Svårt att säga, det var ju en lite udda central. Men i en helt vanlig ska det inte vara nått problem.

Ska jag köpa en sådan med tre givare? och koppla dom var?

haha oj, jag har laddat upp helt fel bilder ser.

EDIT: Har ändrat till korrekta bilder

Redigerat:
Ja du ska ha tre givare, en för varje fas och jag skulle montera givarna efter huvudbrytaren och före säkringarna.

Har du ingen elmätare, eller är detta en undercentral som du vill mäta separat?

elmont skrev:
Ja du ska ha tre givare, en för varje fas och jag skulle montera givarna efter huvudbrytaren och före säkringarna.
Är det den bruna/svarta/vita kabeln nere till vänster?

Har du ingen elmätare, eller är detta en undercentral som du vill mäta separat?
Detta är i en lägenhet, finns en central nere i källaren med mätare, men den är låst om stäms bara av en gång per år. Vill hålla reda på min elförbrukning mer frekvent.

Det är dom tre som går mellan huvudbrytaren och jordfelsbrytaren och dom är så vitt jag kan se svarta.

Du skulle kunna sätta klämmorna över de brun/svart/vita kablarna nertill vänster i centralen alternativt och framför allt säkrare att sätta klämmarna på är de tre svarta som är ovan huvudbrytaren, självklart stänger du av denna innan du sätter på klämmorna.
Och det är "Classic" E2 varianten av Efergy du skall använda då den optiska bara är om du har tillgång till befintlig elmätare. Dvs, den dyra varianten för 699:- är den som går att ansluta på din central.

tommib
Jag skulle satt strömtransformatorerna nedom JFB, där ser det ut att finnas mest plats. Det blir också på insidan av HB så man behöver inte bryta i källaren. Dock gäller det att vara uppmärksam på att det inte finns någon exponerad strömförande del under HB, t.ex. dåligt instuckna kardeler eller liknande. Då blir det också kortast möjliga väg ut för givarkablarna om man drar ut dem genom kapslingens "nersida".

Ev behöver man inte ens bryta strömmen eftersom de där ser ut att kunna klämmas på, men jag skulle nog göra det i alla fall om man inte är van att arbeta med spänning (och det är man inte om man inte är elektriker eller våghalsig)

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.