Hej Byggahusforum! Behöver elansluta min fastighet, som är en tomt i detaljplanerat kvarter med luftledningar. Närmaste luftledning är hos grannen på andra sidan vägen. Nu behöver elverket dra en luftledning tvärs över vägen. Och fram till en ny stolpe med ett vajerstag, inne på tomten. Och fälla träd. Vad ska man tänka på vid en sån här nyanslutning och vilket svängrum behövs på tomten? Och hur nära infarten kan stolpen placeras? MVH, PerOF

Ledningen fram till mätarskåpet ska du över huvud taget inte bry dig om det är helt upp till nätägaren att avgöra vad och hur det blir. Vid mätarskåpet börjar ditt ansvar och dina ledningar. För att över huvud taget få ström till din fastighet måste en behörig installatör göra först en föranmälan till nätägaren så att dom kan kolla om och hur du kan bli inkopplad. När dom gett OK gör elektrikern sitt jobb och lämnar in en färdiganmälan och då kommer nätägaren och kopplar in i mätarskåpet.

tommib
Det var väl lite tyket...
Jag uppfattade att TS frågade för att han ville veta hur mycket plats som behövde beredas på tomten för att nätägaren ska kunna få upp sin stolpe. Det kan också vara relevant att fundera kring var stolpen ska stå och vajerstaget ska sitta. Det kan finnas bra och mindre bra lösningar och nätägarens entreprenör kommer garanterat välja den enklaste lösningen (som då kan vara mindre bra). En dialog med entreprenören som ska sätta upp stolpen, ev via nätägaren, är nog att rekommendera. Det är ju trist om man genom 15 min diskussion och ev någon extra timme arbetstid skulle kunna få en betydligt bättre placering och man inte tar den chansen. Hur detta formellt går till vet jag inte så jag avstod att svara.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Går det inte att få dom att gräva? Helst under vägen från din granne, men i alla fall från tomtgräns. Gräva i väg är dyrt, på tomten billigt.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vad var det för "tyket" i mitt svar det talar bara om att TS måste fråga nätägaren vad dom tänker göra och INGEN hör på forumet kan ge ett råd som är adekvat. Samt en information om hur det normalt går till, och det kan vara till nytta för fler än TS.

tommib
elmont skrev:
Ledningen fram till mätarskåpet ska du över huvud taget inte bry dig om.
Detta. Även om ledningen är nätägarens ansvar kan det vara av intresse för TS, och alla andra elabonnenter, exakt var den hamnar och på vilket sätt. Om skåpet ska stå på min tomt är jag väldigt intresserad av exakt var det står, även om det är lite besvärligare för installatören. Du har dock rätt i att nätägaren måste tillfrågas och det är omöjligt att sia om hur de svarar.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Som sagt håll en dialog, verkar onödigt att du idag i den typen område skulle behöva få stag och stolpar på tomten.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det bästa är väl att försöka få till ett möte på plats så att du tillsammans med elbolaget kan hitta den optimala lösningen för alla parter. Förbered dig inför mötet genom att ha en skiss ungefär hur du tänker dig att placera garage, hus, infarter mm på tomten.
Elbolaget borde kunna svara på hur de brukar göra när en ansökan kommer in.

• Gilla
PO_
  • Laddar…
En normal ändstolpe består av en stolpe som grävs ner 2 m i marken, om nu marken tillåter detta (inte är berg, då får det sättas dubb). En vettig ändstolpe har 2 stag, i vinkel för att bli stadigt naturligtvis, men ibland så är det kanske inte möjligt. Det behövs alltså grävas ner 2(1) stagförankring (alternativt borras bergöglor).

Och utlägget på stagen brukar dimensioneras, om jag minns rätt, att de är 2/3 av stolpens längd ovan mark.

Summa summarum bör det bli 3 stora hål i marken för att få till en bra konstruktion, en standard konstruktion.

Blev man något klokare? Att vara pedagogisk är jag inget vidare på! =)

• Gilla
johel572
  • Laddar…
elmont skrev:
Vad var det för "tyket" i mitt svar det talar bara om att TS måste fråga nätägaren vad dom tänker göra och INGEN hör på forumet kan ge ett råd som är adekvat.
Jag kan kanske inte ge ett adekvat råd men kan i alla fall berätta hur det gick till när E.ON på eget initiativ ville byta från luftledning till jordkabel för matningen av mitt fritidshus.

De kontaktade mig via brev och sa att de önskade ersätta luftledningen med en nedgrävd kabel. I samband med detta skulle även mätaren flyttas ut till ett nytt fasadmätarskåp. De bifogade ritningar på tänkt "kabelväg" och tänkt placering av fasadmätarskåpet. Då jag av olika anledningar inte tyckte att varken "kabelväg" eller skåpplacering var lämplig hade vi lite mailkonversation och kom ganska enkelt överens om en något längre, men enklare, "kabelväg" och en annan placering av mätarskåpet.

När arbetet väl utfördes gjordes det exakt enligt överenskommelse och med minimala skador pga av grävningen. De ombesörjde även att en lokal elinstallatör ordnade anslutningen av huset från mätarskåpet.

E.ON stod för alla kostnader med detta arbete och jag betalade inte ett öre. I detta fall är jag övertygad om att både jag och nätägaren hade nytta av att jag "brydde" mig om "ledningen fram till mätarskåpet" då E.ONs ursprungliga förslag hade varit "grävtekniskt" komplicerat om än några meter kortare.

Sammanfattningsvis tycker jag att allt i samband med detta sköttes exemplariskt, från första kontakt till slutfört arbete.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För att elbolaget ska få placera saker på din tomt behöver de ha ett avtal med dig.

Be din elektriker skicka in en färdiganmälan och ange att du vill bli kontaktad av den som ska bereda jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.