Hej. Tänkte förbereda kabeldragning för två separata eluttag som vintertid kommer användas till att värma våra bilar. Således kommer de att ha effektuttag på dryga 2100W/st då doppvärmare och kupéfläkt hamnar där som jag räknat ut.
Nu till mina frågor.
Kan jag dra en eklk 5G1.5 och på så sätt minimera antal kablar ut från min bostad? Eller måste jag dra två separata 3G1.5?
I min central sitter 16A och det finns en hel grupp ledig, alltså 3 brytare.
Har även tänkt att sätta upp ett skymningsrelä vid min carport och koppla in några lampor på det. Inte mkt watt där så jag kan med lätthet köra det på någon av faserna.
Nu till mina frågor.
Kan jag dra en eklk 5G1.5 och på så sätt minimera antal kablar ut från min bostad? Eller måste jag dra två separata 3G1.5?
I min central sitter 16A och det finns en hel grupp ledig, alltså 3 brytare.
Har även tänkt att sätta upp ett skymningsrelä vid min carport och koppla in några lampor på det. Inte mkt watt där så jag kan med lätthet köra det på någon av faserna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
En 5G1.5 blir utmärkt. Det blir då en trefasgrupp som då matas med tre olika faser vilket i praktiken oftast handlar om tre automatsäkringar bredvid varandra eller tre smältsäkringar lodrätt ovan varandra. Den tredje fasen kan du användas till belysning vilket t.ex möjliggör styrning inifrån huset av de andra två till motorvärmarna.
Om 1.5 mm² räcker kan du dock behöva räkna på. För att hålla spänningsfallet på rimliga nivåer bör kabeln inte vara längre än 20-30 meter. JFB antar jag finns på plats?
Om 1.5 mm² räcker kan du dock behöva räkna på. För att hålla spänningsfallet på rimliga nivåer bör kabeln inte vara längre än 20-30 meter. JFB antar jag finns på plats?
Tack för ditt inlägg.
JFB finns på plats. Kabeln kommer bli 10m. Däremot stötte jag på motstånd på mitt arbete när jag lade fram min tanke att det blir för hög belastn. på PEN-ledarna. Behöver jag säkra ner gruppen till 10A kanske? Min tanke var ju att använda faserna som du beskriver fast till belysningen använda ett relä istället för dekorationsbelysning runt om huset som är på modet nu. har räknat till att det blir 12 lampor totalt och kör jag på led så blir ju den belastningen låg i jämförelse gentemot eluttagen vid belastningen
JFB finns på plats. Kabeln kommer bli 10m. Däremot stötte jag på motstånd på mitt arbete när jag lade fram min tanke att det blir för hög belastn. på PEN-ledarna. Behöver jag säkra ner gruppen till 10A kanske? Min tanke var ju att använda faserna som du beskriver fast till belysningen använda ett relä istället för dekorationsbelysning runt om huset som är på modet nu. har räknat till att det blir 12 lampor totalt och kör jag på led så blir ju den belastningen låg i jämförelse gentemot eluttagen vid belastningen
Ska du köra med 1,5mm2 så säkrar man den normalt 10A. I din 5G1,5 så finns det ingen PEN-ledare, det finns en nolla/neutralledare, tre faser och en jord. En motorvärmare med kupevärmare är en nästan helt resistiv last. Det innebär att nollan inte kan bli överbelastad på grund av fasförskjutning eller övertoner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, jag missförstod nog det första inlägget. Vill du återanvända befintliga 16A dvärgbrytare så är 2.5 mm² standardvalet, men det skulle räcka gott o väl med 10 A och 1.5 mm².
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, du behöver inte mer. Har du 16 A till alla befintliga grupper ??
Alt 2st PSA så slipper man att det är strömlöst om det har löst ut på den andra.....
Har du bara 16A säkringar i centralen låter det märkligt. Vilken diameter är det på övriga grupper? 1,5 mm[sup]2[/sup] och 16 A låter inte som en bra kombination. Är detta husets enda central eller är det någon form av undercentral? Det normala är att vanliga belysningsgrupper/vägguttag har 10 A säkringar och 1,5 mm[sup]2[/sup] gruppledningar.
nu när jag tittar närmare med glasögon så ser jag ju att det är 4 grupper med 10A och 3 grupper med 16A
på 16A är spis/ugn och värmepumpen inkopplad och en är ledig.
sedan ligger ju övriga husets belysning, eluttag och värmegolv på 10A. där har jag en ledig brytare bara.
jag ber om ursäkt att jag inte varit mera noga med fakta innan jag ställde mina frågor...
men nu tebax. är det bästa att lägga till en helt ny grupp om 3 dvärgbrytare á 10A för mina uttag/belysning utomhus?
på 16A är spis/ugn och värmepumpen inkopplad och en är ledig.
sedan ligger ju övriga husets belysning, eluttag och värmegolv på 10A. där har jag en ledig brytare bara.
jag ber om ursäkt att jag inte varit mera noga med fakta innan jag ställde mina frågor...
men nu tebax. är det bästa att lägga till en helt ny grupp om 3 dvärgbrytare á 10A för mina uttag/belysning utomhus?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Si !
Annars behöver du gå upp till 2.5 mm².
Annars behöver du gå upp till 2.5 mm².
Visserligen utanför din frågeställning, men du bör även kolla vad du har för huvudsäkring så att den klarar av en en ganska stor belastning samtidigt. T.ex. julmiddag samtidigt som den röda gubben har en varm bil när tidningen ska inhandlas...
Jag får inte ihop detta riktigt. Om jag fattar rätt har du totalt sju dvärgar, fyra 10 A och tre 16 A.Tasse skrev:
En 16 A används till spis/ugn, en till värmepump, och en är ledig.
Tre 10 A används till belysning, uttag, golv mm. En 10 A är ledig.
Detta skulle innebära att du bara har 16 A enfasgrupp till spis/ugn, vilket verkar märkligt/ovanligt. Normalt har man en trefasgrupp, dvs tre dvärgar, till spis/ugn.