El
Glericus: Nu kan int jag säga med 100% att de är rätt men i dendär pdf-filen jag posta står de The motor is a 1-phase motor. No additional motor protection is required. Kanske vvsare som har koll på när dom börja med det?
petersv: Hittade katalogen till slut. Det var i Exxact-katalogen (finns att ladda ner från Scheider). Jag tror att man måste konfigurera systemet med deras PC-verktyg för att få tillgång till deras "ringklockefunktion" som förmedlar en signal på önskat vis.
Patrik_Hed: [citat] Inte alltid, men ofta så är takdosor relativt fullkopplade och då är det inte så kul att även trycka in en dosdimmer där. Ofta är det inte bara en dosdimmer vi pratar om heller... Fast det går ibland och jag har gjort det någon gång. //Patrik
yxis: Lämna tillbaka med motiveringen att det inte står tydligt nog att den bara funkar med skjutdörrar om man har dörrar på garderoberna... Typisk IKEA-grej :thumbdown: Det du antagligen annars kan göra är att använda en passande LED-lampa, men det känns lite dumt att inte köpa en färdig LED-lösning från början...
Christian 435: Ahlsell , Selga , Elektroskandia mfl. Om du kan få ett kundnummer av någon bekant och betala med kort blir detta billigaste alternativet. Som privatperson är det oftast svårare att komma in utan konto om du inte har tur o träff en vänlig säljare.Och de finns i hela landet. Är det 50 mm Mark ? Nåra e nr. Tex E0661693 SRN 6 m raka E0661452 SRS i ring 100 m E0661155 flexböj 1 m
Alfredo: Jag har fräst in mina i golvlisterna bakifrån. Helt osynligt förutom biten där kabel går upp från listen till högtalaren. Kabel har dock likartad färg som tapeten och är spänd så den ligger kloss med väggen. Jag ser knappt kabeln och störs inte av den.
yxis: Troligtvis funkar det ungefär som tändningen i en bil. En halvhändig hempulare kan i princip fixa en egen tändning med tändstift, tändspole och ett relä (som slits rätt hårt) kopplat så att en brytande kontakt matar både reläspolen och tändspolen... Bzzz så sprakar det både i tändstiftet och reläet :)
JOW: Intressant med inblick i en arbetande elektrikers vardag. Blotta existensen av två skyddsjordledare får en att tänka till, att den andra är nog till något annat, annars skulle det aldrig vara två! :)
Nyfniken: [citat] Häll och ugn är normalt två separata enheter. Googla på ditt modellnummer eller kolla i manualen. Har du en separat manual till hällen så är det en separat enhet.
hempularen: [citat] Det där är ett lite farligt påstående. Det går ofta, men inte alltid. Så det där måste en elektriker kolla i det enskilda fallet. Det är ju lite trist om just "mitt fall" är en av gångerna som huset brinner pga. fel säkring.
Mats: Tyvärr var en VP2 inte direkt en möjlighet i detta fallet. En blandning av gamla 15 mm rör, pansarslang och riktigt billig lågpris 16 och 20 mm slang (de där som går av bara man böjer dem lite)
Alfredo: [citat] Ja men då är det ju tur att den i alla fall är billig... ;):wow:
Alfredo: Har du tillgång till någon typ av multimaster så kanske ett smalt blad på denna kan funka. Ett pilljobb förvisso men gäller det bara några dosor så kanske det går.
Rooney: Tack för era svar och synpunkter. Jag har nu gjort som så att jag justerat inställningarna på sensorn så att lysrören endast tänder om det är tillräckligt mörkt i garaget samt att när de väl tänder så förblir de tända i ungefär 10 minuter. Sensorn har alltså inställningar för både tid och ljuskänslighet. Köpt på Jula för 99 kr! :thumbup:
lars_stefan_axelsson: Är bara batterierna laddade så är det antagligen lugnt med läge 1 ändå.
Enk Projektet: Detta kommer upp flera ggr om året i mitt jobb.....det är meningslöst att gissa om det funkar eller inte att säkra ned....antingen hyr ni en logger som kan ta fram fakta över tid...dvs när alla tänkbara situationer har varit...med väder, tvätt, hissar...ev pumpar osv osv.....eller så provar ni att säkra ned och hoppas att ingen fastnar i hissen och att lgh innehavarna är förstående
mexitegel: [citat] Visst kan det vara så, men omvänt så är det också risk att man blir bekväm ;)
jhenrikj: Vi byggde med totalentreprenad, elen i ytterväggar gick inte att göra något åt när väl väggarna var tillverkade i fabriken, men all el i tak samt innerväggar sa husleverantören att vi fick ta direkt med elektrikerna. Vi satte in några extra lamputtag i taket samt några dimmers i vissa rum. Vi behövde bara betala för materialet, tiden ingick i entreprenaden, men så var det ju inte
Ciki: den är monterad så att när man kommer till huset så kommer man från sidan, man kommer inte rakt framför utan på sidan och då borde ju det vara mycket lättare att den reagerar.. jag vet inte det var igårkväll som den funkade så, men när jag körde förbi idag mitt på dagen så tändes den på bilen.. rätt konstigt.. jag har ställt den så att den tänds på dagen också bara för
Macce: Jag har byggt om en liknande som iofs bara hade en lampa. Jag köpte den billigaste lampan på IKEA med transformator 230V->12V, med tillräcklig effekt. 20W i mitt fall. I armaturen satte jag in lamphållare för halogen GU5. För att enkelt montera lamphållare GU5 i den gamla lampan tog jag insatsgängan från en propphuv som ju har gängan E27. På baksidan av propphuvens insatsgänga
snaggletooth: Har du kollat så att din nexa-mottagare klarar den typ av ljuskälla som sitter i armaturen? Vissa modeller klarar t.ex. inte lågenergilampor.
Patrik_Hed: Hehe Det är inte ofta som TS har hittat felet själv redan i första inlägget. :) //Patrik
yxis: Poängen med att köpa lös kabel + kontakter är väl att man kan få "egna" längder. Det kan vara rätt opraktiskt att ha många meter längre kabel än vad som behövs, och om man skarvar kortare kablar så kan skarven hamna på ett opraktiskt ställe.
yxis: Om nu ena ledaren är byglad med en svart ledare och den andra med en metallbrygga så är det väl snyggast att använda den svarta bygeln för fasen. Det har egentligen ingen som helst betydelse men ser "hempul" ut (säger jag som själv bara är hempulare...) att köra nollan mot den svarta bygeln.
jonmo: [citat] Sant, det var ju lite slarvigt skrivet av mig. Min poäng var mest att det är en bra heuristik att inte ge sig på elinstallationer man inte känner man behärskar.