El
Bo.Siltberg: Du har alltså en trefasförbrukare med en märkström på närmare 63 A? Vad för slags JFB är det som används, vad har den för märkdata och egenskaper? Det kan finnas flera orsaker till symptomet - Det plötsliga strömbortfallet kan få JFBn i obalans och lösa. - JFBn har för låg märkström (In). - EMC-filter i andra apparater anslutna till samma JFB (lysrör t.ex) kan i kombination
SueCia: du vill absolut inte ha några kopplingsdosor på fasaden/grunden för detta. Detta löser man enkelt med en dosa på dold plats o sen individuella rör till varje lampa.
elmont: Till min undran tidigare kan ju även läggas att oavsett allt annat så vill nätägaren komma och plombera lådan där inkommande service är ansluten. Samt att då kräver dom att en behörig installatör gör anmälan till nätägaren.
elmont: För det här ändamålet ELJO (Schneider).
Bo.Siltberg: Ja, 5G2.5 i et 20-rör är vad som är normalt. Då är det bara att hoppas på att golvvärmen ligger djupare :)
Robert63: [citat] Japp, det är så jag ser det, uppskattar de svar och goda råd jag fått. Inget jag ger mig på själv, och som du skriver så blev det ju lite mer att locka elektrikern med.
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Det är inte många vinklingar på rådande regelverk och dess tillämpning som vi missat här under årens lopp. Om man utgår från konsensus här så tar man ingen stor risk, låt oss säga det så. ;)
Ragnar_AT: Jag har sett alldeles för många brunna ubåt/sockerbit i mitt liv, även några jag installerade själv. Började glappa när installationen var mindre än 5 år gammal. För några år senare ringde min farbror och sa att hans kök var strömlöst. Han trodde att nått i proppskåpetz hade gått sönder men toaljuset som var på samma dvärgbrytaren funkade bra. Hittade en övertapetserad
Volvo v70: varmluftsugn var trasig. Har köpt en ny :) nu är det okej Tack För Hjälp o lite kul .....då vad ugnen kunde användas till :thumbup:
prototypen: Och här hoppade nätkillarna till när de kopplade in ny servis efter en kraftig åsksmäll och kunde konstatera att det var L1 L3 L2....... Men vi har med olika konfigurationer haft el sedan 30-talet. ALLA mina maskiner går åt rätt håll iaf. Trefasmaskiner som inte tål att köras åt fel håll brukar ha någon sorts spärr eller övervakning (försök köra en riv och glätt (helikopter)
PNO: Nej, det där är inget överslag utan en överhettning på grund av överbelastning. Nu ska ju en dylik koppling gott och väl klara 10A kontinuerligt om allt är rätt gjort vid installationen och inga delar mattats ut av ålder eller så. Åldersaspekten kan vi utesluta på grund av materialet - det här är relativt nya prylar. Återstår fel vid installationen. Det är tydligt att det blivit
Demmpa: Misstänker att det varit lite dålig kontakt i ena/bägge wagosarna, som gjort att det blivit varmt, när det blir varmt blir det med tiden sämre kontakt och då ännu varmare. Gällande dubbelpostningarna så kan du ta bort dom om du går till "desktopversionen" i telefonen, längst ner på sidan om du kör via webbläsare eller via "meny"-knappen om du kör appen. Gå in i tråden du vill
Bo.Siltberg: Det mätvärdet får anses bra. Det skulle då betyda att DM faktiskt har sin skyddsjord i behåll. Då är det något annat fel, antingen att symptomet är överdrivet eller mätfel. Jag skulle inte avfärda en kittling för det tolkar jag som att musklerna i armen påverkas. Det får inte vara mer än lite darr längst ut i fingertoppen, något som man även kan känna från DM utan att man
Zemerlin: [citat] Ha ha... Absolut en bogpropeller borde alla ha! ;-P Jag har två stycken 7.2Ah batterier som jag alternerar mellan så det skall nog inte vara några problem alls att lösa både bogpropeller och ankarspel ;-P Jag är ganska säker på att länspumpen inte har någon egen säkring. Men jag får väl köra med en 10A säkring då så får vi se vilken nytta den kommer göra =) tack för
Avemo: Kanske överkurs i denna tråd, men det är inga problem att tillverka ett urladdat batteri om man vill. Tillverkar man batteriets båda poler av blysulfat och fyller på med svavelsyra så är det urladdat. Man kan välja när man laddar upp det vilken pol som skall vara positiv. Tillverkar man den positiva polen av bly och den negativa polen av blydioxid är batteriet laddat när man fyller på
JohanLun: Kronkoppling kan jag skippa om resten blir bra...
pos: [citat] Ahhh. Då var min gissning rätt bra då.... Han ska få ringa dit någon som får gå genom detta då det även var andra grejer som inte heller var schysst, t ex losskopplade kablar utan skydd med ström på i garderober, 16A säkrat på 1.5mm2 dragningar (13A dock OK numer va?) etc etc. Det är väl tyvärr resultatet av för många klåpare över tid. Peo
Karljan: Tack för svar, när jag kommer dit igen ska jag mäta med ett bättre verktyg, och återkommer om felet uppstår :)
-=fullmoon=-: Öppna lådor/paket, Skala kabel, skära strips, Skruva in/ur skruvar och hjälpmedel vid uppställning av dörrar ;)
Distordera: [citat] Flott! Men med det byggdjupet får det nästan bli ändstation på installationen i varje enskild dosa. 5 mm mellan Renova-uttaget och botten på dosan ger inte mycket plats för u-båten. Tack för tips!
GK100: Det hade på den tiden oftast sin praktiska utgångspunkt i att det bara var en skruv med i bästa fall en omvikt bricka eller ett överfall för inkopplingen dvs fler än två blir svårt att få bra därför lämpligt att reglera tex endast vidarekoppling osv. På samma sätt var det även förbud mot vad som nämns som lösning här dvs kulodosa lågt placerad som förgrening lika naturligt
Tobbe_3: En fråga som kommer upp är dom ev gummiisolerade kablarna. I oçh med att ni gör jobb kring elanläggningen såsom upphängningen av nya taklampor, målning och tapetsering m.m. då är det lätt att få skador torkad gummiisolering som spänningssätter kabelmantlar eller plåtrör i väggarna.
Pagno: Nu tillhör jag dessa hempulare med el som har fullständig koll på vad jag gör. Allt från små racerbilar/bilbanor/tåg till 500v har jag lekt med, rent idiotiskt, korkat, skyller på att jag var ung och dum. Nu är jag allt längre från att vara ung, inte mindre korkad. Igår, lördag 4/6 2016 gjorde jag en mindre miss. Kärcher, högtryck, läcker vatten via sprucket rör. Innovativt vill
Zixten: [citat] Om nu priserna som används i tråden innan stämmer, 800kr för en "Hager" på nätbutik, och 1200kr om elektrikern säljer den. Och Elektriker F:s analys stämmer, där det verkar vara bra kvalitet på denna Hager. Då faller ju argumentet att elektrikern måste ha höga påslag, för att kunna hålla med garantier...