5 809 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Hur vet jag vilken typ av bygg-el skåp jag behöver?
Jag måste bara uppdatera tråden ytterligare. Jag är som sagt lite osäker på om det finns tillräckligt med kabel till skåpet jag köper, så jag frågade elbolaget om de kunde bistå med det.
Fick följande svar:
Hej!
Mot tillägg på 625:- står vi med max 10m kabel till ert byggskåp.
Vi kommer i så fall med 4x50 aluminium kabel.
Tar anslutningsklämmorna i kopplingsplinten aluminium?
Min fråga är följdaktligen, är det en rimlig summa? Jag får lite känslan att de vill klämma dit mig allt det går för att jag inte hyr skåp av dom...:@
Fick följande svar:
Hej!
Mot tillägg på 625:- står vi med max 10m kabel till ert byggskåp.
Vi kommer i så fall med 4x50 aluminium kabel.
Tar anslutningsklämmorna i kopplingsplinten aluminium?
Min fråga är följdaktligen, är det en rimlig summa? Jag får lite känslan att de vill klämma dit mig allt det går för att jag inte hyr skåp av dom...:@
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
62.50:- per meter för 4x50mm² verkar inte i överkant, även om du bara "hyr" kabelsnutten.
Tack för det!
En lite märklig fundering dök upp dock, jag tittar på specifikationer på ett el-skåp. Det står som följer:
Inkommande Huvudsäkring DII 25 A Mätningsenhet Mätarplats 1 st
Utgående 2-pol/230V 16A Schuko Typ F 1 st
Utgående 5-pol/400V 16A CEE 416-6 1 st
Utgående 5-pol/400V 32A CEE 432-6 1 st
Utgående 5-pol/400V 63A CEE 463-6 1 st
Jag har inte lyckats hitta något Elbjörn-skåp med en inkommande 25A säkring och en utgående 63A. Nu är jag som sagt inte elektriker men undrar ändå om det över huvud taget är möjligt? :x
Låter väl ologiskt, kan någon hjälpa mig reda ut begreppen tro?
En lite märklig fundering dök upp dock, jag tittar på specifikationer på ett el-skåp. Det står som följer:
Inkommande Huvudsäkring DII 25 A Mätningsenhet Mätarplats 1 st
Utgående 2-pol/230V 16A Schuko Typ F 1 st
Utgående 5-pol/400V 16A CEE 416-6 1 st
Utgående 5-pol/400V 32A CEE 432-6 1 st
Utgående 5-pol/400V 63A CEE 463-6 1 st
Jag har inte lyckats hitta något Elbjörn-skåp med en inkommande 25A säkring och en utgående 63A. Nu är jag som sagt inte elektriker men undrar ändå om det över huvud taget är möjligt? :x
Låter väl ologiskt, kan någon hjälpa mig reda ut begreppen tro?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag upprepar frågan, vad är det som kommer att dra så mycket ström att ni behöver mer än 25 A till 2 byggen?
Jag driver 2 hushåll och ett företag på 25A.
Det är ovanligt med prylar för 63 A, för 25A så finns det 13 på dussinet.
Kostnaden är väl också expotentiell.
Protte
Jag driver 2 hushåll och ett företag på 25A.
Det är ovanligt med prylar för 63 A, för 25A så finns det 13 på dussinet.
Kostnaden är väl också expotentiell.
Protte
Protte - jag upprepar svaret då
Jag har ingen aning, jag kan ingenting om det här. Ansvarig elektriker på mitt bygge fick frågan av mig om hur mycket som krävdes och svarade 25A per bygge, och då behövs det 63A allt som allt. Han står för föranmälan, jag bara skaffar ett skåp som klarar kraven. Jag fattade det som att det ska driva någon form av byggbod, tork av platta och lite allt möjligt gånger två, men som sagt... jag har ingen aning är svaret på din fråga...
Men det hjälpte inte min fundering kring skåpet. Jag är rätt säker på att det är ett sånt här jag tittar på med tanke på anslutningar, kontakter m.m. Men då ska det ju ha 63A in? Motsvarande modell för 25A har ju just 25A in. Annars krävs det väl nån form av "upp-transformering" inne i skåpet vilket verkar både orimligt och konstigt och otänkbart?
Men det hjälpte inte min fundering kring skåpet. Jag är rätt säker på att det är ett sånt här jag tittar på med tanke på anslutningar, kontakter m.m. Men då ska det ju ha 63A in? Motsvarande modell för 25A har ju just 25A in. Annars krävs det väl nån form av "upp-transformering" inne i skåpet vilket verkar både orimligt och konstigt och otänkbart?
Matti - om du säger det så. Min elektriker frågade när själva bygget skulle påbörjas och fick svaret "februari", innan dess är det gjutning av platta och liknande. Om jag förstod honom rätt skulle det då räcka med 25A per bygge eftersom det inte skulle gå så mycket till uppvärmning då det inte behövde hållas varmt hela vintern. Det låter rimligt då tycker jag?
Förresten!
Det här var ju en rolig fråga (eller två) för en som inte har en susning som en själv...
"Vi kommer i så fall med 4x50 aluminium kabel. Tar anslutningsklämmorna i kopplingsplinten aluminium?"
Då skåpet jag skaffat är ett El-Björn ZSF-63 och det står: "Al/Cu 16-95mm" på inkommande, så svarade jag ja utan att fundera närmare på det...
(de får väl ringa och skälla på mig senare om det visar sig inte funka...)
Det här var ju en rolig fråga (eller två) för en som inte har en susning som en själv...
"Vi kommer i så fall med 4x50 aluminium kabel. Tar anslutningsklämmorna i kopplingsplinten aluminium?"
Då skåpet jag skaffat är ett El-Björn ZSF-63 och det står: "Al/Cu 16-95mm" på inkommande, så svarade jag ja utan att fundera närmare på det...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Klämmorna ska fungera för både koppar och aluminium med arean 19-95 mm2 så det fungerar med alu 4x50 mm2
Protte
Protte
Lysande, tack! 
Produkter som diskuteras: "fuktmät"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack! Det bör vara lugnt där tror jag, ca 5-6 månader från att plattan är färdiggjuten till att det ska flyttas in, och min KA kommer göra fuktmätning i etapper.Matti_75 skrev:
Enligt Eksjöhus så behöves 16 A, men i alla underavtal så är det specat i 25 A. Så 25A ska det vara till ett husbygge.
Om man delar ström så sätt upp en mätare så man kan mäta individuellt. Om en platta måste torkas så kan elräkningarna dra iväg många tusen kronor speciellt på vintern då byggarna inte har tätat huset tillräckligt så uppvärmningen läcker en massa ström / värme
Om man delar ström så sätt upp en mätare så man kan mäta individuellt. Om en platta måste torkas så kan elräkningarna dra iväg många tusen kronor speciellt på vintern då byggarna inte har tätat huset tillräckligt så uppvärmningen läcker en massa ström / värme
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden