El
yxis: Om du bor i hus så lär du ändå förr eller senare behöva en lång elskarvsladd. Börja med att dra upp elskarvsladden och ta med ADSL-modemet upp på taket, och koppla tillfälligt ett jack direkt på ledningen som kommer in där. Men, om jag inte minns fel så ansvarar leverantören för allt fram till första jacket. Är det ändrat, eller gäller det bara just telefoni? Det är inte
yxis: Troligtvis en kontaktor. Sväng bort skyddet när du inte använder maskinen, så håller kontaktorn/reläet lite längre och så sparar du ihop pengar till en glass per år ;)
yxis: Om du har två likadana laster inkopplade i USA-fallet så vill de båda lasterna dra lika mycket ström i nollan, fast åt varsitt håll. Det blir lite som en dragkamp där de tar ut varandra. Tänk en dragkamp där båda drar lika hårt åt varsin fas, och nollan är ett litet stag från marken som ska hålla fast dragkamplinan. Om det blir olika hårt drag från sidorna så kommer ström
Aleborg: nvm, löste det, vita var inkommande fas och kunde ledas till L på knapp 2 med :) Ibland ser man inte skogen för alla träden :)
Slugge: Förlåt, blandade ihop begreppen.. Din bekants bekant var det visst. Megga = isolationstesta 500/1000 Volt, görs i spänningslöst tillstånd.
Fotografen: [citat] Räcker inte krämen till så får du väl sälja den igen? En sådan pjäs i gott skick faller inte i värde.
yxis: Värt att tänka på är att i USA har de normalt 2*120V balanserad matning, med 240V mellan fas och "motfas". Det gör att isolering för 120V räcker för varje beröringsbar del eller till del kopplad till nollan. Jag håller för övrigt med GK100 att det borde räcka att trä på slang på ledningarna du ska mäta på. Välj en slang som faktiskt är "godkänd", t.ex. lämplig kabelskal
magnu: Jag syftade snarare på att vissa har abonnemang som de säkrar ner för att få lägre årsavgift. Men om du har fysiska begränsningar i din försörjning, kan effektvakt vara bästa alternativet.
yxis: Tumregeln är vit=vit (i "blåa paret"), blå=blå, turkos och lila är andra paret och eftersom turkos är ljusare än lila så motsvarar turkos den ljusare vit (i "orangea paret") och lila den mörkare orange. :)
Norathgon: [citat] Jo betydligt mindre plats.
Norathgon: Du skulle kunna använda dig av SG's spotar och sen byter du ut ljuskällan till LED bara, 230v, GU10 sockel.
Bo.Siltberg: Ja, det är en mix av invärtes och utvärtes kondens som avhandlas ovan ;)
sukram78: Prova och flytta tv:n längre bort ifrån störkällan för att se om det är störningar i luften eller om det är via elnätet. Du kan även testa att koppla in något schaffnerfilter till utrustningen som störs. Här kan du även läsa lite om EMC http://www.elsakerhetsverket.se/sv/EMC/
Iceman71: Tack igen för alla tips! Jag hittade sådana där presshylsor hos Clas, så då slapp jag köpa en hel ask med olika prylar. Nu är det bara att vänta och se hur skarvarna klarar vintern... /Iceman71
yxis: [citat] Snöre i taket = gammal Engelsk standard för att spola åxå va? ;)
Fotografen: Knacka försikigt med en skruvmejsel: håll en "mellanstor" mejsel i spesen, med handtaget uppåt, och knacka med klingan alldeles under handtaget. Lätta slag, en liten flisa i taget.
Slacker32: Hittade http://malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1916473# som har samma artikelnummer. Skall testa när jag kommer till stugan om en vecka. Tack för tipsen
elmont: Att man kan flytta fast ansluta apparater är inte ovanligt, och flyttar man dom någon enstaka gång fungerar enkardelig ledning utmärkt. Är det frekventa flyttningar ska man använda mångkardelig "specialledning", vilken beror helt på användningssättet av apparaten.
PST: Slår maskinen i borrens längsrinktning är det en slagborr, sen finns det olika bra sätt att åstadkomma detta, varav det sämsta är en simpel kuggkrans som påverkar borren när man trycker maskinen mot arbetsstället...sen finns det bättre maskiner som gör slagen av sig självt s.a.s. och visst brukar man kalla de senare borrhammare.. (inte maskinens tyngd det hänger på, en borrhammare
yxis: De moderna "digitalantennerna" är ju mer rundstrålande just för att digitalsändningarna faktiskt funkar rätt bra om man även får in en del reflektioner. Däremot är det kanske dumt att be om reflektioner och därför dumt att montera antennen under husets takhöjd. En lösning på detta är att ha en tillräckligt stor "analog" antenn. En sån antenn funkar fint även med digitala
yxis: [citat] Men det är ju fint med 2*0,75mm2 SXK till uthuset, ifall man vill bli av med den där decimetern snö så är det ju bara att köra en 2kW-last en stund så smälter snön bort :P :P
yxis: Köp två infravärmare och koppla klurigt med trappbrytare så att du i ett läge kan seriekoppla båda. Då får du fyra lägen på totalt tre effekter: 1) båda paralellt som vanligt = max effekt 2 och 3) en av de båda påslagna = halv effekt 4) båda seriekopplade = fjärdedels effekt OBS, läs på ifall det verkligen funkar att göra så med dagens infravärmare, jag vet faktiskt inte hur
hevi: [citat] DALI är primärt avsett för styrning av enbart belysning i lite mindre fastigheter och kontor emedan KNX spänner över mycket mer än bara belysning (AC, reglering av persienner, larm etc.). Har kollat lite på marknaden och jag tycker att DALI verkar väldigt intressant då det är "lagom komplicerat" för hemmabruk. Dessutom är donen konstruerade så att man får dra styrkablaget
uno83: Då har dom aldrig hållit på med bilstereo :)
Janus82: Tack för all input. Vi har bestämt oss för att byta ut hela elentralen. Mellanskillnaden på 4000:- är ju inte en förmögenhet och då får vi en ny central som lättare går att bygga ut i framtiden.
mycke_nu: [citat] Jag spetsade givetvis till det med flit, men har under ett antal år jobbat med att installera värmekameror på helikoptrar och försökt utbilda piloter att använda dessa. Med blandat resultat, minst sagt. Givetvis känner jag även ett par vanliga piloter som är absoluta supertekniker, dessutom är testpiloter vanligen i en klass för sig. Sorry om någon tog illa upp. :)
Norathgon: Sätt dessa istället om du bara ska ha 20w spottar, http://storelshop.storel.se/1202-20w-ip21-vit/%2525286160437%252529/7467040/ProductInformation.raction Så behöver du ingen låda ovanför :)