Har haft lite märkligt beteende i källaren på min stuga. T ex har strömbrytare till lysrör plötsligt slagit på/av strömmen till uttag i närheten, eller till en annan armatur med glödlampa. Denna glödlampa kan lysa väldigt svagt ibland för att återgå till normal styrka beroende på hur man kombinerar de olika strömbrytarna.... Sen har allt fungerat normalt igen ett par veckor, för att återgå till samma problem igen...men numera är det helt strömlöst. Problemen började sen jag fick för mig att köra en kapsåg där i källaren, vilket gick i någon mikrosekund... Inga säkringar har gått vad jag kan se, har testat byta mot nya, även huvudsäkringarna (3*16A)
Till saken hör kanske också att jag nyligen installerat varmvattenberedare som än så länge bara går via 230V-stickpropp där i källaren.
Proppskåpet är inte alltför roligt, en rejäl kabelhärva (från ca -69?) men har hittills bara sett en mus där inne som var lite stel och hade en kabel i käften
Jag har ström till brukare från alla tre faser och det kommer även in en nolltråd som sitter på en blå plint. Samma som nolltråden från brukarna sitter i.
Tips på var jag ska börja leta?
Till saken hör kanske också att jag nyligen installerat varmvattenberedare som än så länge bara går via 230V-stickpropp där i källaren.
Proppskåpet är inte alltför roligt, en rejäl kabelhärva (från ca -69?) men har hittills bara sett en mus där inne som var lite stel och hade en kabel i käften
Jag har ström till brukare från alla tre faser och det kommer även in en nolltråd som sitter på en blå plint. Samma som nolltråden från brukarna sitter i.
Tips på var jag ska börja leta?
Försök isolera felet till en eller flera grupper. Sedan får du börja följa installationen från centralen och utåt och kolla hur det är kopplat i alla dosor, brytare, uttag armaturer mm.
Det låter lite som om strömmen tar oönskade vägar ibland.
Är det riktigt illa är det nog bäst att låta en elekriker se över hela installationen.
Det låter lite som om strömmen tar oönskade vägar ibland.
Är det riktigt illa är det nog bäst att låta en elekriker se över hela installationen.
Tack! Jo det handlar bara om en grupp, har kollat alla aktuella kopplingsdosor men ser inget som brunnit /lossnat/kortslutits där i alla fall. Får gå vidare och kolla övrigt vid nästa tur dit.
Skulle gärna byta all el men inte aktuellt för tillfället. Men åtminstone skulle jag vilja få in en jordfelsbrytare...
Det kan inte vara ett fel på inkommande nolla? Har dränerat om för ett par år sen och funderar på om kanske något gått av i kabeln mellan mätarskåpet med huvudsäkringarna och proppskåpet. Marken har ju satt sig lite grann och kanske dragit med sig något...
Skulle gärna byta all el men inte aktuellt för tillfället. Men åtminstone skulle jag vilja få in en jordfelsbrytare...
Det kan inte vara ett fel på inkommande nolla? Har dränerat om för ett par år sen och funderar på om kanske något gått av i kabeln mellan mätarskåpet med huvudsäkringarna och proppskåpet. Marken har ju satt sig lite grann och kanske dragit med sig något...
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Det låter som du har blåst en säkring, antingen en huvudsäkring, eller kanske tom. en servissäkring (sitter på elbolagets sida av din matarkabel).
Du skriver att du har stöm på alla 3 faserna, har du mätt det? En del av ditt fenomen kan bero på att ström går bakvägen genom någon 3 fas apparat och försörjer den fas som säkringen brutit.
Självklart kan det ävne vara ett rent fel, med en kabel av eller liknande. Men säkring känns mer sannolikt.
Du skriver att du har stöm på alla 3 faserna, har du mätt det? En del av ditt fenomen kan bero på att ström går bakvägen genom någon 3 fas apparat och försörjer den fas som säkringen brutit.
Självklart kan det ävne vara ett rent fel, med en kabel av eller liknande. Men säkring känns mer sannolikt.
Det är inte säkert det finns särskilda servissäkringar, men om det finns brukar det ofta vara i svart eller grön gjutjärnslåda ganska nära golvnivå. Annars finns det ju säkringar innan som du inte kommer åt själv, ifall du inte har full spänning vid första anslutningspunkt får du ringa nätägare.
Kan ju vara att kabeln gått sönder när ni skadade den vid dräneringen, ibland tar det lång tid.
Kan ju vara att kabeln gått sönder när ni skadade den vid dräneringen, ibland tar det lång tid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Symptomet att problemet kommer och går utan att några säkringar byts tyder på glappkontakt. Värdefullt för felsökningen är då att veta vad som händer vid tillslag resp frånkoppling av dessa strömbrytare, och vilken grupp och fas som övriga förbrukare som uppvisar konstigheter ligger på. Ännu värdefullare är att mäta spänningen i centralen och utåt, både mellan fas-noll och mellan samtliga fasledare.
Tack för era svar! Jo det känns ju som att det är något glapp någonstans. Nej har inte mätt någonting, ska mäta till helgen och återkomma. Ska köpa lite nya säkringar också för säkerhets skull, de 16A jag bytte med i mätarskåpet såg ut att vara från ca 1969 ( då kåken byggdes), kanske inte helt fräscha ?
Senast fungerade ingenting från aktuell grupp (bytt till ett par olika säkringar även om de ser hela ut) Upplever inte några problem i andra grupper.
Några sådana servissäkringar tror jag inte finns, inte som jag har tillgång till ialla fall.
Jag tror inte inkommande kabel skadades vid själva dräneringen, i så fall skulle jag tro att det beror på att marken satt sig nu under året sen det grävdes.
Senast fungerade ingenting från aktuell grupp (bytt till ett par olika säkringar även om de ser hela ut) Upplever inte några problem i andra grupper.
Några sådana servissäkringar tror jag inte finns, inte som jag har tillgång till ialla fall.
Jag tror inte inkommande kabel skadades vid själva dräneringen, i så fall skulle jag tro att det beror på att marken satt sig nu under året sen det grävdes.
Redigerat:
Det handlar om ett fel på en grupp, skulle gissa att du kan hitta det i en kopplingsdosa, kanske en Torix som skulle vridits ett halvt varv till, annars i din elcentral, kolla så passdelen (Den som säkringshuvudet får kontakt med) ser blank och fin ut och likadant med säkringen annars är nästa ställe att kolla i elcentralen, känna över skruvar och ledare.
Detta ska man inte ge sig på om man är osäker, ha spänningen bruten när du öppnar om det är metallkapsling.
Detta ska man inte ge sig på om man är osäker, ha spänningen bruten när du öppnar om det är metallkapsling.
Tack, jo det är flertal dosor med torixar i denna grupp. Ska kolla över dessa. Har faktiskt bytt till ny passdel också för att se om det hjälpte.
Stänger av strömmen ja, helst skulle jag vilja stänga av innan jag börjar mäta men det kanske blir svårt
Men inga metallkapslingar i dosor på denna grupp iaf
Stänger av strömmen ja, helst skulle jag vilja stänga av innan jag börjar mäta men det kanske blir svårt
Nu har jag mätt och får ut ca 20-30V på problematisk grupp. Alla andra ligger på ca 220, även de på samma fas. Vad tyder detta på. Kollat med pennan längs alla kablar o finns ju ström men lite svagt då kanske...
Sent from my GT-P7500 using Byggahus
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om du har 20-30 V så skulle det det kunna vara en trefasgrupp där säkringen till det där har gått.
Men jag har inte läst vad som skrivit i övrigt så egentligen borde jag väl inte skrivit något alls.
//Patrik
Men jag har inte läst vad som skrivit i övrigt så egentligen borde jag väl inte skrivit något alls.
//Patrik
Det är på säkringen i centralen jag mätt till ca 20V. Inte mätt ute i mätarskåpet än men där kan jag nog bara mäta mellan faserna, finns nog ingen åtkomlig nolla/jord där, vågar inte börja öppna upp där?
Insåg att det var väldigt rostigt klämman som fäste ledaren ut från säkringen, försökte stålborsta men helt kört skruva loss så klippte och skalade fram ny koppar och flyttade till annan säkring med 230V vilket inte heller hjälpte. Mätte sedan i första fördelardosan efter säkringen och då plötsligt börjar lysför fungera igen eftersom jag flyttar på något. Ser då att en avklippt bruning är dåligt tejpad o kan ligga an mot en skruv så där verkar det ha kortslutits lite....så nu är felet lokaliserat o allt funkar fint. Tack alla för hjälp!