5 717 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Koppla lampa?
Nyinflyttad och det hänger två kablar (blå och svart) från taket som är ikopplad till en sockerbit.
Själva lampan har tre sladdar som vanligt typ, blå brun och gulgrön. Frågan är hur ska det kopplas ihop i sockerbiten som är gjord för 2 kablar? Ska de in två sladdar i en eller?
Själva lampan har tre sladdar som vanligt typ, blå brun och gulgrön. Frågan är hur ska det kopplas ihop i sockerbiten som är gjord för 2 kablar? Ska de in två sladdar i en eller?
Nej absolut inte! Kopplar du in den gulgröna blir hela lampan strömförande vid hälften av försöken. Din lampa är avsedd att anslutas till ett lamputtag som har skyddsjord, dvs gul/grön kabel, framdragen. Jag är osäker på om en lampa som är avsedd att skyddsjordas får anslutas utan skyddsjord. Det går, men någon annan får berätta om ifall man får och i så fall hur.
Avsiktligt "luddigt" svar men jag vill inte locka TS att göra något som kan vara olämpligt.
Välkommen för övrigt!
Avsiktligt "luddigt" svar men jag vill inte locka TS att göra något som kan vara olämpligt.
Välkommen för övrigt!
Förutsatt att hela rummet är ojordat (det borde det vara om det ska följa reglerna). Så är det "bara" att klippa jorden och sätta en ubåt eller lite eltejp över den. Sen kopplar du blå mot blå och brun mot svart.
EDIT: Har du jordade uttag någon annanstans i rummet så får du inte koppla in lampan om man skall följa reglerna. Då måste du antingen ha en elektriker att dra upp skyddsjord (gulgrön) till taklampan eller köpa en annan dubbelisolerad lampa som inte kräver skyddsjord.
Är lampan så pass högt upp att det inte går att komma åt den utan stege eller dylikt så skulle jag nog strunta i reglerna om du nu har jordade uttag. Men det är inte enligt boken!
EDIT: Har du jordade uttag någon annanstans i rummet så får du inte koppla in lampan om man skall följa reglerna. Då måste du antingen ha en elektriker att dra upp skyddsjord (gulgrön) till taklampan eller köpa en annan dubbelisolerad lampa som inte kräver skyddsjord.
Är lampan så pass högt upp att det inte går att komma åt den utan stege eller dylikt så skulle jag nog strunta i reglerna om du nu har jordade uttag. Men det är inte enligt boken!
Redigerat:
Klicka här för att svara