P
El i badrum. Hur skall jag dra mina VP-rör och sätta mina doser.

Jag har påbörjat en renovering i badrummet, jag har självklart timat det perfekt med min elektrikers semester :-) Men han kanske kunde komma förbi en halvtimme nästa vecka och då vill jag vara väl förberedd hur jag skall ha det. Så jag tänkte ni kunde hjälpa mig hur jag skall dra VP-rören och hur jag skall sätta doserna så jag kan lämna det som förslag när elektrikern kommer.

Jag bor i ett hus från 70-talet så det finns ingen jord i badrummet. Jag har rensat bort den gamla elen och skall dra helt ny.
Från elcentralen kommer det gå en kabel till en mindre elcentral som skall sköta mina två badrum ( men jag börjar med det ena).

Badrummet är en gästtoalett på ca 3,5kvm och skall ha dusch, handfat och toalett.
Väggarna är reglade gipsväggar och golvet är betong (platta på mark).

Från elcentralen kommer det gå in 4 st VP rör (20mm) och hamna ovanför dörren i badrummet. Tycker ni jag skall lägga mer VP-rör får ni säga till.

Dessa 4 VP-rör skall försörja badrummet med följande.
-Värmegolv
-Inbyggda spottar i tak ca 6 st och dessa skall skötas med en dimer.
- Handdukstork med elpatron.
-Badrumsfläkt som skall kunna stängas av/på med strömbrytare.
-Eluttag vid handfatet/spegeln.
-En högtalare ( endast högtalarkabel). Volymen hade ju varit grymt om man kunde sköta i badrummet men har inte tänkt alls på det)
-Ev ytterligare belysning vid spegeln (vet inte om det är nödvändigt)

Det var nog allt:-)

Direkt vid dörren vill jag ha:
-termostat för värmegolvet.
-dimmer för spottar i tak.
-strömbrytare för Badrumsfläkt.
-Ev strömbrytare för belysning vid spegeln.
Det blir väl totalt 3 st doser ovanför varandra (ev 4 om extra belysning vid spegeln).

Men hur skall alla rör gå från doserna? Alltså hjälp med ett kopplingsschema. Jag är ju inte så insatt i el-världen så tex hur skall man dra rören för att både få ström till fläkten och kunna tända och släcka den vid dörren? På den nivån är jag:-)
Här kommer en liten ritning på hur det ser ut, den ser för djävlig ut men visar på ett ungefär hur hur badrummet skall se ut och var elen sitter. Spottarna i taket är inte inritat.

2426B35E-A88B-47E6-AE13-75F5BBA21779-3261-000002C7FF8F147C.jpg

Redigerat av moderator:
Känner inte riktigt att jag orkar rita upp ett schema på hur du bör dra, du bör dessutom speca upp ytterligare vad det är för sorts belysning du skall ha. LED spottar, 12V halogen spottar, något annat?

Spontant känns det som oerhört overkill att dra 4st 20-rör från centralen. Borde räcka med 1 eller möjligen 2 beroende på var det du ska driva dina högtalare med skall stå. Om vi bortser från högtalarna (dessa kablar får ej dras tillsammans med elen) så räcker det med 3 tåtar från centralen, dessa får med lätthet plats i 1st 16-rör. Ska du ha led-spottar och ha drivdon vid centralen kan det krävas ytterligare 1 rör.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vore jag du skulle jag invänta elektrikern, du klarar dig galant med en grupp i badrummet. Ska du renovera badrummet så öppna upp (inte nödvändigtvis mer än "luckor") väggarna så att du kan dra allt infällt. Driver/trafo för spottarna sätter du i taket där du även har kopplingsdosa. För att komma åt att koppla och byta trafo (för den går sönder) sätter du en Hila lucka. Men allt det vet din elektriker och kan beskriva mer i detalj hur man ska gå tillväga för att det ska bli bra.

Med en enda matning kan du dessutom använda en trippeldosa och trefacksram för strömbrytare/dimmer/termostat vid dörren. Om dessa skulle ha varsin matning (grupp) så blir det lite besvärligt att hålla isär dessa.

Eftersom röret kommer in vid taket kan det vara lämpligt med en kopplingsdosa där som matar strömbrytare och alla förbrukare i badrummet, utom golvvärmen som kan matas från termostatdosan. Och fundera som sagt på var drivdonen till belysningen ska gömmas.

elmont skrev:
Vore jag du skulle jag invänta elektrikern, du klarar dig galant med en grupp i badrummet. Ska du renovera badrummet så öppna upp (inte nödvändigtvis mer än "luckor") väggarna så att du kan dra allt infällt. Driver/trafo för spottarna sätter du i taket där du även har kopplingsdosa. För att komma åt att koppla och byta trafo (för den går sönder) sätter du en Hila lucka. Men allt det vet din elektriker och kan beskriva mer i detalj hur man ska gå tillväga för att det ska bli bra.
Vem vill ha en lucka i taket i badrummet? Är centralen nära bör det gå att placera drivdonet där. Annars brukar det alltid finnas någon plats där man kan ha drivdonet dolt men ändå åtkomlig.

vectrex skrev:
Vem vill ha en lucka i taket i badrummet? Är centralen nära bör det gå att placera drivdonet där. Annars brukar det alltid finnas någon plats där man kan ha drivdonet dolt men ändå åtkomlig.
Ett alternativ är att placera drivdonet i pottan hos någon av spottarna. Men vi vet inte vad för sorts belysnng som avses, 12V, 220V etc Vinden är också ett alternativ...

Sen kan ju kopplingsdosan med fördel om tillfälle finns placeras mot hallen så slipper man ett doslock i badrummet.

Skulle undvika allt vad luckor och doslock innebär i badrummet, det finns snyggare sätt att lösa det på.

Ang ljudet, vad har ni för ljudsystem i huset, sonos, squeezebox etc? Hur vill du styra musiken? Då ni inte har något badkar här så antar jag att detta är musik som spelas i hela huset och ni bara vill att den ska hänga med in i badrummet, då antar jag att ni inte har en separat zon för just badrummet? I så fall är ju det enklaste att styra den centrala "spelaren" med smart-telefonen. Andra lösningar med fasta kontrollpaneler tror jag blir onödigt dyra.

mer info!!

/S

Drivdon/trafos i pottor är inte en maximal lösning det blir för varmt och förkortar donens livslängd avsevärt.

En vitlackad Hilalucka i ett vitt tak stör inte mycket, den går ju sätta den så att det inte är det första man ser när man kommer in.

elmont skrev:
En vitlackad Hilalucka i ett vitt tak stör inte mycket, den går ju sätta den så att det inte är det första man ser när man kommer in.
Det skulle defintivt störa mig, men visst, finns det ingen annan möjlighet så är det väl kanske en acceptabel lösning.

Sätter man luckan nära väggen ovanför dörren så är det många som inte ens ser den.

• Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Jag hade dragit:

1 st 16 rör för belysning + handdukstork. Brytare för belysning i flerfacksram vid dörren, t.ex. tak, vägg + badrumsskåp

1 st 16 rör till ev. framtida badkar med jetstråle. Är ett elände att få dit detta i efterhand, om det nu är praktiskt möjligt i ditt badrum. I så fall 2pol brytare vid dörren för detta också.

1 st 16 rör för golvvärmen, temostat ovanför flerfacksbrytare vid dörren.

ev ytterligare rör för nätverk, ljud etc.

Har själv kört med 220V spottar så slipper man bekymret med transformatorer. Om du ändå vill köra på en transformatorlösning brukar ett täcklock i taket där man "petar upp" transformatorn vara en vanlig lösning, alternativt en kopplingsdosa på väggen utanför badrummet någonstans. Finns ju diskreta "puckar" för ändamålet.

Glöm inte dimmers...

/S

steve5432 skrev:
...
Det är över tre år sedan tråden "dog".

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.