Ang. strålkastare så låter det ju bra, men det gäller att tänka till. Läste om en familj i som hade haft flera inbrott och monterade strålkastare på huset med negativt resultat - fler inbrott! Troligen för att de som gick förbi på vägen blev bländade av strålkastarna och då tittade bort från huset där tjuven stod och bröt upp dörren i bra ljus...

Korvgubbe
ricebridge skrev:
Hur väl upplyst och fint ett hus är så blir ingen inbrottstjuv lurad om sängarna är välbäddade och persiennerna uppdragna mitt i natten. Jag läste tipset för många år sen av en inbrottstjuv som var intervjuad i en kvällstidning, och sen dess brukar jag smita in i sovrummet och stöka till hustruns nybäddade ansträngningar, precis innan vi ska fara (så att hon inte hinner bädda igen) om vi ska resa bort.
Bra tips!

pelpet skrev:
Tydligen sker en stor andel inbrott också dagtid.
Exakt så är det. Därför är det bra med t ex ett larm kopplat till övervakningstjänst.

Kattvovven skrev:
Man KAN ju se till att inte dela sin status med hela världen. Se till att bara dina vänner kan se din status och någon form av information om dig.
Det går att hacka det mesta här i världen. Man ska alltid förutsätta att allt man publicerar på nätet 1) kommer att kunna läsas av vem som helst, samt 2) kommer att finnas kvar i evighet.

• Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Det går att hacka det mesta här i världen. Man ska alltid förutsätta att allt man publicerar på nätet 1) kommer att kunna läsas av vem som helst, samt 2) kommer att finnas kvar i evighet.
Man kan ju alltid börja i en ände, att spärra andra än sina vänner kommer du jävligt långt på. Det är fruktansvärt långsökt att tro att inbrottstjuvarna ska hacka folks facebooksidor slumpmässigt för att se om dom är på semester. Då kan du gott o väl kasta ut din telefon, den går också att hacka och pejla position på, antingen genom gsm eller om du har en inbyggd gps.

Det är en rent allmän reflektion från min sida. Men glöm inte att ofta ligger tjuvarna före oss andra. Jag menar inte att någon hackar just *min* FB- sida; däremot finns det inga system som är så vattentäta att det inte går att hitta en allmän bakdörr och ta det man kan komma över.

Vi har redan inbrottslarm kopplat till larmcentral samt ofta en bil stående hemma på uppfarten men i dessa tider bryr sig inte tjuvar om larm och speciellt inte om huset ligger på en plats som det ändå tar 10-20 minuter för en larmfirma att nå om de inte råkar befinna sig i området. Därför önskar jag en vanlig dag som denna att en lampa faktiskt kan tändas då och då och att utebelysningen inte är tänd hela dagen för att jag ska kunna se något när jag kommer hem på kvällen.

Ett hus som är väl upplyst samt ligger öppet med stora fönsterytor har jag förstått har mindre inbrottsrisk än ett som ligger i mörker med fönstrena mot baksidan etc detta då inbrottstjuven syns så väl i dessa hus. Det viktigaste när man reser bort är atts e till att grananr vet att man är borta samt om det ska komma några och se till huset eller ej.

Är dock fortfarande intresserad av tips gällande fjärrstyrd belysning... :)

Finns timrar att köpa som slår på och av belysningen slumpmässigt. Finns säkert också varianter att koppla till den " fasta" belysningen. Ett annat tips är att sätta en radio på lagom hög volym på timer. Så låter det i alla fall som om man är hemma.

...och gärna en slumpmässigt styrd inspelning av en skällande hund...

mhg_3 skrev:
Vi har redan inbrottslarm kopplat till larmcentral samt ofta en bil stående hemma på uppfarten men i dessa tider bryr sig inte tjuvar om larm och speciellt inte om huset ligger på en plats som det ändå tar 10-20 minuter för en larmfirma att nå om de inte råkar befinna sig i området. Därför önskar jag en vanlig dag som denna att en lampa faktiskt kan tändas då och då och att utebelysningen inte är tänd hela dagen för att jag ska kunna se något när jag kommer hem på kvällen.

Ett hus som är väl upplyst samt ligger öppet med stora fönsterytor har jag förstått har mindre inbrottsrisk än ett som ligger i mörker med fönstrena mot baksidan etc detta då inbrottstjuven syns så väl i dessa hus. Det viktigaste när man reser bort är atts e till att grananr vet att man är borta samt om det ska komma några och se till huset eller ej.

Självklart är fjärrtändning av lampor bara en del av saken och absolut inte ett heltäckande skydd mot inbrott!

Personligen har jag det inte för att minska inbrottsrisken, utan för att det är skönt att komma hem till ett upplyst hem. Det är även skönt att slippa springa runt i huset och tända släcka manuellt.

Man kan ju använda vanliga timers också, men dessa är ju helt värdelösa eftersom man måste ställa om tiden då och då eftersom soluppgång/solnedgång varierar med årstiderna.

Såg att du i något tidigare inlägg undrade om man var tvungen att byta ut befintliga strömbrytare/uttag om man kör Tellstick net. Svaret på den fråga är: Nej, det behöver du inte!

Du kan köra enkla plugins direkt i befintligt uttag, eller montera puckar bakom existerande brytare, osv.

mhg_3 skrev:

En dyrare variant till Nexa+Tellstick är zwave + en Vera. Det finns lite trådar om dessa här i forumet. Du kan även söka på Vera pluginen 'Deus Ex Machina' som tänder o släcker lite granna på måfa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.