R
Det verkar som att strömmen har gått i delar av huset. Det är ett antal funktioner och eluttag det handlar om, men det märkliga är att den aktuella säkringen är hel. När jag sätter i mikron i ett av uttagen det handlar om blir det ett flämtande sken i displayen, så lite ström verkar ändå gå fram.

Innan det blev utslaget såsom det blev nu, så var det några dagar som det la av temporärt men strömmen kom tillbaka igen.

Vad kan vara problemet? :S

Du har rätt så garanterat en trasig huvudsäkring, 3st har du och de sitter i samband med din elmätare

R
Tack för tipset, nsiak! Det är tre lite kraftiga säkringar (gula) som sitter lite avskilt, men i anslutning till de andra säkringarna. Har inte kollat dem och har inga hela sådana hemma.

Av din beskrivning låter det som att en fas glappar, kan vara en tråd som bränt av nånstans tex eller en bränd säkring.. Tillkalla någon elkunnig så mäter han sig fram till var felet ligger.

Säkringen kan ha brunnit av utan att det färgglada ögat trillat ut med följden att den ser hel ut. Koll huvudsäkringarna

R
Ville bara säga att jag bytt ut huvudsäkringarna mot nya och bytt ut säkringen för den krånglande delen, men inget har hjälpt

Då kan det vara som Slugge skriver att en fas glappar, alternativ att en säkring gått på kraftverkets sida. Har du en multimeter skulle du kunna mäta där huvudsäkringarna sitter för att se om du har alla faser in

Det låter precis som andra här säger som att en fas är borta. Om du har gula 25A huvudsäkringar gissar jag även att du har elvärme i huset? Isf vill du verkligen se till att få ordning på detta ganska snabbt innan kylan kommer på allvar...

Hur som helst, vet du någon som har en multimeter och vanan att använda denna rätt kan ni försöka mäta upp om du har alla faser fram till huset, annars skulle jag råda dig att ta ut en elektriker ganska snart. De borde inte ta allt för mycket betalt för att lokalisera felet.

Var har du mätarsäkringarna då? Ute på gatan?

R
Har fått mätt strömmen med en manick. Fick hjälp med det och vi hittade inget fel på strömmen in. Alltså är det något inne i huset som felar..

EDIT: Spänningsprovare heter den.

Fråga: jag vet nu hur jag mäter strömmen i skåpet för säkringarna. Men kan jag mäta för el-uttag också? Sticker man in stickan någonstans eller hur gör man?

Redigerat:
Är alla säkringar hela så tyder det på glapp någonstans vilket kan vara en stor brandrisk. Ta dit en fackman som kan hjälpa dig

R
Det är viktigt med någon som är kunnig och seriös. Finns många sådana, men hur hittar jag rätt gubbe.. ? Vet inte vem jag ska kontakta och det känns som ett lotteri :-(

Ring runt och beskriv ditt fel så ska du nog se att nån nappar

Fråga vänner arbetskompis osv.finns alltid någon som har en de kan rekommendera
undvik stora firmor

R
Har testat med mulitmeter. Den visar att det finns normal spänning i el-uttag, men när jag sätter i exempelvis en bordslampa, lyser den inte alls. Det finns ström, men ändå inte. Mycket märkligt.. :S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.