P
Pagno: Nu tillhör jag dessa hempulare med el som har fullständig koll på vad jag gör. Allt från små racerbilar/bilbanor/tåg till 500v har jag lekt med, rent idiotiskt, korkat, skyller på att jag var ung och dum. Nu är jag allt längre från att vara ung, inte mindre korkad. Igår, lördag 4/6 2016 gjorde jag en mindre miss. Kärcher, högtryck, läcker vatten via sprucket rör. Innovativt vill
59 svar · 11,3k läst
·
Zixten
Zixten: [citat] Om nu priserna som används i tråden innan stämmer, 800kr för en "Hager" på nätbutik, och 1200kr om elektrikern säljer den. Och Elektriker F:s analys stämmer, där det verkar vara bra kvalitet på denna Hager. Då faller ju argumentet att elektrikern måste ha höga påslag, för att kunna hålla med garantier...
210 svar · 40,4k läst
·
H
hempularen: "mysteriet" löst. Uttaget ifråga var till kylskåpet, som var tillfälligt omkopplat via en skarvsladd till rummet bredvid (aja baja...). Det rummet är ojordat. Resultatet blir att hela kylskåpets yta blir spänningsförande via avstörningsfilter (vilket är ofarligt eftersom det är så låg drivförmåga via filtret), detta gjorde att alla ytor i närheten av kylen verkade ha potential
6 svar · 1,4k läst
F
F00dagi: Inkopplat och klart. Tack för all support! Efter att ha flyttat runt Tellstick en del verkar det nu robust vad gäller att tända och släcka.
25 svar · 10,6k läst
·
A
ampz: [citat] Ja, under förutsättning att det inte råder nästan perfekt balans mellan faserna hela tiden så bör det givetvis vara så. Men så pass synkad är han nog inte så att han alltid tänder tre lampor samtidigt :-) Måste vara en någorlunda modern anläggning med TN-S matning till centralen för att det överhuvudtaget skall existera en jordtråd som kan vara frånkopplad på det viset.
82 svar · 18,4k läst
·
R
Ragnar_AT: [citat] Tyskarna bara sätter skarvmuff i väggen. De är rätt övertygad att deras system är det bästa i världen och rör/slang är för mycket jobb, kräver för stora rännor och är bara gammalmodig. Det finns elbolag som drar kablar i ett helt hus för bara 3500 Euro! Vad får man förvänta med sådana lagprisar? Det var också rätt vanligt att bara kör PEN-ledare rätt till uttagen!
34 svar · 40,8k läst
·
prototypen
prototypen: SELGA hade inte någon halogentrafo för 1-10 styrning. Det går ju att köra med LED-trafo med likström men likström är inte helt bra till glödlampor men får kanske kompromissa. Protte
11 svar · 1,8k läst
·
offlarjon
offlarjon: Ah, tack för svaret - då lämnar jag den högra terminalen tom helt enkelt! /Lars
2 svar · 2,1k läst
·
tommib
tommib: [citat] Nej, men en effekt av hur den är utformad. Jag kan inte se något sätt som lagstiftaren skulle kunna slå ner på beteendet om det blev vanligt med mindre än ändringar i föreskrifterna (vilket iofs är snabbt gjort). Problemet är att den typen av ändringar sannolikt skulle slå mot normala firmor också.
10 svar · 1,5k läst
·
martin43
martin43: Hehe, oups :)
21 svar · 9,5k läst
·
M
-MH-: [citat] 1200:- för 30m?! Är den så bra.... :)
25 svar · 12,1k läst
·
H
hempularen: Du måste kolla armaturen. Det finns armaturer som inte ens täcker en halv apparatdosa, och det finns de som har jättefundament. OM armaturen är avsedd att sitta på en apparatdosa (ovanligt för väggarmaturer) så måste även skruvavståndet stämma med apparatdosans skruvar. Överhuvudtaget så är det inte bara en fråga om hur mycket den täcker utan också var fästskruvarna kommer, de
1 svar · 2,1k läst
W
WestPete: Toppen! Tack så mycket för all hjälp!
13 svar · 4,6k läst
·
tommib
tommib: Ja, det är normalt (men irriterande). Det beror på det switchade nätaggregatet i lampan. Det förekommer i större eller mindre omfattning i nästan alla moderna elektroniska apparater. Ge det tills du är ca 50 så slipper du bry dig eftersom du kommer tappa hörseln i det höga frekvensområdet.
1 svar · 713 läst
N
Nron3: [citat] Den är från "lightinthebox" så ja, Kina kvalitet. Aa fick med en metallbit som jag inte fattade någonting av.. Jag fick med en kort liten jordkabel. Jag undrar däremot var jag kan sno ström ifrån.. Jag förstod inte mkt av det du sa på slutet där.
11 svar · 5,8k läst
·
S
Slarren: Hej! Tack för alla svar. Jag löste det genom att ställa på frånslagstrycket till 4,5 bar. Nu kör pumpen tills det är bra tryck i hydropressen och startar och stannar inte hela tiden.
22 svar · 9,8k läst
Dede77
Dede77: Har ju ett alternativ till och det är att sätta ett uttag. LED-listen levererades med vanlig Europakontakt men är lite tveksam till hur det kommer fungera i längden. IP-klassningen på uttaget försvinner väl om det sitter kontakt i. Framförallt en europakontakt som inte fyller upp uttaget på samma sätt som en jordad kontakt. Decklighten sitter med uttag/jordad kontakt men den sitter
9 svar · 8,1k läst
tommib
tommib: Du menar att den skulle bryta på nollan? Det spelar ingen roll i sammanhanget. Den kapacitiva kopplingen är den samma och driver lika mycket ström i bägge fallen. Troligen rör det sig om ström i området µa, så det är inte så intressant. Det finns visserligen en specialkoppling man kan göra med en trappbrytare som används "bakvänt" som Bo.S visade någon gång men det är troligen
7 svar · 4,6k läst
Müssli
Müssli: Har du nära till Elektroskandia? De brukar kunna hjälpa privatpersoner om du har betalkort med dig.
1 svar · 1,4k läst
·
tommib
tommib: Ja, man ringer en elektriker. Detta är ett väldigt olämpligt hempul. Om mätaren sitter där är det inte heller möjligt eftersom servisen måste brytas och plomberade kåpor öppnas. Att ge generella råd är svårt eftersom det finns så många varianter på matningar. Man måste helt enkelt se det på plats.
1 svar · 1,5k läst
F
fb35523: [citat] Hur kan det bli så fel??? Det ska ju alldeles uppenbart vara FYRA parallellkopplade på 33 ohm för att få 8,25 ohm. 33/3 blir liksom 11 ohm... Sorry!
21 svar · 9,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns ju ingen plats för blå och grön/gul i denna strömställare. Titta då i lamputtaget som kabeln kommer ifrån, och koppla bort blå och grön/gul där ifall de är inkopplade. Då kan de klippas bort jäms med kabelmanteln vid strömbrytaren. Förhoppningsvis ser du även i lamputtaget att svart och brun är fas och tändtråd.
6 svar · 2,5k läst
·
O
oceanis: Det hade väl synts mindre om man förlagt all horisontell kabel uppe vid taket och den vita listen istället för mitt på väggen. Och kanske t.o.m i en kanal. Men det är min smak och tycke........
59 svar · 9,2k läst
·
K
Kingisland10000: Tack för hjälpen. Jag ska ge det ett försök ock stöter jag på problem så återkommer jag här.
6 svar · 3,7k läst
·
martin43
martin43: Jag använder alltid ändhylsor om en mångkardelig kabel skall klämmas med bara skruv (sockerbitsprincipen), t.ex. nyss när jag gjorde en 3fas förlängningskabel med gummikabel. Känns inte alls ok att bara lägga in kardelerna och sedan skruva in en skruv som träffar halva kardelerna, 1/3 går av och några blir bra. Förmodligen gör det inget men med ändhylsa blir det perfekt. Jag gillar
30 svar · 26,4k läst
·
tommib
tommib: Ett kanske lite onödigt trådlyft, men om någon råkar surfa in på den här tråden så kan jag meddela att Hornbach faktiskt säljer kabelstegar till konsument. Det är i och för sig sådana tunna trådkorgar men de fungerar nog för det mesta en vanlig konsument kan tänkas behöva.
138 svar · 19,2k läst
T
Tobbe_3: [citat] Hade man kopplat fel .. Då hade patronen levererat 18 kw under en kort tid innan elementet eller säkringarna hade gått sönder. En fördel med stjärnkoppling ( 230 V element ) är att elementen kan användas på andra marknader där enfasanslutning är vanlig. I dom länderna kan man t.ex paralell koppla 2 element och få 4 kw som avsäkras 20 a eller 3 element som avsäkras 32 a. I
8 svar · 5,7k läst
A
amon: Tack, var bättre utbud hos nischade elbutiker jämfört Bauhaus o dylikt..
3 svar · 1,9k läst
pacman42
pacman42: [citat] Och då fungerar de som dränrör... ;-)
9 svar · 12,9k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Aha, där ser man. Tack för klargörandet. :)
24 svar · 7,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.