El
mortirolo: Armaturen och sladden var mera ett exempel. Kabeln går över vägen de kör bil på, helt synligt utan skydd till en taskig dosa.Kräver ju inte direkt mycke i skallen för att förstå att det blir problem förr eller senare. De har inte klagat på att jfb löser, de har bara sagt det. Jag gjorde bara lite mätningar där i samband annat arbete. En hel del hade platsat i värsta elkopplingen.
souba: Det går att ordna så du lägger scenariona på knappar. Är väll lite det som är själva grejen:) Det finns speciella puckar man kan köpa så man kan nyttja gamla knappar. Komplicerat för en nybörjare är det, iaf med scenariobiten. Själva installationen är ganska lätt. Man behöver ju lite grundutrusning: Bussmatning ett gränssnitt för programmerning och sen aktorer för att styra
Mats: Ett litet snabbtest som visar skillnaden på billig skräpslang och lite bättre kvalitet är att böja den i en snäv böj. De billiga går av, Kvalitet håller
yxis: Sidospår: praktiska studier visar att det lönar sig inte att ha nån ordning på betalda räkningar, det är så sällan man behöver leta reda på en sådan (där man dessutom inte kan hitta vad man vill veta via nätbanken / sparade pdf'er) att det är minst arbetskrävande att bara lägga alla "färdigprocessade viktiga papper" huller om buller i lådor och gräva om man väl behöver nåt.
hempularen: Tråden handlar om val av lampor (och TS är bannad som troll). Jg stänger nu.
AndreasM: Tack för svaren, jag tolkar det som att det inte är några problem då! Vill bara vara säker på att jag inte bryter mot några lagar & regler genom att göra så. Märkningen går att pilla bort, så det kan jag ju göra. Dymotejpen verkar klara 90 grader, hur varm kan en halgoenspott bli? /Andreas
Patrik_Hed: Jag har gjort förarbetet i ett kök innan semester och där blev det 3x25A till spisen. Högst troligt kommer det inte behövas, men... En sak du skulle kunna göra för att vara på den helt säkra sidan är att dra 6 mm2 till spisen, men bara säkrar 20A. Då har du möjlighet att säkra upp till 25A om det skulle tryta på strömming. //Patrik
yxis: Om "panelen" till höger går att lätt ta loss från resten eller om den går att maskera tillräckligt exakt så kan målning bli snyggt. Själva "kontakten" till vänster går garanterat att skruva loss från skalet, och likaså går det rimligtvis att skruva loss allt annat elektriskt också så att det inte är någon risk att färg kommer på elgrejerna.
JörgenJ: [citat] Så blir det, tack så mycket för hjälpen!
snaggletooth: Är det 2 st kompaktlysrör är de nästan säkert seriekopplade, sedan finns även drossel alt. elektronisk tändning som kan spöka. Men det är lite svårt att spekulera i det exakta felet....
Mikael_L: [citat] Romex? Jag fattade nada. Men länge leve google ... :) http://homerenovations.about.com/od/electrical/a/artromexnm.htm
berne88: Nee de blir nog utan led, dom sprang i vägg fort i pris få:( vill inte betala 2000kr för de
snaggletooth: En tanke är ju om du håller på med någon form av renovering av bostaden och har lyckats dra en skruv eller liknande genom ledningen till spisen?
FredrikR: [citat] Vad menar du skulle vara fel? Jag var otydlig med färgerna i första inlägget, sorry. :) Det är idag blå, gul/grön, vit, svart, och vad jag kunde se brun i dosan. Såg dessutom att ClasO i grannbyn sålde FK2,5 i 10m längd. :) 2,5mm är inget som används dagligen, men rätt ska ju helst ändå vara rätt, men visst det hade inte varit superkul att behöva handla 5x100m 2,5 mm när
StefanNn: Min elkunskap är tyvärr inge vidare så därför jag försökte få ihop ett färdigt paket som jag kunde sätta ihop och ansluta med en stickpropp. Dock så måste jag nog inse att detta kanske blev lite mer komplicerat än jag hade tänkt mig.
Anders Johansson: Jag känner inte heller till någon regeländring, däremot är det givetvis fritt fram att använda en kabel med fler parter och därmed inte behöva använda blå som tändtråd. Men det är nog ingen som gör...
yxis: [citat] Vet du hur det brukade göras på den tiden man hade 48V-matade värmegolv? Jag är ytterst tveksam till att behöva isolationsprova golvet, det matas trots allt med 48V och risken att en tung 50Hz-transformator får isolationsfel inomhus är rätt låg. När isolationsprovade du dina väggvårtor ("batterieliminatorer") sist, liksom?
snaggletooth: Alltså, uttaget behöver du inte blanda in överhuvudtaget, mottagaren behöver bara anslutas till nollan på lämpligt ställe, helst med hjälp av en toppklämma som yxis säger. Sedan flyttas bara fas och tändtråd från strömbrytaren till mottagaren.
yxis: Ja, absolut. (Undantaget är väl när nån kommit över en begagnad verkstadsmaskin som kräver trefas - tricket då är tydligtn att köra en separat trefasmotor med startkondensator och svänghjul för att generera tredje benet...)
GK100: Det var uppe tex här tidigare, finns tyvärr många förutfattade meningar kring dessa begrepp. http://www.byggahus.se/forum/el/187488-arbetsbrytare-bergvarmepump-placering-2.html
yxis: Men är det en seriös kabelsko? (Att en hel yrkeskår gör på ett visst sätt är inte en garanti för att det är rätt)
yxis: P.S. jag tror att jag kanske, eller kanske inte, skulle vilja ha en cirkel av flerfärgade lysdioder runt ratten på en dimmer, så att det blir en färgövergång som ligger på olika ställen "på varvet" beroende på hur mycket man skruvat upp dimmern. Ungefär som en markering på en analog ratt, fast det skulle funka även med t.ex. fjärrstyrd dimmer (med ändlös ratt - varför finns det
yxis: Om impedansen i matande nät (före elmätaren) är dåligt så betalar man i alla fall inte för värmealstringen (och den skattas säkert inte heller ens av nätägaren, eller?) :) Man ska väl också se lite på proportionerna, 10% spänningsfall vid 2kW enfaslast anses väl vara rätt dålig förimpedans, men det är ju ändå bara 10% och spänningen håller sig normalt inom området
yxis: [citat] Om du inte orkade byta den så skicka gärna åtminstone ett mail till CO och berätta att du skickat en sån i återvinningen och varför. De vill nästan garanterat veta varför en kund inte är nöjd! Nästa katalog innehåller säkert en bättre produkt! [citat] Apropå inte så jättebra produkter på CO: Jag har dragit det här förr men jag köpte en elektronisk termostat för fast
Bo.Siltberg: Lamputtag har inte runda brunnar längre.
yxis: [citat] Jag spårar vidare: Bra svar med avseende på skador på huset. Jag tänkte iofs mer på risken för personskador/dödsfall (därav snacket om brandvarnare).