Hej allihopa,
Länge sen jag var här, men jag tänkte utnytja lite av kunskaperna här återigen.

Ämnar montera en laddningsstation för elbil på garaget. Laddaren är på 16A, enfas, tillverkaren rekommenderar dock att den säkras med 20A.

Min tänkta koppling är att, eftersom garagets central är full ge laddaren en egen minicentral bestående av huvudbrytare, jordfelsbrytare samt en 20A dvärgbrytare. Från denna dras ca 8 m 3G6 kabel till själva laddaren. Min första fråga är helt enkelt om någon ser något problem med detta?

Den andra frågan gäller huvudsäkringen: Jag har idag 20A huvudsäkring, vilket inte käns sådär lämpligt om man ska lägga en 20A last på en fas. Nu är ju dock inte lasten 20A i praktiken, endast 16, vilket för övrigt kommer vara sällsynt, oftast kommer bilen laddas på 8-10A. Bör jag ändå öka till 25A huvudsäkring?

Slutligen är jag lite fundersam till lasten i förhållande till andra förbrukare. I huset finns en luftvärnepanna med elpatron på 13kW, denn är dock försedd med effektvakt och är en trefasförbrukare. Även spis och vv beredare är trefas. Övriga tyngre förbrukare är spridda för att få så bra balans som möjligt mellan faserna. Frågan är om det är ett potentiellt problem att nu lägga till denna last på en fas? Något jag kan göra för att minimera ett eventuellt sådant?

Tack på förhand!

Jag skulle inte kopplat in den laddaren utan att säkra upp, kommer garanterat skjuta säkringar till höger och vänster.
Jag är på upptakt att skaffa laddstationer på arbetsplatsen och beställt stolpar från garo. Dessa stolpar är parallellkopplade och begränsas i förhållande till lasten från varandra, så om bara en stolpe används levererar den 16A men mindre ifall andra stolpar används som belastar samma fas. Dessa stolpar finns även i skåpsutförande. Du kanske skulle titta på något sådant istället för separat kapsling och koppla mot utgående plint i fasadskåpet?

Varför enfas? Det finns väl trefasladdare. Bättre att sprida ut lasten tänker jag. Jag har för mig att det går att begränsa vissa elbilar till att ladda med 13A, då räcker 16A säkring.

Jag hade hellre satt några extra dvärgar i en extra kapsling vid befintlig elcentral än att sätta en central till.

Huvudsäkringen kan man väl öka om man får problem?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som jag ser det kan det bli problem när flera större förbrukare är igång samtidigt som du laddar bilen.
Min mor hade tidigare också en panna med effektvakt som gjorde att säkringarna höll, men när du lagade mat på mer än en platta så tog det bra tid att få varmvatten och även värme. Risken är att pannan stänger ner såpass mycket när du laddar att den får svårt att värma huset och använder du spisen samtidigt kanske den inte värmer alls.
Går det att begränsa laddaren via dess egen inställningar ? Du får då naturligtvis längre laddtid men förbrukningen jämnar ut sig.

Oavsett lösning tror jag inte du kommer undan ett byte till 25A säkring. Du har inte sett om det finns någon trefasladdare som använder 3x10A t.ex ? Då får du en jämnare och troligtvis lägre belastning som kanske funkar utan att höja huvudsäkringen även om det är ett gränsfall. Hur mycket dyrare blir nätkostnaden för 25A ?

pelpet skrev:
Varför enfas? Det finns väl trefasladdare. Bättre att sprida ut lasten tänker jag. Jag har för mig att det går att begränsa vissa elbilar till att ladda med 13A, då räcker 16A säkring.

Jag hade hellre satt några extra dvärgar i en extra kapsling vid befintlig elcentral än att sätta en central till.

Huvudsäkringen kan man väl öka om man får problem?
Beror på vilken bil. Jag gissar hejvilt att bilen ifråga är en asiatisk bil (?) som alltid laddas med enfas. Mig veterligen är det bara tesla och bmw som har 3fasladdning som alternativ.

NetNut skrev:
Som jag ser det kan det bli problem när flera större förbrukare är igång samtidigt som du laddar bilen.
Min mor hade tidigare också en panna med effektvakt som gjorde att säkringarna höll, men när du lagade mat på mer än en platta så tog det bra tid att få varmvatten och även värme. Risken är att pannan stänger ner såpass mycket när du laddar att den får svårt att värma huset och använder du spisen samtidigt kanske den inte värmer alls.
Går det att begränsa laddaren via dess egen inställningar ? Du får då naturligtvis längre laddtid men förbrukningen jämnar ut sig.

Oavsett lösning tror jag inte du kommer undan ett byte till 25A säkring. Du har inte sett om det finns någon trefasladdare som använder 3x10A t.ex ? Då får du en jämnare och troligtvis lägre belastning som kanske funkar utan att höja huvudsäkringen även om det är ett gränsfall. Hur mycket dyrare blir nätkostnaden för 25A ?
Om man inte har effektutjämningen på bara en last, dvs bilen. Oftast laddar man bilen på kväll/natt då spelar det ju ingen roll om laddningen tar 3 eller 7 timmar.
Jag har idag 20A inkommande, kommer inte ihåg siffrorna men det var markant skillnad ifall jag skulle gå ner till 16 så jag gissar att det blir ganska mycket dyrare.

Som nämnts så hänger det inte på laddaren, bilen måste ta emot laddning på tre faser om det ska funka. och nej, inte asiatisk bil, en Passat, laddhybrid, så "födelen" är att det inte är ett enormt batteri som ska laddas, bara knappt 9 kW, vilket innebär att i 90% av fallen kan jag ladda på 10A eller mindre, bara när det är bråttom 16A behövs, det går att ställa i bilen.

Andra laddare (eller ja, inte laddare, men laddningsuttag) är inte ett alternativ eftersom jag redan köpt denna. Detta är dessutom ett område där många aktörer försöker sko sig, en enkel station som den jag har och som alla företag som vänder sig till hemanvändare säljer kan kosta allt från 12-24 tusen med installation och då är det enklast möjliga installation som gäller. Att bygga en motsvarande hade kostat mig ungefär 2000 och den jag har köpt kostade 3000 med frakt på Ebay... Mer avancerade varianter kostar sådana summor att det äter upp hela besparingen med den här typen av bil.

Att jag sätter en ny central beror på att centralen i garaget är full och jag vill ha laddaren på en egen jfb, själva centralen jag tänker använda kostade 99:- på rea, 6 platser, IP-65, riktigt fynd IMO :)

Den viktigaste frågan är ju dock angående huvudsäkringen: Huvudcentralen klarar 25A säkringar rakt av och all matning till centralerna är dimensionerad för det, men det är markant dyrare, i storleksordningen hundratals kronor mer i månaden om det inte har förändrats på senare år. Jag som är lekman och inte kan riktigt alla regler vet inte; är det ens tillåtet eller tillrådligt att ha en 20A gruppsäkring med lika stor huvudsäkring? Så länge det är ok kan jag ju anpassa laddningen efter vad som funkar. De första veckorna med bilen har jag laddat den i ett vanligt schuko-uttag på 10A utan problem.

Det är inget fel att göra som du tänkt det är ok. Försök lägga på den fas som ligger minst lastad det skiljer oftast en del särskilt sett över liite längre intervall. Går ju även se över fördelningen så man frigör lite att utnyttja för laddningen.

Skulle inte tro du får provlem som inte isf går lätt att fixa med befintligt abonnemang. Som du skriver ofta möjligt med låg effekt och lång tid.

O
Jag skulle väntat med att höja huvudsäkringen tills om det blir problem!

Hej, har ungefär samma situation som dig. Jag har två laddare till bilen, en som går att ställa om mellan 6 till 16A och den som följde med på 10 A. Drog fram till ett uttag med 16 A säkring i centralen.

Tyvärr ger det en hel del problem då jag har 20 A huvudsäkriing. Kräver en del planering vid de då tillfällen jag verkligen måste ladda snabbt. Värmepumpens effektvakt blev tyvärr aldrig inkopplad ( klant till elektriker) och samtliga vitvaror är enfas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.