En vän höll på köra med slipmaskin men helt plötsligt la den av, händer ingeting alls när man trycker på knappen. Jag har mätt så att den får 230V fram till första "kopplingspunkten" i maskinen och det fick den. Lägger ut bild här, är inte hemma alls på hur den funka någon som har tips?
Insidan av en uppskuren elektisk slipmaskin som visar motor, kablar och komponenter på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen slipmaskin visar dess inre komponenter såsom motorlindningar och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Köp ny!

Vill du meka så skulle jag gissa på strömbrytaren, de brukar kunna kärva om de är slitna. Har du mätt att denna fungerar? (utan att ha strömmen på)

Redigerat:
Tycker det övre kolet ser slitet ut.

A
Jo, funderade på det jag också men tror att det är damm som gör att det ser konstigt ut.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Båda kolen ser sanslöst skitiga ut. Jag tycker inte de ser aå slitna ut sock. Prova att plocka bort kolen och göra rent.

A
+1 för rengöring. Ta fram tryckluften och blås rent.

Kolen är ju fjäderbelastade vilket gör det svårt att se hur mycket det är kvar såhär på en bild. Får plocka loss och mäta hur många mm det finns kvar.

För att få lite tips om felsökning så kolla på AvE på youtube. Han tar isär flera olika verktyg.
Som skrivet här ovanför så är det säkert strömbrytaren.

• Gilla
GrevenErik
  • Laddar…
Jag har öppnat och blåst rent i maskin och jag tog ur kolen och blåste rent där också, vet inte vad jag ska göra med strömbrytaren men det är nog den som strular som ni säger. Tack för hjälpen! Han får nog inhandla en ny maskin!;)

Vad finns de jag kan göra med strömbrytaren?

ClasseClas
Till märkesmaskiner finns det reservdelar så då är det bara att beställa och byta ut delen. Vad är det för maskin du har?

Det är väl bara att pillra isär brytare och rengöra även där. Sålänge ni inte stått på maskinen medans ni slipat så borde den inte fått sönder. Min Bosch excenter har fått hur mycket spö som helst i över 10 år men den tuggar vidare

• Gilla
GrevenErik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.