3 941 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Skarvkabel till Handdukstork
Om jag inte missminner mig så blir en kabel som du fäster en fast installation och fasta installationer kräver behörighet. Men jag kan ha fel.
Men hursomhelst så rör det sig om småsummor att ta hem en elektriker för att ansluta de två torkarna och då blir det både elsäkert och helsnyggt
Men hursomhelst så rör det sig om småsummor att ta hem en elektriker för att ansluta de två torkarna och då blir det både elsäkert och helsnyggt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Jo du har rätt. Det blir per definition en fast installation om man klamrar eller fäster en kabel även om gränsen inte är helt tydlig - det finns ju t.ex klämmor för att fästa en grendosa på vägg och kabellister som är avsedda för anslutningskablar. Det får heller inte gå till överdrift, åt något håll. Det kan ibland vara direkt olämpligt att inte fästa upp en anslutningskabel lite lätt samtidigt som man inte ska utföra större delens av husets elinstallation mha skarvsladdar. Här handlar det dessutom om ett badrum där man ska vara extra restriktiv.
Vilket kan tolkas som att en lös sladd är extra olämpligt och en kabellist passar bra...Bo.Siltberg skrev:
Som vanligt bör man ju använda sunt förnuft och jag har svårt att se en situation där någon skulle klandras för att en kabel till en handdukstork går i en kabellist om alternativet är att den hänger lös och det alternativet i övrigt skulle vara helt OK.
Sen är det ju som du säger att det får inte bli som vissa skräckexempel där ett enda vägguttag via "massor" av "prydligt" klamrade skarvdosor betjänar ett helt rum, eller flera...
Det är absolut sunt förnuft som gäller! Själv skulle jag inte tveka att snygga till en skarvsladd genom att förlägga den i en ränna eller en klammer, men inte på bekostnad av säkerheten, mao inte i badrummet.
Jag har själv både ungdomar och småbarn i huset och det finns ingen hejd på vad och var man kan ansluta allt möjligt. En skarvsladd och ett uttag i badrummet, där skulle iaf jag hitta både hårfön och plattång :eek:
För en hårfager tonåring är det en dröm med dusch, el och spegel...
Jag har själv både ungdomar och småbarn i huset och det finns ingen hejd på vad och var man kan ansluta allt möjligt. En skarvsladd och ett uttag i badrummet, där skulle iaf jag hitta både hårfön och plattång :eek:
För en hårfager tonåring är det en dröm med dusch, el och spegel...
Klicka här för att svara