El
hempularen: [citat] Uppgiften om 70w/kvm, har jag för mig är en rekommenderad effekt på uppvärmningen. Dvs. för att hålla en komfortabel temperatur så bör man kunna få ut 70w/kvm på årets kallaste dag. Det är då mera än tumregel för hur stort element man skall ha i rummet.
hempularen: På ett tidigare uppdrag hade vi ett skåp med testtelefoner (special för belastningstest) i labbet, en av nätdelarna som var "original" Ericsson. var påtagligt lättare än övriga. Visade sig att en av labbkillarna hade köpt en kartong med laddare från E-bay. Vi öppnade den. Istället för sedvanlig switchelektronik så satt där en helt vanlig transformator, men i format radiospole från
Yaken: Om du har en intellivent fresh krävs inte heller en separat allpolig brytare, det finns en godkänd inbyggd i fläkten.
Mikael_L: [citat] Hur menar du nu, att jag är korkad ? Nä, mina damer och herrar, jag är inte alls korkad. Jag har bara otur när jag tänker, som just här t.ex. :o :o :cool: Såhär i efterhand fattar jag inte ens hur jag kunde få till det sådär. Egentligen tänkte jag något om att den termiska utlösningen är samma på B,C och D, men den magnetiska är det som skiljer. Men när jag sen
PeterStrandberg: Schneider exxact har en sådan https://www.google.se/search?q=strömbrytare+markis&num=50&safe=off&client=ms-android-om-lge&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj0u4ju0O_MAhWBCSwKHQEFACMQ_AUIBygB&biw=360&bih=518
tommib: Det beror ju lite på hur besvärligt det är med en rotdosa, t.ex. om väggarna är kaklade eller liknande. Jag förstår tanken att 400V inte är så lysande i ett "vanligt" uttag men detta är väl ett perfekt användningsområde för uttaget. Jag skulle märkt det med "OBS! 2 faser", estetiken spelar troligen inte så stor roll när det sitter bakom TM/TT ändå. Jag skulle också markerat
Müssli: [citat] Bra input, nu när TS ändå har öppnat upp kanske det är läge att fälla in mer uttag om det behövs. Då passar man givetvis också på att tråda om till jord i de rum det gäller.
snuttjulle: Vid en dragning som blir för lång att behålla manteln hela vägen går det ju även att skala den och bara behålla den sista biten s¨blir det vad jag förstått mer rätt än att trä på mantel på FK.
Bo.Siltberg: Jo PE landar i elcentralen så den har samma källa. Problemet som elmont förklarar ovan är risken för att denna skyddsledare kopplas bort av misstag då den är separat och dragen "tvärs" över installationen. Om det är någon ledare som man ska vara rädd om så är det skyddsledaren. Det finns inget specifikt krav i reglerna på att den måste ingå i samma kabel som fas och nolla, men
elmont: Och när biledaren tillkom var det en klar förbättring från den "gamla" föregångaren till EKKL som hade en blymantel men saknade tråd så att man skulle "smetlöda" på en tråd för att kunna ansluta blymanteln som även användes som jord. Långt senare infördes en separat jordtråd i kablarna. Arean på biledaren har även den varierat, "för länge sedan" om det berodde på
Bo.Siltberg: Man kan ju vända på detta också och hävda att det "slösas" med IP44 i många fall där det inte är motiverat. Men bättre med högre skydd än vad som behövs än tvärtom. Egentligen är också alla regler om avstånd i badrum av ondo. Man borde i stället beskriva de risker som ska undvikas, och ev ange minimi-mått.
Alfredo: Det är inte så att du har ett lamputtag med tre hål och en lampstickpropp med två stift. I så fall måste du se till att stiften hamnar i de två hål som är rätt. Ca 67 procent chans att misslyckas om man bara chansar.
fb35523: Får och får, men det är olämpligt. Å andra sidan sker det ju varje gång en enskild säkring i en trefasgrupp går och kan inträffa i elnätet också. Apparater som inte klarar ett bortfall av en fas bör ha ett motorskydd eller liknande som triggar på detta. Bakmatning är ett problem, men ger "bara" underspänning i detta fall så det är snällare än en överspänning, även om
Müssli: Jag tror att din dimmer inte är kompatibel med dina LED-ljuskällor. Det är inte alls ovanligt trots att ljuskällorna ska vara dimbara, fabrikanten brukar (eller kan) inte tala om vilken dimmer som är kompatibel med deras ljuskällor. Så om ljuskällan går att dimra med en speciell dimmer betyder det inte att de är dimbara med alla dimrar tyvärr. Har du köpt dimmern hos Clas Ohlson? Om
anders07: Tack för uttömmande svar! Jag fortsätter felsökning men har konstaterat att solgardin och projektorduk är på samma säkring..
Avemo: [citat] Golvvärme är komfortabelt. Börja med att skruva ner den. Du får sannolikt lägre förbrukning och lägre komfort med en radiator. Speciellt om golvvärmen skulle vara lagd på en oisolerad platta. Det kanske man kan leva med i en tvättstuga, men du skall ju köpa elementet också.
Fredrik Sjödin: [citat] 10 § ger enbart Elsäkerhetsverket bemyndigande att utfärda sanktioner med stöd av förordningen. Den säger alltså bara att myndigheten får agera utefter det som står i främst 6-7 §§. Det finns inga möjligheter att utförda sanktioner med stöd av t.ex. starkströmsförordningen.
anders07: Jag gillar dubbla fasadlampor, som lyser både uppåt och neråt på varsin sida entrén, sen finns ju nu lite kraftigare LED lister som kunde fungera bra om "mysbelysning" under takkanten. Tänk dock på att belysning på fasad vid förnstrena gör att du inte ser ut lika bra när det är mörkt så om du vill se ut så undvik belysning vid/runt fönster...
Odjuret: Tja... jag kan nog tycka att den ser lite åt det röda hållet... Men förvisso är den säkert åt det bruna hållet....
epch01: ��. Bra där. Att jag inte tänkte på det
Demmpa: Är det en stickkontakt (som sitter på apparater/apparatsladdar) eller är det ett vägguttag du menar? Vad är det för apparat/möbel som stickkontakten sitter på? Stickkontakt får bara sitta på (extra)mångtrådig kabel, tex på en gummikabel. Så länge skarvdosan och vp-röret/flexslangen sitter på en apparat/möbel så är det ok att skarva till en kabel med stickkontakt. En kabel med
Mikael_L: Ja den där var verkligen ett riktigt bottennapp. Jag fattar inte varför ESV nöjer sig med försäljningsförbud. Återkallande av produkten är verkligen befogat i detta fall. edit: Jag kollade just nu rapporten lite mer noga och såg att det beslutats om återtagande från ÅF, så halvbra där i alla fall. Men visst hade man kunnat ta till största släggan också, och krävt återtagande
Jönas: Jag tror iofs att ett hemmalarm som Verisure är rätt pålitligt och felsäkert. Tekniken som styr "smartplugen" lär ju vara av ungefär samma säkerhetsstandard som tex. brandlarmsfunktionen jag har i systemet. Sen får jag ju givetvis se till att installation och parametrering av smartpluggen blir riktigt utförd.
tommib: [citat] Det krävs ingen skyddsjord just för dessa lampor nej, men det är kanske bra i alla fall att verifiera kontinuiteten nu när det finns en (vad som ser ut att vara) gulgrön ledare...... Klokt av TS att ta in en elektriker vid osäkerhet. Just detta är i och för sig ett jobb man får göra själv (byte av belysningsarmatur i torrt utrymme inomhus) men ändå....
grytlappen: Oerhört vanligt att dosor byggdes igen förr i tiden. Kan även hittas bakom platsbyggda garderober osv.
HSP: Om utgående el (till huset) är till höger så ser det ut som den kabeln har mindre area, Beronde på vilken typ av plint som finns i centralen i mätarskåpet så kan det krävas mellanlägg då olika areor ansluts. Säkringarna sitter före mätaren! Om inte. så är något fel! Det sitter en plint för utgående kabel under samma lock. Tänkvärt är att om locket tas av så finns det öppna
lotper: Tack snälla för alla svar! Det blev lite övermäktigt för mig så jag tryckte bara dit ett passande lock.. Väntar lite med finliret:) Lotten