Jordkabel med tre faser (röd, vit, svart) och biledare kopplat till höljet på mitt mätarskåp.
I mottagande ser der ut så här:
Drev antagligen en gammal vattenpump med 3-fas. Nu är det 1-fas pump, och för att få nolla tog man antagligen och byglade (med rött) från biledare/gulgrön till nolla/blå.
Behöver bara en fas som det är nu, skall jag koppla om matande ände till 1-fas, eller är det inget stort problem?
I mottagande ser der ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drev antagligen en gammal vattenpump med 3-fas. Nu är det 1-fas pump, och för att få nolla tog man antagligen och byglade (med rött) från biledare/gulgrön till nolla/blå.
Behöver bara en fas som det är nu, skall jag koppla om matande ände till 1-fas, eller är det inget stort problem?
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Den andra fasen är ju redan urkopplad, säkert därmed tredje fasen också. Sätt en arbetsbrytare (eller bara dosa om brytare finns) mest för det estetiska.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
fast problemet här är frånvaron av riktig nolla, och även frånvaron av riktig skyddsjord. Biledaren kan ha varit OK som jord när detta installerades, om det är en EKKJ så är den OK som jord även idag.
Men det står att den är ansluten till kåpan på mätarskåpet. Det låter för mig som skåpet ingår i jordledningen här, alltså inte en riktig jordplint. Det är inte OK.
OM vi antar att den faktiskt kommer från en plint, och att den håller tillräcklig area för jord. Och att den när kabeln installerades för många år sedan kan anses ha varit en PEN ledare till den här centralen. Även om man inte använde ngn nolla då till trefaspumpen.
Då skulle det faktisk kunna vara OK med den här "fuljordningen", rent formellt.
jag antar att det inte finns ngn. jordfelsbrytare med i installationen?
Men det står att den är ansluten till kåpan på mätarskåpet. Det låter för mig som skåpet ingår i jordledningen här, alltså inte en riktig jordplint. Det är inte OK.
OM vi antar att den faktiskt kommer från en plint, och att den håller tillräcklig area för jord. Och att den när kabeln installerades för många år sedan kan anses ha varit en PEN ledare till den här centralen. Även om man inte använde ngn nolla då till trefaspumpen.
Då skulle det faktisk kunna vara OK med den här "fuljordningen", rent formellt.
jag antar att det inte finns ngn. jordfelsbrytare med i installationen?
Nej, inte än. Men det kommer förhoppningsvis. Om man kallar det på bilden en undercentral, skulle det då kunna funka att betrakta biledare som PEN, och alltså koppla in den på jordskenan i huvudcentralen?
Det som jag tycker ser fel ut är att joden ligger efter nollskruven och den ledare som går till nollskenan ligger före nollskruven, det ska vara tvärt om. skyddsjorden ska inte kunna brytas med nollskruven utan den ska bryta bort nollskenan. Att nollan mellan nollplint och nollskena är röd anser jag vara av mindre betydelse i det här fallet
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
jag har sett exakt den typen av frånskiljbar plint för inkommande PEN i äldre installationer.
Jag har skrivit tidigare om en granne vid fritidshuset där de hade PEN brott. Hela huset hade PEN anslutning via vattenpumpen i många år. Det upptäcktes när undercentralen där pumpen var inkopplad skulle bytas. Gick en blå blixt när jord till centralen bröts (matningen till centralen var bruten), och det blev 400V i uttagen i huset, diverse prylar gick sönder.
Felet visade sig vara i kapslingen för huvudsäkringarna , som var väldigt lik den vi ser här i tråden. Den frånskiljbara plinten där inkommande PEN var skarvad hade spruckit mitt i skruvhålet i mitten, skruven låg och vippade, ibland hade de korrekt PEN, ibland inte. Exakt hur gammal den installationen var är osäkert, men äldre än 1960.
Jag har skrivit tidigare om en granne vid fritidshuset där de hade PEN brott. Hela huset hade PEN anslutning via vattenpumpen i många år. Det upptäcktes när undercentralen där pumpen var inkopplad skulle bytas. Gick en blå blixt när jord till centralen bröts (matningen till centralen var bruten), och det blev 400V i uttagen i huset, diverse prylar gick sönder.
Felet visade sig vara i kapslingen för huvudsäkringarna , som var väldigt lik den vi ser här i tråden. Den frånskiljbara plinten där inkommande PEN var skarvad hade spruckit mitt i skruvhålet i mitten, skruven låg och vippade, ibland hade de korrekt PEN, ibland inte. Exakt hur gammal den installationen var är osäkert, men äldre än 1960.
Klicka här för att svara
