Råkade kolla på några "sockerbitar" när jag städade i garaget och såg att inga av de versioner jag hade, har någon max ström specad utan bara max spänning, lite olika men 400V eller 500V tror jag bestämt. På lite andra varianter på kopplingsmaterial av klenare dimensioner står det dock ibland en max ström också.

Hur kommer det sig? Ska man anta att en sockerbit med t.ex. 6mm2 max anslutning klarar en ström motsvarande det man max får avsäkra en 6mm2 kabel med?

Det kanske inte är ett problem i praktiken men jag blev lite nyfiken.

Om du bara får in en 6mm2 t.ex, så blir det ju svårt att säkra av med 63A då kabeln kommer att brinna av istället :P 6mm2 brukar man belasta med max 25A. Så, får du in kadelern, oavsett kvadrat, så klarar sockerbiten kabelns maxbelastning :)

Säkert är det så att sockerbitarna bara tål en viss värmeutveckling i skarven.

Det finns alltid en viss övergångsresistans R mellan ledare och sockerbit.
Värmeutvecklingen P på grund av denna resistans är beroende av strömmen I enligt formeln P = R x I^2.

Hur väl denna värme leds bort från skarven beror på sockerbitens utformning och ingående material. Detta ger då en maximal ström som sockerbiten tål utan att skadas.

mycke_nu skrev:
Säkert är det så att sockerbitarna bara tål en viss värmeutveckling i skarven.

Det finns alltid en viss övergångsresistans R mellan ledare och sockerbit.
Värmeutvecklingen P på grund av denna resistans är beroende av strömmen I enligt formeln P = R x I^2.

Hur väl denna värme leds bort från skarven beror på sockerbitens utformning och ingående material. Detta ger då en maximal ström som sockerbiten tål utan att skadas.
Jupp, så är det ju. Frågan är ju bar varför det verkar vara så att man inte specar max-ström?

Norathgon skrev:
Om du bara får in en 6mm2 t.ex, så blir det ju svårt att säkra av med 63A då kabeln kommer att brinna av istället :P 6mm2 brukar man belasta med max 25A. Så, får du in kadelern, oavsett kvadrat, så klarar sockerbiten kabelns maxbelastning :)
Var kom 63A ifrån?

Saxpy skrev:
Var kom 63A ifrån?
Det var ju ett exempel på om du bara får in en ledare på 6mm2 så går den inte att säkra av med mer än 25A, t.ex 63A.

Inne i en apparat kan man köra betydligt mer än 25 A i 6 mm2.

Vissa har maxström specat, andra inte vad jag sett.. Nån anger 380 V som maxspänning så då får man bara koppla 1-fas. Men i de flesta fall finns det bättre grejer än sockerbit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.