787 läst ·
5 svar
787 läst
5 svar
Elrör och lysrörsarmaturer
Skall sätta industriarmaturer i hörnet/vinkeln mellan vägg och tak eftersom jag har så låg takhöjd i verkstaden. Tänkte sätta trekanter i trä i hörnet och skruva armaturen i denna. Frågan är hur jag skall göra med elrören, det kommer ju bli ett tomrum bakom armaturen.
Jag ser två alternativ:
1: låta röret sluta i nivå med taket, bakom armaturen. Så får elektrikern dra ett hölje över fk och in i baksidan av armaturen (alt kabel med hölje godkänd för rör).
2: en dosa i taket bakom armaturen. Så får elektrikern klamra en stump till armaturen.
Behöver alltså råd hur jag skall förbereda rördragningen, inkoppling och val av material får elektrikern stå för...
//Larsa
Jag ser två alternativ:
1: låta röret sluta i nivå med taket, bakom armaturen. Så får elektrikern dra ett hölje över fk och in i baksidan av armaturen (alt kabel med hölje godkänd för rör).
2: en dosa i taket bakom armaturen. Så får elektrikern klamra en stump till armaturen.
Behöver alltså råd hur jag skall förbereda rördragningen, inkoppling och val av material får elektrikern stå för...
//Larsa
Gör du så, det gör absolut inget att röret blir fritt en liten bit.
Klicka här för att svara