Misstänker att detta är ett "BIG NO NO!" men undrar ändå om det finns någon lösning som jag skulle kunna använda mig av.

Jag håller på att bygga en förgård/spiketält till mitt husvagn och har nu kommit till eldragningen. Min önskan är att ha all el infälld i väggarna. Väggarna består av ett regelverk 34x40 mm, frigolit som isolering och 4 mm plywood på in- och utsida. På grund av denna konstruktion blir det svårt att montera in konventionella dosor.

Min tanke är att gröpa ur isoleringen och montera VU med hjälp av de klor som finns på vissa modeller. Dock så har tanken slagit mig att det kanske kan komma att bli kondens i urgröpningen.

Hade tänkt använda EKK-Light som ledare mellan uttagen. Är detta OK?

Tips på VU som sticker ut så lite som möjligt ur väggen är önskvärt.

Förgården kommer att hållas uppvärmd ca fre-sön varannan vecka, övrig tid kall.

vojma skrev:
Väggarna består av ett regelverk 34x40 mm, frigolit som isolering och 4 mm plywood på in- och utsida. På grund av denna konstruktion blir det svårt att montera in konventionella dosor.

Min tanke är att gröpa ur isoleringen och montera VU med hjälp av de klor som finns på vissa modeller.
Tror du inte att de sitter bättre och blir stadigare om du fäller in lite "träspill" bakom plywooden vid sidan av "doshålet" och skruvar fast vägguttagen med vanlig träskruv.

Jo tanken var att förstärka runt hålet.

Behöver man inte ha en dosa?

vojma skrev:
Jo tanken var att förstärka runt hålet
Då tror jag mer på skruv in i förstärkning än de där rappliga vingarna. Jag har alltid trott att de levereras med så att elektrikern ska kunna debitera lite extra för tiden det tar att skruva bort och kasta dom...

vojma skrev:
Behöver man inte ha en dosa?
Antar att man borde ha det... Med lite god vilja kanske ett hål i en frigolitvägg kan ses som en stor välisolerad dosa... ;) Passar över till de riktiga elektrikerna om hur "BIG NO NO!" det skulle vara. Gör man ett "doshål" i frigoliten och kanske ett runt plastlock mot plyfan på "baksidan" i botten av "dosan" har jag svårt att se att det skulle kunna bli farligt, speciellt med EKK. Puritanerna kanske slår mig på fingrarna snart...:o

Du kan säkert tillverka en "kapsling" som uppfyller kraven på dubbel eller förstärkt isolering, men enklare är nog att använda en färdig dosa för ändamålet, eller använda utanpåliggande.

Jag vill inte använda utanpåliggande eftersom förgården kommer att vara demonterbar och att man då vid hanteringen av delarna kommer att stöta i elinstallationen. Det är därför jag undrar om någon har tips på VU som inte sticker ut så mycket ut väggen, helst inte mer än 10 mm.

Dosan som Slugge hänvisade till såg fin ut. Ska se om jag får tag på den.

Du kan nog inte hitta uttag som inte kräver djupare dosor som samtidigt inte bygger så mycket utanför väggytan. Någonstans måste måtten för den brunn som hindrar beröring av stiften när man sätter i eller tar ut stickproppen tas ut. Slugges dosa är nog det bästa om du ska följa boken, men då blir det normalt utstick på uttagen. Stuntar du i dosor kan du få mycket fina uttag som inte sticker ut mycket tex Elkos serie som byggs in i 1.5 stora dosor så att brunnen bygger inåt. Om du nöjer dig med envägsuttag kan du få platta modeller även för normaldosor.

Jag vill inte förespråka att du inte använder dosor men tror du är fullt kapabel att göra en vettig riskfri lösning även utan. :-)

• Gilla
vojma
  • Laddar…
GK100 skrev:
Elkos serie som byggs in i 1.5 stora dosor så att brunnen bygger inåt.
Ja dessa, Elko Plus, bygger 11 mm utåt och 31 mm inåt:

elkoplus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
vojma
  • Laddar…
Perfekt!

Den ska jag ha!

Tack för hjälpen!

vojma skrev:
Den ska jag ha!
Fast den kräver ju som sagt "1.5 dosa" eller "eget arrangemang", och ryms vad jag förstår inte i en "standarddosa". Dubbelkolla mina måttuppgifter så jag inte har skrivit fel bara!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.