Min huvudcentral ser ut såhär. Den är ganska gammal, och modifierad och tillbyggnad.

Elektrisk huvudcentral med gammal utrustning, elmätare, säkringar och kablar i en fördelningsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande längst upp till höger, sedan huvudbrytare under och en ny elmätare i mitten. Under elmätaren går den grova kabeln till undercentral huset.

De tre säkringarna nere till vänster går till en dödshandske som jag tänkte byta ut.

Nå, det fanns ju ingen nolla i befintlig handske, och om jag tänker rätt så är nollan där den blåa grova kabeln sitter bredvid huvudsäkringarna. Nollan är sedan skarva via mätaren i en röd kabel till bryggan till vänster med en röd, en svart och två blåa kablar.Den svarta är PEN till huset, skall den verkligen sitta på nollan, och inte på jorden förresten?

Nå, huvudfrågan. Jordningen i skåpet består av jordskruv i aluminiumkåpan uppe och en dito i nederkanten (under alla säkringar). Ingen annan förbindelser melllan inkommande.

Längst ner till höger ansluter en kabel med tre faser (vit,svart,röd) och en vittejpad jord ner i marken. Ingen aning var den går...

Kanske dags att riva ut porslinssäkringarna och ersätta med DIN-skena och riktiga jord/noll-skenor?

Förresten, används bägge dessa antenner verkligen?

Gammal elcentral med öppen dörr, elmätare, säkringar och lösa, oskyddade kablar mot röd vägg.
Skapa konto

Var försiktig...det är slut på reservdelar till detta... ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det saknas ju en bra N-plint i denna central. Här har man tänjt lite på utsträckningen av PEN-plinten då den tar en sväng via mätaren för att sedan gå till plinten upp till vänster. Det är där du kan ansluta nollan till uttaget, men det finns inga lediga skruvar så det får i så fall bli en ringkabelsko och dela skruv med någon annan. Den vita kabeln (som går till?) fuskar och tar sin nolla från inkommande PEN-plint. Det går det också bara det blir bra. Du har en frånskiljningsbar PEN-plint där som egentligen ska tas bort (ja hela skåpet borde bytas). Du kan ju dra åt skruvarna där så länge.

Skyddsjordningen av skåpet ser ut att göras från inkommande PEN-plint det också. Sedan tas det ut skyddsjord i nederkant på skåpet (som inte syns på bild). Det är ok, man får använda skåpet som skyddsledare (och det handlar enbart om skyddsjord, inte PEN).

Besvarade det den fråga du hade?

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Det lugnade mig lite på jordningsfrågan!

Det går en tunn vit (signal) och en något tjockare grå (ström) till en låda som jag antar är radiomoden för trådlös avläsning. Är det den du menar med fuskande vit?

Just den där frånskiljningsbara plinten gjorde att jag räknade det som en PE och en N-plint.

Kan man skruva fast ett någon bättre N-plint, och en liten PEN för inkommande PEN och till undercentralerna och jorden, så borde det kunna gå att få in en JFB också? Det vore bra. Förslag på plintar?

Ringkabelsko, är det att rekommendera? Kräver rktiga verktyg antar jag?

Jo det vore en stor förbättring att byta PE-plintarna mot något bättre.. En kabelsko kräver ett bra pressverktyg (som i och för sig inte behöver kosta mer än 200:-) men kan man ansluta direkt i en plint så är det bättre. Om man tittar vad som finns i dagligvaruhandeln så har t.ex clas denna http://www.clasohlson.com/se/JORD-NOLL-SKENA-2-PACK/Pr508704000
8872457043998.jpg

Den är avsedd för en av deras kapslingar men det ser ut som att det går att skruva den direkt i träväggen i din central. Biltema har något liknande annars kan du skicka efter liknande från t.ex elbutik.se

Här få du också möjlighet att separera PE och N men jag vet inte om det tillför något, det räcker nog med en PEN-plint i ditt fall med de få PE/N-ledare du har som ska anslutas där. PEN passerar visserligen mätaren och går upp till plinten till höger men jag tror inte att man måste tolka det som att det är en N-plint. Det utgår ju PEN-ledare från den...

Placerar du plinten längst upp mellan säkringarna så kanske inkommande PEN når fram - vore synd att införa ett riskmoment med att skarva den. Sedan kan du klippa ringkabelskorna och flytta alla PEN/PE/N-ledare (från plintarna både till vänster och höger) till denna plint. Är du ordentlig så skarvar du de tre PE-ledarna i botten av lådan upp till denna nya plint (den svarta kabeln längst till höger kanske t.o.m tar ut en PEN? så då vore det bra att flytta även den). Eftersom det handlar om PEN så finns inget som helst utrymme för misstag här - alla ledare måste sitta bra och ha god kontakt. Det betyder dock inte att du ska dra skruvarna med allt du har, utan lagom. Dra ordentligt i varje ledare så ser du om de sitter.

"Fusket" jag tänkte på gällde den vita kabeln som går ut nere till höger. Den tar sin nolla från inkommande plint med alla andra grupper tar nollan från plinten till höger. Inget direkt fel, och det blir ju bra nu när alla hamnar på samma plint.

Huruvida du behöver allt som hör till sändaren vet jag inte. Nätägaren lär märka om avläsningen inte fungerar längre ;)

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mycket bra tips, tack! Jag var lite inne på JFB, därför jag ville separera PEN och N. PE är ju redan i locket, så det är ju separerat. PEN-plinten tänkte jag då inkommande, skarv till PE och matning till husets undercentral. Tre ledare, alltså. Kanske man kan komma undan med någon mindre skarvpunkt, eller skarva direkt i JFB:n?

Nu börjar det dra iväg här. JFB till vad, CEE-uttaget? Då ska de flesta utgående ledningar ligga utanför så det gäller att ha koll på var nollorna ansluts och om du ens behöver en fysisk N-plint efter JFBn. PE(N)-plinten är dock gemensam för alla - ingenting ska separeras där. Du kan fortfarande ta ut nollor från denna PEN-plint till ledningar som ska ligga utanför JFBn.

Lådan ska vara skyddsjordad ja, men jag tycker du bör undvika att använda den som skyddsjordsledare för att skyddsjorda utgående ledningar om det var det du tänkte på.

Går det att frånskilja skåpet vid arbete? Annars är det inget lämpligt jobb att göra själv.

Tänkte sätta JFB på allt utom matningen till huset i så fall. Det är två 3-fas uttag och några matningar till verkstad och ladan i övrigt. Kom på att det längst ner till vänster kan vara vattenpumpen, den får gå utanför också.

-MH- skrev:
Min huvudcentral ser ut såhär. Den är ganska gammal, och modifierad och tillbyggnad.

[bild]

Inkommande längst upp till höger, sedan huvudbrytare under och en ny elmätare i mitten. Under elmätaren går den grova kabeln till undercentral huset.

De tre säkringarna nere till vänster går till en dödshandske som jag tänkte byta ut.

Nå, det fanns ju ingen nolla i befintlig handske, och om jag tänker rätt så är nollan där den blåa grova kabeln sitter bredvid huvudsäkringarna. Nollan är sedan skarva via mätaren i en röd kabel till bryggan till vänster med en röd, en svart och två blåa kablar.Den svarta är PEN till huset, skall den verkligen sitta på nollan, och inte på jorden förresten?

Nå, huvudfrågan. Jordningen i skåpet består av jordskruv i aluminiumkåpan uppe och en dito i nederkanten (under alla säkringar). Ingen annan förbindelser melllan inkommande.
Ej tillåtet att använda skåpet som "ledare" De nedre jord/PEN ledarna får sin anslutning via skåpets hölje "sk" seriejordning

Längst ner till höger ansluter en kabel med tre faser (vit,svart,röd) och en vittejpad jord ner i marken. Ingen aning var den går...
Skruva ur de säkringarna så märker du förmodligen med tiden vad som slocknat, om den ens används. Du kan mäta om det ligger en belastning met tex tångampermeter. Den ledaren som går i vita slangen kan vara PE eller PEN

Kanske dags att riva ut porslinssäkringarna och ersätta med DIN-skena och riktiga jord/noll-skenor?
Det räcker att få ordning på N, PE och PEN ledare, sedan är det inget fel att byta ut mer

Förresten, används bägge dessa antenner verkligen? Båda antennarna ser ut att vara anslutna. Brukar dock endast vara en anten per abbonemang/mätare

[bild]
Ang PEN och jord (PE)

Skåpet ska som det är idag jordas på lämplig /avsedd skruv, jorden ska tas från ovansidan PEN plinten brevid mätarsäkringarna.

Plinten är av en lite bättre modell i allafall trotts sin ålder den är iof frånskiljbar det ska den dock inte vara.

Normalt i dagsläget är att PEN inte går genom mätaren. utan man dra endast in en neutralledare i mätarten.

Sätt upp riktiga plintar/skenor som föreslagits, dvs . en plint för N och en plint för PE/PEN
Tänk på en ledare per anslutning är bäst.

Plintarna Kopplas i denna ordning Inkommande plint (nersida) -till- PE/PEN plint -vidare till- N plint.

Anslutningar "rena" N- ledare till N-plinten och PE/PEN ledare till PE/PEN plint
Mätarens N-ledare dras till N-plinten.

Blir ledarna förkorta kan de givetvis skarvas med isolerade skarvhylsor.

• Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Har kollat lite till på hur man ansluter JFB, och tror jag förstår bättre nu med skenorna. Det behövs bara en PEN/PE och en N, och inte tre som jag fick för mig. Kom ihåg fel från förra gången det kopplades JFB.

Hur menar du med JFB och antal plintar? Om du skall ha vissa saker som går utanför denna jordfelsbrytare, så är det väldigt viktigt att de förbrukarna inte är inkopplade på samma N plint som går igenom JFB.

Om du ändå är igång och river kan du väl försöka stoppa i trådarna lite längre i den nedre säkringshållaren, nummer två från vänster. Jag blir lite nervös av synlig strömförande koppar.... :)

hempularen skrev:
Hur menar du med JFB och antal plintar? Om du skall ha vissa saker som går utanför denna jordfelsbrytare, så är det väldigt viktigt att de förbrukarna inte är inkopplade på samma N plint som går igenom JFB.
Ja, annars löser ju JFB ut. Men de tar jag från PEN-plinten, som det är nu.

Du har en Actarismätare från Vattenfall som om jag minns rätt är radiobaserad. Den grå pucken är radioantennen till mätaren. Min gissning är att det inte räckt med radio för att signalen inte når fram. Du har då istället fått ett gsm modem inkopplat. Pinnen är antennen till gsm modemet.

Den grå sitter kvar för att täcka hålen i skåpet.

Den mätaren börjar bli rätt gammal nu så det är inte omöjligt att du får den utbytt om nåt år.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Tar det i steg så jag inte rör till det. Steg 1:

Elektriska installationer med kablar och dosor i ett steg av monteringsprocessen.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.