H
hans lindquist: Jodå, strömmen till trädgårdspumpen bryts, när jag slår av el-mätarens strömbrytare. Uttaget blev i tidernas gryning monterat av en behörig elektriker.
47 svar · 6,2k läst
C
cwallentin: OK, förstår. Tack så hemskt mycket för hjälpen. :)
4 svar · 2,6k läst
tommib
tommib: [citat] Det där är väl inte konstigare än att man drar femledare in till abonnenter här oavsett hur det är kopplat i gatan eller om abonnentens central är kopplad för TN-C. Det är en framtidssäkring helt enkelt.
20 svar · 7,5k läst
tommib
tommib: [citat] Förutom tråden värsta elkopplingen :) Den innehåller mycket roligt från världens alla hörn.
16 svar · 7,8k läst
·
P
Anonymiserad 144342: Det sitter en glas säkring bredvid hf donet. Och den påverkar lampan. För jag bara tog en säkring och stoppade i och då funkade äntligen lampan😃 Köpte den på loppis nämligen. Återkommer med en bild på säkringens placering!
10 svar · 1,8k läst
·
C
Carl-Jo-han: [citat] Så bra! Har en rulle 4G1,5 hemma så jag kör på svart då. Kanske blir mer lättförståeligt för någon annan om 30 år :) [citat] Det är på gång i samma veva. Men jag tar bara och förbereder det jag kan komma åt själv och drar nya kablar. Jag kommer åt att rensa bort dom gamla plåtrören och kablarna i källaren samt upp till vinden. Men det svåra är därifrån. Stående
13 svar · 1,6k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Ok, spindel och synvilla, man ser nog för mycket av spöken, så här på kvällskanten :p . För övrigt har TS ju redan fått svaret av Bo tidigare här i tråden.
8 svar · 1,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kan så vara :thumbup: Den kapacitivt kopplade strömmen borde ju vara 50 Hz så om den dämpas med en kondensator så kanske Nexapucken inte ser den längre.
12 svar · 3,7k läst
tommib
tommib: Om du ändå ska fälla in uttaget så kan du sätta ett enkeluttag. Det i kombination med en vinklad stickpropp bygger typ 30mm vilket är vad du vill ha som minst mot väggen ändå. ...och som prototypen sa, varför inte sätta det lågt?
8 svar · 1,8k läst
tommib
tommib: Observera att skallängden är olika på brytarna, så att du inte klämmer på isoleringen istället för kopparen med hissklämman. Det kan ge dålig kontakt och därmed varmgång. Sannolikt är inte ledarna skalade riktigt så exakt men det är något att vara uppmärksam på.
4 svar · 2,2k läst
·
R
Rolle85: tack, jag börjar med att koppla om så att den nuvarande dimmern styr lampan över köksbordet. tack
6 svar · 2,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] För att det ska bli vettigt ska armaturerna ha möjlighet till kabelinföring i bägge gavlarna. Sen ska de gärna vara utrustade med bra kopplingsplintar för dubbla kablar (här brister det ofta i billiga armaturer), gärna anslutningsplint på var sida intern förberett för vidarekoppling. Ofta går det att trixa ihop något ändå ifall det inte är roliga anslutningsplintar, men
38 svar · 26,9k läst
·
nisse123
nisse123: Finns/fanns vissa dosor som är 78mm.
36 svar · 5,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Där framgår att kittet innehåller tre lampor och ett drivdon för konstant ström. Jag hittar dock ingen spec på drivdonet, men om det är det drivdon du visar bild på så kan det gå brs med fyra lampor. Det gäller då bara att den kopplingsplint som följer med kittet har utgångar för fyra lampor, annars får du klippa och använda sockerbit.
3 svar · 2,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag läser följande på länken till drivdonet ovan: "Transformatorn lämnar en konstant ström på 12V DC, för att skydda elektroniken i LED-lampan och förlänga livslängden på den." Passar i humortråden :)
4 svar · 1,0k läst
pelpet
pelpet: Eller kanalisationsfanatiker :) Det kan ju vara bra med lite extra kräm tillgängligt om man skulle vilja köra en vedmaskin på gården, eller tapetsera altanen med terassvärmare. Och sen finns det en riktigt seriös anledning också. Vi har funderat på en terasspool, och då behöver man lite effekt till poolvärmen. Och att dra in en trefasledning i efterhand hade varit flera gånger
10 svar · 2,2k läst
T
thomasx: [citat] Tack för tipset, tanken har slagit mig. Har hört att dessa sprayfärger är enormt känsliga efter att de blivit applicerade, man får i princip inte vidröra dem, om de ska hålla sig snygga. Jag gjorde istället så att jag köpte en folie, spegelfolie kallades den tror jag. Som jag tänkte testa med. Sätter upp kanalen och lägger kabel, sätter sen folien. Blank var den i alla
4 svar · 1,7k läst
·
anders07
anders07: Det har funnits en nödöppning med nyckel men den är helt sönderrostad... Jag funderar nu dock på att beställa en dörr på 120 cm höjd och lägga in i väggen (på den del som är ovan mark på ena sidan)...
6 svar · 2,1k läst
tommib
tommib: Jag trodde att elen satt på ladugården, men det spelar ingen roll, principen är samma. Eftersom det är typ ett jordbruk kan du med fördel läsa http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/BinaryLoader.axd?OwnerID=68a958f4-77ea-424d-b775-1a5587c470b3&OwnerType=0&PropertyName=EmbeddedFile_de5fbc94-452c-461c-a1ff-f92aabea4221&FileName=flik5+2011-b.pdf&Attachment=True som handlar om elinstallationer i
5 svar · 14,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Strax innan eller efter den texten bör det stå tex "3X2.5/2.5", "3X4/4". Edit: här är en bild på en EKKJ 4X6/6 [bild]
78 svar · 13,4k läst
·
tommib
tommib: Det borde vara helt ok, precis som du säger får du ju dra kabeln helt utan rör om du vill. Det skriker dock hempul.
1 svar · 1,8k läst
H
hempularen: För det första: Du skall INTE bara stänga av med strömbrytaren. Bryt strömmen i centralen, antingen säkringen för den gruppen (om du är absolut helt säker på vilken säkring det är), eller via huvudströmbrytaren. När du har brutit spänningen så MÅSTE du kontrollera att den verkligen är bruten, just i den dosa där du skall koppla. Det händer att huvudströmrytare går sönder
12 svar · 4,0k läst
·
H
hempularen: Sedan skall man kanske också ta beskedet från förs. bolaget med en liten nypa salt. Även i en renodlad verkstad, utan djur kan det vara motiverat med en EKLK. Den skyddar bättre mot mekanisk åverkan.
3 svar · 4,2k läst
G
gunric: ...texten skulle ju med också: matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207–253V). När vi konstaterat att du inte har rätt spänningsnivå, behöver du inte betala någon fast abonnemangsavgift för perioden från din anmälan tills vi åtgärdat spänningsnivån
12 svar · 5,7k läst
K
kolahalv: [citat] Tack! Skulle lampan inte funka om den Vita inte är fas? Nu lyser det i alla fall!
3 svar · 1,6k läst
·
D
ducc1: Går det att tyda något från felmeddelandet du får? Tänker att det i manualen kan stå hur man ska tolka blinkmönstret.
14 svar · 22,4k läst
·
S
skanse: Det finns ju även rörelsevakter som du kan byta ut strömbrytaren mot ifall du vill slippa att ha den monterad i taket. Se t.ex. http://www.elbutik.se/category.html/exxact-primo-rorelsevakt
4 svar · 3,3k läst
·
tommib
tommib: Detta skulle man troligen kunna realisera med en belastningsvakt monterad i matande central (med spånsugen monterad "innan"). Då kan man starta sugen när belastningsvakten detekterar strömförbrukning. Det gäller bara att hitta en som har ett tillräckligt lågt mätområde för att detektera den minsta maskinen i parken. Kopplingen till kontaktorn blir då tvärtom mot vad man brukar
16 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.