Din en eller annan gång närmar sig mao ;)
 
Demmpa skrev:
Under ca 15 års tid som jag har använt motor- & kupévärmare så har aldrig JFBn löst ut.
Det är bra :) ....men det är inte helt ovanligt.....allt från att kabeln hamnar i snön till att inte ta ur kabeln när man ska åka.....;)
 
mycke_nu skrev:
När man i dessa dagar drar kabel till uttag för bilar, skall man då inte även ta med behovet för eventuella framtida elbilar i beräkning? Dvs dra trefas 3x16A?
Prius plug-in laddas väl på 90 minuter med 1x16A? Tänker du på el-lastbilar?
 
Tre Priusar samtidigt kanske? :)

Det finns en massa olika varianter. Saxat från Wikipedia:

[TABLE="class: wikitable"]
[TR]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]Charging time[/TH]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]Power supply[/TH]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]Voltage[/TH]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]Max current[/TH]
[/TR]
[TR]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]6–8 hours[/TH]
[TD]Single phase - 3,3 kW[/TD]
[TD]230 VAC[/TD]
[TD]16 A[/TD]
[/TR]
[TR]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]2–3 hours[/TH]
[TD]Three phase - 10 kW[/TD]
[TD]400 VAC[/TD]
[TD]16 A[/TD]
[/TR]
[TR]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]3–4 hours[/TH]
[TD]Single phase - 7 kW[/TD]
[TD]230 VAC[/TD]
[TD]32 A[/TD]
[/TR]
[TR]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]1–2 hours[/TH]
[TD]Three phase - 24 kW[/TD]
[TD]400 VAC[/TD]
[TD]32 A[/TD]
[/TR]
[TR]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]20–30 minutes[/TH]
[TD]Three phase - 43 kW[/TD]
[TD]400 VAC[/TD]
[TD]63 A[/TD]
[/TR]
[TR]
[TH="bgcolor: #F2F2F2, align: center"]20–30 minutes[/TH]
[TD]Direct current - 50 kW[/TD]
[TD]400 - 500 VDC[/TD]
[TD]100 - 125 A
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
 
Enk Projektet skrev:
Det är bra :) ....men det är inte helt ovanligt.....allt från att kabeln hamnar i snön till att inte ta ur kabeln när man ska åka.....;)
Man får bara inte låta kabel hamna i snön, det finns barn som tycker det mesta är spännande. Kabeln tar man med sig.

Protte
 
prototypen skrev:
Man får bara inte låta kabel hamna i snön, det finns barn som tycker det mesta är spännande. Kabeln tar man med sig.

Protte
Absolut...i den bästa av världar....men ta en sväng på div parkeringar och se hur det ser ut irl.....
 
De som då slänger kabeln i snödrivan får väl stå ut med ett kallt och mörkt hus. Bättre det än att ett barn får en stöt, även MED JFB så blir strömmen genom mjuk barnahy ganska stor innan JFB hinner slå från.

Undrar om de som gör detta har 2 kablar, en på jobbet och en hemma?
En modern grön plastkabel kostar väl 500 spänn.

Protte

(Jag tror jag ska åka omkring och dra ur alla sladdar och hänga hela bunten på EN stolpe så får de väl sortera ut sina sladdar)
 
ehhm varför i hela världen ska man åka runt med motorvärmarsladdden i hopp om att hitta ett eluttag.
Det kan inte vara för många som har tillgång till ett eluttag där man parkerar bilen under dan.
Jag virar ihop sladden sätter på skyddslocket och hänger upp motorvärmarsladden och skarvsladden snyggt och prydligt (nåja) varje morgon efter att jag startat bilen under vintertid
 
ullet
Det beror väl på var man bor, här har vi motorvärmaruttag i parkeringsgaragen i centrum. Finns även uttag vid min parkering på jobbet - ses som en självklarhet.
 
  • Gilla
electrocuted och 2 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Om du sätter i 2st PSA istället så slipper du att hela husets JFB löser ut pga av fel på motorvärmarkabeln.....
kan jag ha samma nolla till dessa två PSA och ytterligare en dvärgbrytare. just för att kunna nytja de tre fasledarna i den 5G1.5 jag tänkte använda?

är uttag med inbyggd JFB ett bra allternativ?
 
Redigerat:
Ja, det finns bara en nolla att använda, den som tillhör trefasgruppen.
 
prototypen skrev:
Undrar om de som gör detta har 2 kablar, en på jobbet och en hemma?
Jo, det har jag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jo, det har jag.
Haha....du är i gott sällskap.....dock inte av mig......:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.