Bytte nyligen till en kanalfläkt med EC-motor och med möjlighet att styra varvtalet med 0-10V signal. Skaffade också en kombinerad givare (Regin) för CO2/fukt/temp med display samt en regulator.
Styr nu frånluftsftsfläkten mot CO2 givaren via regulatorn och är satt att hålla 800-1000PPM.
Funktionen blir att när familjen är samlad stiger CO2-halten vilket CO2-givaren registrerar, regulatorn tolkar givaren och skickar via 0-10V signal order om att öka flödet/varvtalet på fläkten. Omvänt när ingen är hemma sjunker CO2-halten och fläkten varvar ner men skall aldrig stoppas.
På detta sätt håller vi ett bra och kontrollerat inomhusklimat när vi är hemma och undviker att överventilera när vi inte är hemma.
Kortfattat kan man säga att det totala minflödet bör ej understiga 0,1l/s per m2 golvarea när ingen är hemma och 0,35l/s per m2 när någon är hemma.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Smart, vad är det för EC fläkt du skaffat, vad kostade den och vart köpte du den? Ångrar som f-n att jag inte köpte en EC fläkt när jag byggde om frånluftsventilationen hemma i våras. Mycket smartare att styra med 0-10V signal och dessutom effektivare än en vanlig AC kanalfläkt.

Y
Jag var på en kurs som hölls av en känd energikonsultfirma.
Och det var inga problem att jag stoppade fläkten helt under vissa tider, sålänge mina fönsterspaltventiler var öppna. Huset kommer inte röta av mögel osv.

Yrrol skrev:
Jag var på en kurs som hölls av en känd energikonsultfirma.
Och det var inga problem att jag stoppade fläkten helt under vissa tider, sålänge mina fönsterspaltventiler var öppna. Huset kommer inte röta av mögel osv.
Beror inte det på? I mitt hus så vet jag t ex att jag skulle få upp luft på vinden, med kondens och påväxt som följd (det var bla det problemet som gjorde att jag installerade mekanisk frånluft). Jag tror nog ändå att det är bra att behålla samma tecken på tryckdifferensen, dvs alltid ha undertryck.

Y
lars_stefan_axelsson skrev:
Beror inte det på? I mitt hus så vet jag t ex att jag skulle få upp luft på vinden, med kondens och påväxt som följd (det var bla det problemet som gjorde att jag installerade mekanisk frånluft). Jag tror nog ändå att det är bra att behålla samma tecken på tryckdifferensen, dvs alltid ha undertryck.
Jo det är möjligt, jag frågade honom bara utifrån mina förutsättningar.
Vi pratade lite om min kallvind (inte öppet mellan våningarna) och vid något tillfälle pratade han om att det kunde gynna den. Tror det var om ventilationen men kan varit om isolering.

Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Även om luften kommer upp på vinden så gör det ingenting förutsatt att daggpunkten i den luften (dvs den absoluta luftfuktigheten) inte är högre än luften på vinden. Daggpunkten är dock normalt sett högre inomhus men det beror på att vi andas ut fukt och framförallt fukt från dusch/bad, matlagning etc.

Är ingen någonsin hemma så kommer daggpunkten så småningom bli samma inomhus som utomhus. Att jag säger så småningom beror på att många material buffrar fukt (trä och tyg t.ex.) och det tar således rätt lång tid att nå jämvikt, därför så har du troligtvis helt rätt, att det är bra att alltid ha undertryck, särskilt viktigt är detta om man inte har någon eller en otät diffspärr.

vectrex skrev:
Smart, vad är det för EC fläkt du skaffat, vad kostade den och vart köpte du den? Ångrar som f-n att jag inte köpte en EC fläkt när jag byggde om frånluftsventilationen hemma i våras. Mycket smartare att styra med 0-10V signal och dessutom effektivare än en vanlig AC kanalfläkt.
Det är en Systemair K160EC och har kanske inte gett fullpris för min, fick lite rabatt då jag är i branschen. Gav ca 2800kr för min men om man t.ex. går till Bevego som egentligen riktar sig åt entreprenörer får man nog räkna med ca 3500kr. Bevego säljer även till privatpersoner om man ber lite snällt.
EC fläkten är lite dyrare men som du skriver är den betydligt energieffektivare och så slipper man komplettera med tyristor eller trafo om man ska varvatalsreglera en vanlig AC-motor.
Men den stora vinningen i mitt fall är naturligtvis sparade kWh i uppvärmning när vi inte är hemma.
Sålde min "gamla" kanalfläkt och tyristor på blocket (som inte var så gammal) och tror jag fick ca 800kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.