4 815 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Jordning i huvudcentral
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Nu verkar du ha viss koll på läget.-MH- skrev:
Men konsekvensen av en sådan felkoppling är betydligt värre än att jfb löser ut. När den löser ut så bryts den felaktigt inkopplade nollan. De förbrukare du då har inkopplade med faser utanför jfb, fortsätter att ha fas, men ingen nolla. Vilket ger att de kan utsättas för 400V.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Det ser bra ut.
Elmätaren matas med en röd ledare från PE-plinten. Det är en nolla som går till mätare. Just nu kan man säga att det är en PEN-ledare som passerar elmätaren och vänder tillbaka mot N-plinten. Så har det alltid varit så det lär vara tillförlitligt, och dessutom svårt att ändra, men egentligen borde PE- och N-plintarna byglas med en kort ledare, och sedan dras en blå nolla från N-plinten till elmätaren.
Jag skulle också dra en sep PE-ledare ned till PE-skruven i botten på skåpet. Det är ju en eller några ledningar som tar sin PE(N) därifrån.
Elmätaren matas med en röd ledare från PE-plinten. Det är en nolla som går till mätare. Just nu kan man säga att det är en PEN-ledare som passerar elmätaren och vänder tillbaka mot N-plinten. Så har det alltid varit så det lär vara tillförlitligt, och dessutom svårt att ändra, men egentligen borde PE- och N-plintarna byglas med en kort ledare, och sedan dras en blå nolla från N-plinten till elmätaren.
Jag skulle också dra en sep PE-ledare ned till PE-skruven i botten på skåpet. Det är ju en eller några ledningar som tar sin PE(N) därifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, nu får det räcka för idag.
Jag tycker det blev bättre. Skall hitta plats för min JFB bara...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Det blev ju mycket bättre
Jag ser att du kom åt elmätarens plint, det ska väl vara plomberad egentligen...
Nä, elmätaren behöver ingen skyddsjord, den behöver en nolla. Men, jag är inte säker, det kanske är bra att ta ut den nollan separat från PE-plinten som det är gjort nu eftersom det är omätt ström. N-skenan ska nog endast användas för uttag av mätt ström.
Nä, elmätaren behöver ingen skyddsjord, den behöver en nolla. Men, jag är inte säker, det kanske är bra att ta ut den nollan separat från PE-plinten som det är gjort nu eftersom det är omätt ström. N-skenan ska nog endast användas för uttag av mätt ström.
Låt nollan till mätaren gå från den nya PEN plinten den ska inte kunna brytas och absolut inte av att en JFB löser ut. Du skulle kunna skaffa en plint till och sätta den till vänster om din övre och använda som ren PE för grupperna i skåpet och jord av höljet osv. Då blir den övre högra renodlad PEN och inte så belagd som den är på väg att bli nu, du har möjlighet att fixa till allt bra när mätarplinten ligger öppen inget som hindrar att byta och dra de ledare man behöver.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Byt hela skåpet... Varför riva runt i antika grejor?
Klicka här för att svara