Tagit ur säkringen och mätt med multimetern utan att kunna läsa någon spänning alls. Spänningsdetektorn reagerar än om lite svagare. När jag har säkringen i reagerar den över hela kännslighetsregistret. Utan säkring blinkar den bara på den lägre känsligheten men piper friskt med ökad känslighet.

Inga andra ledningar i närheten. Ingen jord. Bara fas och nolla.

På bilden har jag kopplat bort lampan och strömbrytaren.
Avloppsledningar samt elledning inuti en öppen vägg med synliga träbjälkar under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spänningsdetektorn
En hand håller en spänningsdetektor mot en tapetserad vägg.
Skapa konto

Mikael_L
Den reagerar på svagare spänningar som är induktivt eller kapacitivt kopplade ifrån andra strömförande ledare. Ett vanligt problem när man använder sådana här no-contact-spänningsavkännare.

Bryter du strömmen till hela centralen brukar det tystna bra, annars ska man nog fundera över något ev riktigt problem.

Det är mycket bra att du är försiktig och observant, det är lite farligt att enbart förlita sig på dessa "pennor".
Min grundinställning är att de är opålitliga och bara ska användas t.ex. när man redan innan är nästan 100% säker på spänningslöshet, ja om det är innan man börjar pillra på trådarna med fingrarna då.

Annars är pennan superbra hjälp för att hitta vilken som är fas resp nolla vid felsökningar osv, samt lite annan översiktlig koll.

Redigerat:
Då kör jag vidare med min multimeter :) Den är jag trygg med.

Du skriver att du får noll med multimetern. Exakt hur mätte du då?

Om du mäter mot något som du absolut säkert vet är jord, så kan man lita på utslaget, annars bör man undersöka lite till.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Mikael_L
Jag använder typ både och nästan hela tiden. :)

Phasen-pennan är helt perfekt att använda för att hitta rätt säkring, snabbt kolla om en grupp verkar vara inkopplad, snabbkolla att det verkligen fortfarande är strömlöst efter kafferasten där man håller på och kopplar osv osv.
Samt till all möjlig allmän felsökning, hitta fasledare, hitta tändtrådar, leta efter rätt kabel i ett knippe osv.

Men ska jag sätta fingrarna i något och inte känner mig speciellt trygg med att spänningen verkligen är bortkopplad så litar jag inte alltid på pennan, utan då blir det multimetern, eller oftare fluke T110'an
Fluke T110 spänningsprovare med svart och röd testspets mot vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.