S
skanse: Det finns ju även rörelsevakter som du kan byta ut strömbrytaren mot ifall du vill slippa att ha den monterad i taket. Se t.ex. http://www.elbutik.se/category.html/exxact-primo-rorelsevakt
4 svar · 3,3k läst
·
tommib
tommib: Detta skulle man troligen kunna realisera med en belastningsvakt monterad i matande central (med spånsugen monterad "innan"). Då kan man starta sugen när belastningsvakten detekterar strömförbrukning. Det gäller bara att hitta en som har ett tillräckligt lågt mätområde för att detektera den minsta maskinen i parken. Kopplingen till kontaktorn blir då tvärtom mot vad man brukar
16 svar · 6,0k läst
E
elmont: Efter att ha installerat ett antal smarta hem så tror jag mig ha en rätt bra bild av vilka som gör sig "nytta" av funktionerna och vilka som använder "funktionerna" precis som en helt vanlig "osmart" installation. Och det är en minoritet som använder mer än dom mest basala funktionerna och skulle klara sig med en helt vanlig elinstallation. Betänk då att dom som skaffar "smarta" system
41 svar · 11,0k läst
anders07
anders07: Ok, bra. Bara jag som inte kan svenska... Jag är ju trots allt finne... :)
31 svar · 14,0k läst
·
A
Attackbävern: [citat] Anledningen till att jag vill ha funktionen är att beredaren sitter i en sommarstuga och vid hög belastning med personer på besök är det praktiskt att kunna köra den på 400v samtidigt som man rekommenderar att den ska köras på 230v för livslängden på elpatronen. Jag tyckte att funktionen var praktisk under rådande förutsättningar.
3 svar · 2,0k läst
E
elmont: Av dom två så är det EKLK som gäller
1 svar · 1,7k läst
R
R_Strandberg: Har du tänkt att du inte ska justera ljusnivån är det lättare att byta ljuskällorna till svagare? Om du ändå tänkt göra som du skrivit är det viktigt att dosdimmern startar på senast värde vid "strömavbrott" vilket det blir om du bryter fasen till dimmern via strömbrytare. Den enklaste lösningen är väl att montera dimmern bakom strömbrytare för att på så sätt ha tillgång
1 svar · 4,1k läst
anders07
anders07: Den runda bollen med kryss i är en elsymbol för en lampa. Den behöver nolla och fas för att lysa. Den blå kabeln (nolla) skarvas bara i dimmern/remoteswitch medan den röda (fas) bryter strömmen till lampan.
5 svar · 4,4k läst
·
R
Ragnar_AT: [citat] Det är rätt, men hur skulle du hitta fuljordning genom att mäta? Min metod är för att prova tillräckligt låg jordimpedans.
21 svar · 7,5k läst
·
K
Kardanmannen: Kanon!! Supertack för det snabba svaret!!
3 svar · 1,5k läst
S
serch826: [citat] Tack, det var det, nu är det fixat
10 svar · 4,4k läst
Demmpa
Demmpa: Eller så köper man en fasskena som är gjord för JFBer som har nollan till höger. https://m.conrad.se/Fasskena-ABB-PS3%2F12-FI-3-polig.htm?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=619716 http://www.hager.se/produkter/elcentraler-och-normsystem/fasskenor-och-foerbindningar-till-saekerhetsprodukter/fasskenor/kdn363f/10790.htm
31 svar · 5,3k läst
·
S
Skysodan: Denna ska sitta rel. skyddad. Förberedde för elektrikern nu. Mkt bättre än innan. Tog ur på baksidan där den fanns anvisningar. Satte membran där. Sen satte jag en dragavlastad atos neråt i dosan. Så kabeln som kommer uppifrån går på sidan o sen en båge uppåt. Känns mkt fuktsäkert.
4 svar · 1,9k läst
M
MarkusSacramento: Så fort jag läste ditt inlägg så förstod jag ju att det hade med den delen på centralen med timerfunktionen. Däremot är det ju 100% elektriker på den biten. [bild] [bild]
2 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är rätt uppfattat, kan den låsas så behöver den inte vara inom synhåll. Och alla säkerhetsbrytare kan låsas mha ett hänglås. Men lika viktigt är att den som ska serva pumpgropen hittar säkerhetsbrytaren. Han får inte frestas att hoppa ned i gropen om han inte enkelt hittar eller kommer åt säkerhetsbrytaren. Det beror förstås lite på vad det är folk, om det finns rörliga
6 svar · 12,8k läst
Y
Anonymiserad 151941: Sen så är vi såklart nyfikna på slutresultatet! ;)
15 svar · 5,6k läst
·
M
marasgp: [citat] Tack! Lite kraft bara så var det klart 😊
2 svar · 1,3k läst
·
GK100
GK100: Lossa och titta under lampan över trappan om du vill tända denna med samma brytare. Då bör du få färg på tändtråden klar för dig och även de mer sannolika blå och gulgrön.
7 svar · 3,4k läst
·
J
jage: Tack för det elmont!
2 svar · 1,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Den här tråden börjar i grundskolan nästa år ;)
14 svar · 7,3k läst
L
LimpTheGimp: Kanon. Tack. Det var precis så det fick bli, L3 vidare till nästa uttag.
3 svar · 4,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Precis som elmont skriver, det fungerar utmärkt att montera ett fyrvägsuttag så det täcker en infälld enkeldosa. Det finns dock inget infällt fyrvägsuttag som går att montera i en enkeldosa. Jag kan också passa på att nämna att ELKO även har ett 6-vägsuttag om du skulle vilja ha två brunnar till.
2 svar · 5,4k läst
B
Bagar´n: Julas kundservice kunde ej svara på frågan i dag,återkom på måndag vart svaret. Ska prova i morgon och se vad som händer med eventuella felkoder och om den startar igen när flödet kommer.
2 svar · 9,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja man ska inte underskatta förlusteffekterna. Det blir ca 0,25W/meter vid 10A i en 1,5mm[SUP]2[/SUP] kabel. Låter inte mycket, men en 25 meters rulle genererar då drygt 6W och är det knappt någon kylning så blir det rätt varmt i de inre kabelvarven. Och sen är det inte heller ovanligt med 1mm[SUP]2[/SUP] och t.o.m 0,75[SUP]2[/SUP] förlängningskablar, = mycket varmare. Om jag
14 svar · 26,6k läst
Demmpa
Demmpa: En tvåfacksram borde täcka hela utrymmet som dimmern täcker. Dimmer eller vanlig strömbrytare i hålet och blindlock över Här kommer exempel: http://www.elko.se/2-fack/kombiram-2-fack-for-kanal-fv-article2185-575.html http://www.elko.se/blindlock/plus-blindlock-fv-article2184-617.html (inte samma serie) http://www.elko.se/skruvanslutning/trapp-1-pol-inf-fv-article1940-561.html
3 svar · 3,6k läst
·
F
fastighetsskötaren: Pannan skulle absolut behöva bytas, men så länge den fungerar byter jag inte ut den, den är säkrad med en finsäkring så det är jag inte orolig för rent personmässigt. Och jag vet absolut vad en B-behörighet innebär. Skrev inte att jag har denna behörighet för att visa vad jag får göra, utan detta var ju i samband med frågan om vad jag kan eller inte som jag ville upplysa om
6 svar · 23,4k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Jorden skall aldrig brytaś av strömbrytaren, men om strömbrytaren är tillverkad med metallkapsling kan denna behöva skyddsjordas när rummet jordas. ( Gäller mest industriella arbets- eller manöverströmställare)
6 svar · 3,9k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Ok, jag trodde den var billig eftersom den inte ser ut att hålla vår standard. :) Jag hade försökt skicka tillbaka den om det var möjligt.
37 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.