16 643 läst ·
17 svar
17k läst
17 svar
Bakspänning. Hur uppstår den?
Sida 1 av 2
En elektriker var hos mig och bytte ut kökets gamla el-central mot automatsäkringar inklusive jordfelsbrytare. När bytet var klart, dog mikron, köksfläkten samt belysningen under köksskåpen. Stendöda.
Elektrikern kollade alla uttagen, alla fungerade som de ska. Jordfelbrytare reagerade inte på händelsen. Han sa att han misstänker att en bakspänning uppstod när han slog på strömmen igen efter bytet.
Hur uppstår en bakspänning? Är det elektrikern som orsakade eländet?
Eller har ni andra teorier?
Elektrikern kollade alla uttagen, alla fungerade som de ska. Jordfelbrytare reagerade inte på händelsen. Han sa att han misstänker att en bakspänning uppstod när han slog på strömmen igen efter bytet.
Hur uppstår en bakspänning? Är det elektrikern som orsakade eländet?
Eller har ni andra teorier?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Är alltså micron m.fl trasiga? Det skulle alltså betyda att de har fått för hög spänning. När skedde det? Bakspänning brukar man tala om när en fas bakmatar en annan vilket kan ske om en huvudsäkring löser. Det ger inga förhöjda spänningar, tvärtom. När man spänningssätter en ny elcentral så gör man det först efter att en kontroll i spänningslöst tillstånd gjorts, sedan gör man vanligen kontroller efter driftsättningen av elcentralen men utan några apparater anslutna. Är man försiktig bryter man alla säkringar och mäter att alla spänningar är på plats. Det är svårt att säga vad som skett i detta fall, men man kan ju misstänka att nollan har glappat så att apparaterna har fått 400 V över sig. Det ska dock inte kunna ske...så man kan ju börja med att försöka se hur apparaterna har gått sönder, om man kan dra slutsatsen att de fått för hög spänning. Intressant är också om man kan reda ut exakt när de gick sönder.
Det låter ju spontant som att elektriken av misstag har kopplat nollan från den grupp som matar mikro, köksfläkt och belysning till en annan fas och sedan slagit på strömmen. Då får man 400V genom grejorna. Och det är väl inte otänkbart att ett sådant misstag sker när man håller på och kopplar in en jordfelsbrytare? Särskilt om elcentralen är gammal och har en rörig färgsättning.
Ja. Micron, köksfläkten och belysningen är s t e n d ö d a. Men kylskåp, spis, ugn, diskmaskin etc. klarade sig.
Blev faktiskt förvånad eftersom elektrikern ska väl inte kunna göra något sådant misstag? Inget svartjobb eller en hempulare till elektriker, utan beställt jobb via en auktoriserad firma. Han skulle komma tillbaka idag och felsöka lite närmare.
Har jag rätt att kräva att firman ersätter alla varor som gått sönder?
Blev faktiskt förvånad eftersom elektrikern ska väl inte kunna göra något sådant misstag? Inget svartjobb eller en hempulare till elektriker, utan beställt jobb via en auktoriserad firma. Han skulle komma tillbaka idag och felsöka lite närmare.
Backspänning på nollan??? Backspänning får man inte på nollan i ett enfasuttag om inte nollan är oansluten/har avbrott, felkoppling?
Ps
Är orsaken felkoppling ska naturligtvis elfirman ersätta dig för dom skador som uppstått.
OCH hör och häpna, även en elektriker skulle tänkas kunna göra ett fel. Men det ska han upptäcka när ha gör kontroll före driftsättning.
Ps
Är orsaken felkoppling ska naturligtvis elfirman ersätta dig för dom skador som uppstått.
OCH hör och häpna, även en elektriker skulle tänkas kunna göra ett fel. Men det ska han upptäcka när ha gör kontroll före driftsättning.
Redigerat:
Självklart kan en elektriker göra ett sånt misstag. Alla kan ha en dålig dag på jobbet. En elcental är dessutom ett ormbo, det är lätt att röra ihop kablar. Byter man elcentral är det inte alls konstigt att man råkar röra ihop en och annan tråd. Kanske var det t.ex. två svarta trådar här. En var fasledare till gruppen som matar några uttag, och en annan svart var nolla till gruppen där fläkt, belysning och mikro finns. Elektriken rör ihop dessa två och koppla noll-ledaren till dvärgbrytaren för uttagen och fasen för uttagen till nollskenan. Resultatet blir 400V genom mikro, fläkt och belysning samt att uttagen inte fungerar. Jag tror inte jordfelsbrytaren löser ut heller.magnlar skrev:Ja. Micron, köksfläkten och belysningen är s t e n d ö d a. Men kylskåp, spis, ugn, diskmaskin etc. klarade sig.
Elektrikern bör självklart ersätta den trasiga utrustningen. Hur skulle det annars ha gått sönder?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag vetefan. Tycker det här är märkligt.elmont skrev:Backspänning på nollan??? Backspänning får man inte på nollan i ett enfasuttag om inte nollan är oansluten/har avbrott, felkoppling?
Ps
Allt har fungerat kalas i 4 år, utan en enda säkring gått. Då och då har jag stängt av och slagit på huvudcentralen utan problem. Detta hände precis efter elektrikern bytte centralen. Jag var på jobbet när han utförde arbetet, och jag upptäckte felet först när jag kom hem (skulle värma lite mat).
Kylskåpet och micron körs via samma uttag dvs. samma grupp, och bara kylskåpet klarade sig och inte micron.
Alla uttagen fungerar enligt elektrikern... Kan vara så att han kopplade in fel i början, satte på strömmen, och sedan ändrade i efterhand.. Men då är det ju försent?pelpet skrev:Självklart kan en elektriker göra ett sånt misstag. Alla kan ha en dålig dag på jobbet. En elcental är dessutom ett ormbo, det är lätt att röra ihop kablar. Byter man elcentral är det inte alls konstigt att man råkar röra ihop en och annan tråd. Kanske var det t.ex. två svarta trådar här. En var fasledare till gruppen som matar några uttag, och en annan svart var nolla till gruppen där fläkt, belysning och mikro finns. Elektriken rör ihop dessa två och koppla noll-ledaren till dvärgbrytaren för uttagen och fasen för uttagen till nollskenan. Resultatet blir 400V genom mikro, fläkt och belysning samt att uttagen inte fungerar. Jag tror inte jordfelsbrytaren löser ut heller.
Elektrikern bör självklart ersätta den trasiga utrustningen. Hur skulle det annars ha gått sönder?
Kan absolut vara så.magnlar skrev:
Det är inte säkert att 400V genom en apparat förstör den. Det kanske var så att elektrikern helt enkelt snabbt rättade sitt misstag, hoppades att inget gått sönder och höll tyst.
Jag hade låtit elektrikern komma undan med att denne "trodde" att ingenting var inkopplat på gruppen som råkade bli felkopplad, bara denne ersätter de trasiga vitvarorna. Då slipper elektrikern erkänna smitning.
Jag hade inte betalt fakturan förrän ni har kommit överens om lämplig ersättning. Lämpligen i form av fakturaavdrag. Att två vitvaror och en belysningsarmatur spontant råkar gå sönder samtidigt som elektriken kopplar om hela elcentralen är mindre sannolikt än en jungfrufödsel och 13 rätt på tipset samma dag, ungefär.
Tror samma som du.. Han visste precis vilket miss han gjorde.... Men säger det inte...pelpet skrev:Kan absolut vara så.
Det är inte säkert att 400V genom en apparat förstör den. Det kanske var så att elektrikern helt enkelt snabbt rättade sitt misstag, hoppades att inget gått sönder och höll tyst.
Jag hade låtit elektrikern komma undan med att denne "trodde" att ingenting var inkopplat på gruppen som råkade bli felkopplad, bara denne ersätter de trasiga vitvarorna. Då slipper elektrikern erkänna smitning.
Jag hade inte betalt fakturan förrän ni har kommit överens om lämplig ersättning. Lämpligen i form av fakturaavdrag. Att två vitvaror och en belysningsarmatur spontant råkar gå sönder samtidigt som elektriken kopplar om hela elcentralen är mindre sannolikt än en jungfrufödsel och 13 rätt på tipset samma dag, ungefär.
Ersätter han alla trasiga varor så är jag nöjd.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
har du kontrollerat så att uttagen verkligen fungerar nu? har du otur så har elektrikern kopplat fel, men inte begripit vad han gjort fel.
Pratet om backspänning, kan var en dimridå för att dölja att han gjort fel, men det kan också vara något han "tror på" utan att riktigt begripa vad det betyder.
Jag har träffat på elektriker som inte begriper varför en nolla inte får brytas i ett trefassystem, det resulterade i total förstörelse av allt elektriskt i 32 lägenheter, brand i 2 lägenheter, som dock självslocknade. Den killen arbetade på en firma som på den tiden hade några tiotal elektriker, idag ca 1000.
Dvs. just den elektrikern som ställde till det kan ha råkat ställa till det, väl medveten om allvaret. Men när jag diskuterade felet med en annan elektriker från samma firma, var han helt oförstående till felorsaken. "Bruten nolla, kan inte ge ett sådant fel, den skall givetvis vara kopplad annars fungerar det inte, men det kan aldrig bli farligt".
Om det var jag så skulle jag kontakta chefen på firman och begära att ngn. annan kommer ut och inspekterar arbetet. Den typen av fel kan inte uppstå om elektrikern gör rätt, OCH utför lämpliga kontroller innan saker kopplas in. Kontrollerna skall eliminera "dåliga dagar".
Pratet om backspänning, kan var en dimridå för att dölja att han gjort fel, men det kan också vara något han "tror på" utan att riktigt begripa vad det betyder.
Jag har träffat på elektriker som inte begriper varför en nolla inte får brytas i ett trefassystem, det resulterade i total förstörelse av allt elektriskt i 32 lägenheter, brand i 2 lägenheter, som dock självslocknade. Den killen arbetade på en firma som på den tiden hade några tiotal elektriker, idag ca 1000.
Dvs. just den elektrikern som ställde till det kan ha råkat ställa till det, väl medveten om allvaret. Men när jag diskuterade felet med en annan elektriker från samma firma, var han helt oförstående till felorsaken. "Bruten nolla, kan inte ge ett sådant fel, den skall givetvis vara kopplad annars fungerar det inte, men det kan aldrig bli farligt".
Om det var jag så skulle jag kontakta chefen på firman och begära att ngn. annan kommer ut och inspekterar arbetet. Den typen av fel kan inte uppstå om elektrikern gör rätt, OCH utför lämpliga kontroller innan saker kopplas in. Kontrollerna skall eliminera "dåliga dagar".
Ja, alla uttagen fungerar. Har ingen spänningsprovare men körde med bordlampor som försökskanin. Lyser fint på alla. Tror på pelpets teori... Helt enkelt 400v i början... Fan också.. korrigerade felen så att alla fått 230v.. Men skadorna var redan skedde.. Höll tyst.....hempularen skrev:har du kontrollerat så att uttagen verkligen fungerar nu? har du otur så har elektrikern kopplat fel, men inte begripit vad han gjort fel.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Vi ska inte helt svartmåla elektrikern, av det som nämndes av TS skulle jag ta fasta på att jordfelsbrytare installerats vid centralbytet. Ett inte helt ovanligt felfall som främst visar sig på ett nytt exemplar är just dålig kontakt, där den märks och ger felet som nämnts är just polen som kopplar nollan. Inte säkert att det visar sig ens vid en mer än regelrätt kontroll före drifttagning, vid någon av de första manövrarna tex efter testutlösning med knapp kan det visa sig även om en mätning före visat ok.
Så visst finns möjligheten att elektrikern är oskyldig, så att kategoriskt råda att man inte ska betala osv är kanske inte så lyckat om man har med en kompetent person att göra då kan det illa kvickt stoppas ner i halsen med besked. Pss kan givetvis felet vara orsakat av elektrikern både som missar kring nollan (mer sannolikt) och ev förväxling av fas (mindre sannolikt). En dialog med ansvarig i firman bör vara vettig väg framåt oavsett.
Så visst finns möjligheten att elektrikern är oskyldig, så att kategoriskt råda att man inte ska betala osv är kanske inte så lyckat om man har med en kompetent person att göra då kan det illa kvickt stoppas ner i halsen med besked. Pss kan givetvis felet vara orsakat av elektrikern både som missar kring nollan (mer sannolikt) och ev förväxling av fas (mindre sannolikt). En dialog med ansvarig i firman bör vara vettig väg framåt oavsett.
Menar du alltså att utrustningen kanske fungerar men att nollan är borta?
Isåfall är det väl ändå rimligt att hålla på fakturan tills elektrikern fått igång grejorna igen? Det är ju inte okej att lämna sådana fel efter sig i anläggningen.
Sen kan man ju vara lite taktisk och vänta med att diskutera ersättningar tills de har fått kolla på saken. Troligen så kommer inte fakturan förrän om några dagar. Har inte firman löst det tills dess kan man ju påpeka att det inte känns rätt att betala fakturan innan ersättningsfrågan är klar.
Isåfall är det väl ändå rimligt att hålla på fakturan tills elektrikern fått igång grejorna igen? Det är ju inte okej att lämna sådana fel efter sig i anläggningen.
Sen kan man ju vara lite taktisk och vänta med att diskutera ersättningar tills de har fått kolla på saken. Troligen så kommer inte fakturan förrän om några dagar. Har inte firman löst det tills dess kan man ju påpeka att det inte känns rätt att betala fakturan innan ersättningsfrågan är klar.
Jag har pratat med chefen på firman. Han skulle kolla upp vad som har hänt egentligen, och känns väldigt seriös.
Han påpekade om felet orsakades (högst troligen) av elektrikern kommer de att ersätta varorna, eller laga dom om det går.
Jag kanske gick lite för långt när jag sa "höll tyst", kan mycket väl vara så att han var helt omedveten om händelsen.
Dock tycker jag att han borde ha kollat om allt funkar OK innan han gick. Stressad kanske.
Fakturan kommer jag inte att betala förräns allt är utrett och löst.
Han påpekade om felet orsakades (högst troligen) av elektrikern kommer de att ersätta varorna, eller laga dom om det går.
Jag kanske gick lite för långt när jag sa "höll tyst", kan mycket väl vara så att han var helt omedveten om händelsen.
Dock tycker jag att han borde ha kollat om allt funkar OK innan han gick. Stressad kanske.
Fakturan kommer jag inte att betala förräns allt är utrett och löst.