2 153 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Funktion JFB? Blir inte klok...
Snabbversionen: Duttade mellan fas/jord i ett VU, säkringen gick, men JFB löste inte, dock löser den om man trycker på knappen!
Var hem till polaren och kopplade in en spis, då vi blev att tala om eldragningen till golvvärmen på toaletten. Som för övrigt passar i "värsta elkopplingen"...
Så jag mätte och kollade lite, drog åt en lös anslutning i ett VU + efterdrog/kände på samtliga skruvar i centralerna.
Matningen till golvvärmen är en egen grupp, går FK ut från centralen till JFB som sitter fastklämd mellan två rör i taket. Sen FK till ett VP-rör, sneddar mot en vägg, ca 2dm ner från taket. In genom en vägg sedan 2 st 90° böjar så det kommer upp mot taket. En klämböj, eller vad det heter när man böjer ett VP-rör 90° skarpt utan böjfjäder. Och sen upp genom golvet till ett VU (det med lös skruv på inkommande fas). Sedan vidare med FK i väggen till termostaten, klamrad med 2 st skruv på ca 1m. Sedan gummikabel ner i golvet.
Som sista test så tog jag en kabelsnutt och duttade till mellan fas/jord i VU och trodde att JFB skulle lösa, men det var bara säkringen (10A) som gick! JFB fortfarande på.
Dock löser den när man trycker på knappen.
Kan jord/nolla vara felkopplat i VU?
Jag kommer inte på någonting annat. Men jag är ju ingen elektriker heller
Så därför frågar jag er 
Han har inte använt VU't någonting tidigare (han tyckte det såg så lambo ut).
Nu är säkringen bortkopplad till detta.
Spisen funkar perfekt!
Fast varför de har 16A+10A+16A passdelar i centralen vete 17, slut på 16A kanske...
Det är 2,5mm² FK.
Edit:
JFB'n är tvåpolig.
Var hem till polaren och kopplade in en spis, då vi blev att tala om eldragningen till golvvärmen på toaletten. Som för övrigt passar i "värsta elkopplingen"...
Så jag mätte och kollade lite, drog åt en lös anslutning i ett VU + efterdrog/kände på samtliga skruvar i centralerna.
Matningen till golvvärmen är en egen grupp, går FK ut från centralen till JFB som sitter fastklämd mellan två rör i taket. Sen FK till ett VP-rör, sneddar mot en vägg, ca 2dm ner från taket. In genom en vägg sedan 2 st 90° böjar så det kommer upp mot taket. En klämböj, eller vad det heter när man böjer ett VP-rör 90° skarpt utan böjfjäder. Och sen upp genom golvet till ett VU (det med lös skruv på inkommande fas). Sedan vidare med FK i väggen till termostaten, klamrad med 2 st skruv på ca 1m. Sedan gummikabel ner i golvet.
Som sista test så tog jag en kabelsnutt och duttade till mellan fas/jord i VU och trodde att JFB skulle lösa, men det var bara säkringen (10A) som gick! JFB fortfarande på.
Dock löser den när man trycker på knappen.
Kan jord/nolla vara felkopplat i VU?
Jag kommer inte på någonting annat. Men jag är ju ingen elektriker heller
Han har inte använt VU't någonting tidigare (han tyckte det såg så lambo ut).
Nu är säkringen bortkopplad till detta.
Spisen funkar perfekt!
Fast varför de har 16A+10A+16A passdelar i centralen vete 17, slut på 16A kanske...
Det är 2,5mm² FK.
Edit:
JFB'n är tvåpolig.
Redigerat:
nisse123
Så kan det ju vara, att proppen går fortare.
Ska prova med det när jag är till honom nästa gång
Slugge
JFB är till VU't och golvvärmen, inget mer eller mindre.
Jo, lite väl grov testmetod. Ville bara kolla innan jag åkte därifrån.
Ska prova med en lampa nästa gång, eller köpa en testare
Så kan det ju vara, att proppen går fortare.
Ska prova med det när jag är till honom nästa gång
Slugge
JFB är till VU't och golvvärmen, inget mer eller mindre.
Jo, lite väl grov testmetod. Ville bara kolla innan jag åkte därifrån.
Ska prova med en lampa nästa gång, eller köpa en testare
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Du har alltså smältsäkringar? Det är stor skillnad på säkringar och säkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
En JFB ska lösa inom 40 ms vid dessa strömmar. En 10 A diazed behöver bara drygt 100 A för att komma ned under denna tid, medan en dvärg är mer tveksam - där är det lite lotteri vem som löser först.
Klicka här för att svara