Y
yxis: Kolla var luft går in och ut i/ur TV'n, och se till att du inte blockerar det luftflödet.
5 svar · 1,8k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Dom normkapslingar som är IP65 är delade ungefär på mitten och där kan man sätta kabelgenomföringar, men en vanlig normkapsling (IP30/IP40) för normalt inomhusmontage har jag bara sett med hel sida.
6 svar · 1,8k läst
Krillew
Krillew: Elfa har tunnare slang som är hyfsad. Köper den för att dra sladden från larmkontakter fram till första dosan.
3 svar · 3,5k läst
bax
bax: [citat] Min teori/gissning är att han gjorde tvärtom. Jag fick hjälpa en polare vars svärfar plockat bort elementet i badrummet och satt in en golvvärmetermostat. Polaren tyckte att det inte värmde riktigt bra så han bad mig om hjälp, jag upptäckte då att det låg 400V på trådarna. Jag offrade ena fasen och gjorde om den till nolla, det var bara sovrummet som låg på den slingan
30 svar · 4,4k läst
Y
yxis: Vassego! Det där är nog en klassiker som de flesta råkat ut för en gång, och sen sitter det i skallen för all evighet och görs aldrig mer om ;)
3 svar · 1,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det gör det inte. Inte i vanliga lågspänningsfall iaf. Å andra sidan så finns det gott om folk som får ström genom kroppen vid arbete med, så hur man än vänder sig. Liksom Yxis så är jag noga med hur jag rör ledare iaf första gången, dvs med utsidan av fingrarna på ena handen (samtidig som jag ser till att inte hålla krampaktigt med vänster runt någon
25 svar · 33,7k läst
·
Y
yxis: Den funkar också till en tvåfasgrupp om du behöver mer ström. 1 och 2 = fas1, fas 2, 3= nolla t.ex., och flätan/skärmen = jord. OBS, då måste du vara säker på att de två faserna verkligen är två olika faser, annars kan nollan överbelastas.
4 svar · 1,9k läst
Y
yxis: Eftersom ingen redan sagt det: EKRK får bara användas i torra rum inomhus, så den går bort. Jag håller för övrigt med om att EKLK kan bli snyggare. Det här beror ju på var kabeln dras, om den dras längs en golvlist så krävs det väl en speciell talang för att få kabeln att inte sitta rakt ;)
6 svar · 14,5k läst
E
elmont: I industri, och andra kommersiella lokaler brukar det vara många många klasser bättre ån i privata bostäder/hus
22 svar · 4,9k läst
Y
yxis: Visst, det blir 150 ohm som närmaste standardvärde (och det måste givetvis tåla minst 1W - du kan annars t.ex. paralellkoppla 5st 680ohm på 0,25W om du t.ex. vill handla hos lokala tv-verkstaden för att slippa frakt och leveranstid) , då får du en belastning på 1W. Frågan är hur mycket värme det är okej att släppa ut inne i en dosa, speciellt om du har drivdonet i samma dosa?
4 svar · 2,2k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Varför kan man inte bara köpa en vanlig nattlampa och ta bort den när man ska spola av? Det är ju inte så ofta man duschar i mörkret liksom...
15 svar · 2,9k läst
Y
yxis: Om du har en dubbeltrapp så kan väl den användas med nexa-modellen med uttag för strömbrytare? (Finns det någon gräns i hur lång kabel den ingången kan ha? Om inte så borde det gå bra att köra en trappkoppling på den ingången, även om det inte riktigt var så nexa lär ha tänkt. Det kan kräva kabeldragning om det går något mer än ett enda rör med tre trådar till "den andra"
21 svar · 13,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jordtag är en vetenskap i sig. Jordspett bör vara minst 2 m långa, helst 4. Alternativt grävs en ringledning ned på frostfritt djup (~0.5 m). Törs inte säga hur kritiskt detta är för detta ändamål (växthus i omedelbar närhet). Man brukar ju inte gå omkring med ett portabelt jordtag till häcksaxen... Ett eller två 60 cm spett, t.ex sådana som används till elstängsel är bättre
10 svar · 9,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Man ska kanske stå med videokameran och filma den som kopplar och grejar med elen. Sen får åklagare och elsäkerhetsverket ta vid efteråt, med filmrullen i sin hand. Kanske t.o.m förklara sin avsikt redan från början, så om killen inte har behörighet, eller delegerad behörighet så kanske jobbet inte ens påbörjas. ;)
43 svar · 5,9k läst
E
Eld: Gas är superbra att laga mat på. Jag har själv gått tillbaka till stadsgas från en värdelös elspis i en lägenhet jag bodde i för ett antal år sedan. Den lägenheten hade inte haft gas på flera decennier men det kostade inte mycket att få tillbaka gasen. En begagnad gasspis från blocket och en installatör från gasbolaget som kopplade in. Obs, kolla först med gasbolaget vilka spisar
16 svar · 2,0k läst
·
E
elmont: Eller så lägger man vanlig vit kulo och målar in den i samma färg som sockeln.
4 svar · 5,0k läst
·
L
lordmetroid: Stockarna är lameller hyvlade till fyrkanter med fasade kanter och därmed går det att sätta brytare och uttag dikt mot väggen. 40mm hål för slangen är gjorda i fabrik i mitten av stocken(135mm CC). Så det är bara dosan ska in i stocken.
37 svar · 8,9k läst
P
patrikjepp: angående karen så har det som sagt inte varit några större kar som sagt. Brytaren har satts i centralen.
16 svar · 2,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: FInns inga korsdimmrar. //Patrik
13 svar · 5,0k läst
·
mr.Ola
mr.Ola: Går att montera en lucka i väggen som man kan gömma sådant i, byggfirmorna brukar sälja diskreta färdiga luckor i måtten 10-10, 20-20, 30-30 osv.. Lämpligt att bygga in och göra överkoppling från 230V-350mA på ett och samma ställe!
3 svar · 1,1k läst
Krillew
Krillew: [citat] Nu använder jag Delphi det är pascal där behöver man inte använda pekare så det är mycket enklare än både C och C++ . Här finns en gratis editor som går att använda http://www.freepascal.org/ den bygger på Delphi ver 4 tror jag det var. Lazarus som är en variant av freepascal är krossplattform editor så när vi fått till allt som vi vill ha det kan vi göra versoner för
21 svar · 5,5k läst
·
E
elmont: Nackdelen med ett ur är att det inte tar hänsyn till om det är en mulen regntung kväll eller klart. Det ger en skillnad på när ljuset behöver tändas på kanske en timme. Vi har det fenomenet på vår vägbelysning där man bytt från ljusrelä till ur, tidigare var belysningen tänd när det behövdes, nu lyser det rätt mycket i onödan. Inte minst dom årstider när vi har långa ljusa
6 svar · 1,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag gillar ödmjukheten i åsikten om hempulat eller inte. :) Ungefär motsatsen till att direkt hojta "hempul", bara för att något fel föreligger, ty även en del elektriker lämnar ju rätt usla grejer efter sig. Men jag håller med dig i analysen, man får nog leta väldigt länge innan man hittar en behörig elektriker (eller yrkesarbetande på annans behörighet) som är villig
22 svar · 3,2k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: Du drar den nedåt. Men akta fingrarna från "musfällorna". Titta på den första bilden i din länk.
1 svar · 2,5k läst
Y
yxis: Jag har inget automatuppringande larm, och har inte fiber, men har ip-telefon, och tipsar om att det du bör kontrollera är: A) om larmet kör med en upprintningsmetod som stöds av ip-telefon-lådan. Vissa lådor stödjer bara tonval, andra stödjer både pulsval och tonval. Det är troligtvis inget problem idag men värt att kolla. B) att ip-tele-boxen funkar ihop med larmets "karaktäristik".
1 svar · 1,1k läst
R
Riccie: Patronen fungerar fortfarande så det var fabrikationsfel. Kan ju vara bra för fler att veta kanske. Även om tillverkaren hävdar att det aldrig händer så kan det ju uppenbarligen vara så.
19 svar · 3,6k läst
E
elmont: Men använd då en riktig "megger" inte en ohmmätare eller den "mätdosa" som nått fabrikat har.
24 svar · 3,8k läst
J
JOW: Det ligger en vit skalad FK i bakgrunden, bakom alla andra tåtar, ta bort eller tejpa den med...
16 svar · 11,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Finns redan, EXLQ Xtra från Ericsson Fast inte så vanlig i handeln ännu.
12 svar · 23,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.