765 läst ·
2 svar
765 läst
2 svar
Sviktande transformator
Fel delforum kanske, men..
Elektroniken i nya värmepumpen trilskas och nu har jag upptäkt att transformatorn till 12V matningen suckar ner vid belastning.
Det är en 12V/10 VA trafo och spänningen sjunker till 9V redan vid 100 mA. Kan inte påminna mej att jag någonsin sett en transformator som visar ett ett sådant felsymptom.
Kortslutning mm har man ju sett, men helt plötsligt högt inre motstånd?
Har någon annan gjort det?
Elektroniken i nya värmepumpen trilskas och nu har jag upptäkt att transformatorn till 12V matningen suckar ner vid belastning.
Det är en 12V/10 VA trafo och spänningen sjunker till 9V redan vid 100 mA. Kan inte påminna mej att jag någonsin sett en transformator som visar ett ett sådant felsymptom.
Kortslutning mm har man ju sett, men helt plötsligt högt inre motstånd?
Har någon annan gjort det?
Det är vanlig 50 Hz trafo (möjligen med två parallelkopplade sekundälindningar), helvågsbrygga med kondensator plus en 12V stabb. (Såvitt jag kan se och mäta, har inga ritningar.)
12 Vac blir 17 Vdc och sedan stabbat till 12V. Spänningen sjunker redan på trafon, dvs 12 Vac går till 9 Vac redan vid ca 100 mA. Inspänningen är stabil på 230 V.
12 Vac blir 17 Vdc och sedan stabbat till 12V. Spänningen sjunker redan på trafon, dvs 12 Vac går till 9 Vac redan vid ca 100 mA. Inspänningen är stabil på 230 V.
Klicka här för att svara