Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tagit ur säkringen och mätt med multimetern utan att kunna läsa någon spänning alls. Spänningsdetektorn reagerar än om lite svagare. När jag har säkringen i reagerar den över hela kännslighetsregistret. Utan säkring blinkar den bara på den lägre känsligheten men piper friskt med ökad känslighet.
Inga andra ledningar i närheten. Ingen jord. Bara fas och nolla.
På bilden har jag kopplat bort lampan och strömbrytaren.
Spänningsdetektorn
Inga andra ledningar i närheten. Ingen jord. Bara fas och nolla.
På bilden har jag kopplat bort lampan och strömbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spänningsdetektorn
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Den reagerar på svagare spänningar som är induktivt eller kapacitivt kopplade ifrån andra strömförande ledare. Ett vanligt problem när man använder sådana här no-contact-spänningsavkännare.
Bryter du strömmen till hela centralen brukar det tystna bra, annars ska man nog fundera över något ev riktigt problem.
Det är mycket bra att du är försiktig och observant, det är lite farligt att enbart förlita sig på dessa "pennor".
Min grundinställning är att de är opålitliga och bara ska användas t.ex. när man redan innan är nästan 100% säker på spänningslöshet, ja om det är innan man börjar pillra på trådarna med fingrarna då.
Annars är pennan superbra hjälp för att hitta vilken som är fas resp nolla vid felsökningar osv, samt lite annan översiktlig koll.
Bryter du strömmen till hela centralen brukar det tystna bra, annars ska man nog fundera över något ev riktigt problem.
Det är mycket bra att du är försiktig och observant, det är lite farligt att enbart förlita sig på dessa "pennor".
Min grundinställning är att de är opålitliga och bara ska användas t.ex. när man redan innan är nästan 100% säker på spänningslöshet, ja om det är innan man börjar pillra på trådarna med fingrarna då.
Annars är pennan superbra hjälp för att hitta vilken som är fas resp nolla vid felsökningar osv, samt lite annan översiktlig koll.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Då kör jag vidare med min multimeter
Den är jag trygg med.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Du skriver att du får noll med multimetern. Exakt hur mätte du då?
Om du mäter mot något som du absolut säkert vet är jord, så kan man lita på utslaget, annars bör man undersöka lite till.
Om du mäter mot något som du absolut säkert vet är jord, så kan man lita på utslaget, annars bör man undersöka lite till.
Jag använder typ både och nästan hela tiden. 
Phasen-pennan är helt perfekt att använda för att hitta rätt säkring, snabbt kolla om en grupp verkar vara inkopplad, snabbkolla att det verkligen fortfarande är strömlöst efter kafferasten där man håller på och kopplar osv osv.
Samt till all möjlig allmän felsökning, hitta fasledare, hitta tändtrådar, leta efter rätt kabel i ett knippe osv.
Men ska jag sätta fingrarna i något och inte känner mig speciellt trygg med att spänningen verkligen är bortkopplad så litar jag inte alltid på pennan, utan då blir det multimetern, eller oftare fluke T110'an
Phasen-pennan är helt perfekt att använda för att hitta rätt säkring, snabbt kolla om en grupp verkar vara inkopplad, snabbkolla att det verkligen fortfarande är strömlöst efter kafferasten där man håller på och kopplar osv osv.
Samt till all möjlig allmän felsökning, hitta fasledare, hitta tändtrådar, leta efter rätt kabel i ett knippe osv.
Men ska jag sätta fingrarna i något och inte känner mig speciellt trygg med att spänningen verkligen är bortkopplad så litar jag inte alltid på pennan, utan då blir det multimetern, eller oftare fluke T110'an
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden