Funderar lite på min undercentral i garaget och dess matning.
Den matas från centralen i huset och där från 3 x 10 A Porslinssäkringar.
Centralen i garaget har sedan några en fas 10 a till belysning och div. uttag och två 3fas uttag. Alla säkringar i undercentralen är 10 A porslin.
Det jag nu funderar över är: Vid ett scenario att man har någon lampa tänd och sedan belastar trefasuttaget för mycket så kommer väl säkringarna i huvudcentralen gå före de i undercentralen?
Är det normalt att ha samma styrka på säkring på matningen som man har på undercentralen?
Kan det få konsekvenser om bara en fas löser ut i huvudcentralen?
/P
Den matas från centralen i huset och där från 3 x 10 A Porslinssäkringar.
Centralen i garaget har sedan några en fas 10 a till belysning och div. uttag och två 3fas uttag. Alla säkringar i undercentralen är 10 A porslin.
Det jag nu funderar över är: Vid ett scenario att man har någon lampa tänd och sedan belastar trefasuttaget för mycket så kommer väl säkringarna i huvudcentralen gå före de i undercentralen?
Är det normalt att ha samma styrka på säkring på matningen som man har på undercentralen?
Kan det få konsekvenser om bara en fas löser ut i huvudcentralen?
/P
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om bara en fas löser ut, så kan det vara dåligt för inkopplade trefasmotorer, men då bör det finnas ett motorskydd som löser ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo helt riktigt kommer du att bränna säkringarna i huvudcentralen före de i garaget. Så ska det inte vara, normalt har man minst ett steg mellan säkringar för att få någorlunda selektivitet, i så fall 16 A i ditt fall. Men då gäller att dina mätarsäkringar är än större, 20 A eller mer för att det ska bli meningsfullt. Det verkar dock vanligt att det ser ut så här, speciellt efter lite ändringar i anläggningen. Det kanske aldrig fanns en central i garaget från början utan endast belysning och några uttag.
Så här får man antingen rätta sig efter de 10 A som bjuds eller se om det finns möjlighet att säkra upp.
Så här får man antingen rätta sig efter de 10 A som bjuds eller se om det finns möjlighet att säkra upp.
Ok, gilla läget då tillsvidare.
När det blir dags att byta centralerna, är det ett alternativ att då be elektrikern koppla om så undercentralen går direkt på matningen till huvudcentralen utan avsäkring?
Det sitter nog 16A på inkommande el i huset så de är ju säkrat där också.
När det blir dags att byta centralerna, är det ett alternativ att då be elektrikern koppla om så undercentralen går direkt på matningen till huvudcentralen utan avsäkring?
Det sitter nog 16A på inkommande el i huset så de är ju säkrat där också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja om kabeln tillåter det så är det en bra lösning, fast endast om belastningen i garaget håller sig en bra bit under 16 A för annars blir ju olägenheten större om mätarsäkringarna skulle börja lösa.
Tack Bo,
Då låter det som ett alternativ.
Det har ju fungerat idag utan att lösa ut någon gång och om jag fortsätter köra med 10 A i garaget så bör de ju lösa först även om jag har några lampor igång samtidigt när / om man belastar för hårt.
Då låter det som ett alternativ.
Det har ju fungerat idag utan att lösa ut någon gång och om jag fortsätter köra med 10 A i garaget så bör de ju lösa först även om jag har några lampor igång samtidigt när / om man belastar för hårt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men det är väl rätt troligt att kabeln INTE klarar 16A, i så fall hade den troligen varit säkrad för 16A redan nu?
Säg inte det. Det finns flera anledningar som kan vara anledningen till detta.hempularen skrev:
Först och främst kanske det var så att man i början inte hade någon UC i garaget, och alltså var det säkringarna i matande ände som skulle avsäkra kabelarean och apparaterna i garaget.
Jag har t.ex. exakt så ordnat i min friggebod, en 4x2,5mm2 + 2,5 kabel avsäkrat i matande ände, ingen UC i friggan, 1,5mm2 draget i friggeboden.
Klicka här för att svara

