76 737 läst ·
23 svar
77k läst
23 svar
Sätta upp kabel på betongvägg
Sida 1 av 2
Vad rekommendas för att sätta upp kabel på betong vägg?
Det går ju inte att spika med vanliga kabelklammer.
Det är ingen fast installation, utan en förlängningskabel som ska fästas nere längs med golvet. (kanske räknas som en fast installation då
)
Det går ju inte att spika med vanliga kabelklammer.
Det är ingen fast installation, utan en förlängningskabel som ska fästas nere längs med golvet. (kanske räknas som en fast installation då
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
118 kr inkl moms
Läs mer
nej, du ska inte fästa en tillfällig förlängningskabel på väggen... Hur många år hade du tänkt att den ska sitta som en tillfällig förlängning? 
EDIT: Okej, hör kanske inte itll vanligheterna att jag svarar spydigt så jag ska inte börja nu heller.
Men hur som helst, jag antar att frågan gäller att du mer eller mindre vill ha "ett extra uttag typ som utanpåliggande installation men utan en elektriker som härjar runt". korrekt?
Nu vill jag inte förespråka att de som är osäkra ger sig på en installation som de inte får modifiera/utöka, men samtidigt så är det helt klart att jag förespråkar utökningen av elen och att du får upp ett permanent uttag där du känner behov av att ha det snarare än att ha skarvkablar efter väggarna.
Jag brukar resonera som så att om kablarna kommer ligga så pass länge och såpass synligt att man stör sig på en lös skarvkabel så bör man överväga att göra det mer permanent.
EDIT: Okej, hör kanske inte itll vanligheterna att jag svarar spydigt så jag ska inte börja nu heller.
Men hur som helst, jag antar att frågan gäller att du mer eller mindre vill ha "ett extra uttag typ som utanpåliggande installation men utan en elektriker som härjar runt". korrekt?
Nu vill jag inte förespråka att de som är osäkra ger sig på en installation som de inte får modifiera/utöka, men samtidigt så är det helt klart att jag förespråkar utökningen av elen och att du får upp ett permanent uttag där du känner behov av att ha det snarare än att ha skarvkablar efter väggarna.
Jag brukar resonera som så att om kablarna kommer ligga så pass länge och såpass synligt att man stör sig på en lös skarvkabel så bör man överväga att göra det mer permanent.
Redigerat:
Tack för svaret 
Det är inte bara elkablar, glöm el.
Nätverkskabel till dator t.ex. (ja, jag vet att man kan köra trådlöst).
Hur fäster man den vid en betongvägg?
Det jag är ute efter är en sorts klammer eller liknande som fungerar i betong.
Det är inte bara elkablar, glöm el.
Nätverkskabel till dator t.ex. (ja, jag vet att man kan köra trådlöst).
Hur fäster man den vid en betongvägg?
Det jag är ute efter är en sorts klammer eller liknande som fungerar i betong.
Känns lite overkill att borra plugghål för detta.
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Hej,
sätt upp kabelkanaler i plast. Då behöver du bara fästa dessa på ett fåtal punkter med plugg och skruv. Du kan då enkelt byta, ta bort och lägga till kablar vid behov. Det blir också snyggare i och med att du slipper klammer och kabel som slackar mellan klammer.
sätt upp kabelkanaler i plast. Då behöver du bara fästa dessa på ett fåtal punkter med plugg och skruv. Du kan då enkelt byta, ta bort och lägga till kablar vid behov. Det blir också snyggare i och med att du slipper klammer och kabel som slackar mellan klammer.
ISF håller jag nog med Lemmy87, kör på en kabelkanal... Ser ganska profsigt ut och är inte så dyrt heller... Se bara till att få plats med den extra kabeln du kommer på om en månad att du nog skulle behöva ha där också...
Tack, för era svar.
Kabelkanal får det nog bli.
Kabelkanal får det nog bli.
Bjurran skrev:nej, du ska inte fästa en tillfällig förlängningskabel på väggen... Hur många år hade du tänkt att den ska sitta som en tillfällig förlängning?
Det är väl inga problem att göra en förlängningskabel samt spika upp den på väggen och ha en stickpropp i ena änden. Blir ju klart snyggare än en lös som ligger på golvet och skräpar.
Har du ingen list att spika i? Isåfall kan det räcka att klamra fast en kabel och sen om du eventuellt vill ha lite fler kablar ex vis. ljud och bildkablar bunta fast dem i den som du klamrat fast. Beror ju lite på hur synligt det kommer att bli.
mina klammer verkar vara fästa med nån sorts betongskruv, utan plugg. Typ nåt sånt här.
http://www.wgprodukter.se/Betongskruv(1).asp
http://www.wgprodukter.se/Betongskruv(1).asp
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Räkna med att tejpen på baksidan av självhäftande kabelkanaler bara ska användas då du måttar upp kanalen på väggen. Sen måste den iaf borras och pluggas för att sitta kvar även år 2 (mät upp/markera hål och borra innan du sätter upp kanalen).
Men jag håller med föregående, kabelkanal är klart snyggast på en innervägg. Ett tips är att sätta upp kanalen längs HELA vägglängden även om det bara behövs mellan tex högtalaren och stereon, då syns den inte på samma sätt som en "avbruten" kanal.
Men jag håller med föregående, kabelkanal är klart snyggast på en innervägg. Ett tips är att sätta upp kanalen längs HELA vägglängden även om det bara behövs mellan tex högtalaren och stereon, då syns den inte på samma sätt som en "avbruten" kanal.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Patch-kabel passar väl i ett VP12-rör? De är vita och går att klamra med TKK som en vanlig kabel. Snyggt.
//Patrik
//Patrik