Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Varför inte FK i röret, kabel är alltid knöligare att få in i rör
Med kabel får du trippelisolering och det är det normalt inte krav på.
Protte
Med kabel får du trippelisolering och det är det normalt inte krav på.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Jag säger också FK. Men vad är ett granabgolv? Det enda läge här där FK inte skulle vara OK, är väl om detta skulle kunna vara under vatten, eller räknas som nedgrävt.
Förlåt, är så insnöad på ventilerade golv att jag tror alla vet vad det är. Jag brukar gilla hängslen och livrem samtidigt, det är ett källargolv så risken för översvämning finns ju alltid även om det inte är speciellt troligt.
Det är plåtreglar som man använder som golvreglar där man lägger golvspån på. Under reglarna är det luft och man har mekanisk ventialtion.
Det är plåtreglar som man använder som golvreglar där man lägger golvspån på. Under reglarna är det luft och man har mekanisk ventialtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för rör då?
Är det elinstallationsrör? (VP-rör) Då kan du strunta i knölig kabel och istället dra FK (eller MK/RK om det är grövre areor).
Det enda du ska tänka på är ev risk för mekanisk skada på röret/kabeln, typ genomspikning eller annat. Är det föga sannolikt så behöver du ej anordna något särskilt skydd mot sådan skada.
Är det elinstallationsrör? (VP-rör) Då kan du strunta i knölig kabel och istället dra FK (eller MK/RK om det är grövre areor).
Det enda du ska tänka på är ev risk för mekanisk skada på röret/kabeln, typ genomspikning eller annat. Är det föga sannolikt så behöver du ej anordna något särskilt skydd mot sådan skada.
Klicka här för att svara