Försökte skruva ut passdel med skruvmnejsel i ena hacket, det gick inte. Är en passnyckel så mycket bättre, den ser så himla vek ut de där taniga bläcken? En passdel hade dessutom gått i två bitar, så halva porslinet var borta. :(

Är detta ett bra tillfälle att sätta in dvärgbrytare kanske...?

Alternativt, går det att köra 20A i 5G2.5mm2 utanpåliggande kabel (vägg)? :cool:

Som gammal reprationselektriker så kan jag tipsa om att näbbtång är verktyget man använder för att skruva ur passdelar i centralen... ;-)

Passnyckeln är dock väldigt bra då den fjädrar precis lagom mycket.

Inte helt fel att bygga om centralen, men detta bör inte vara triggern. Planera det arbetet ett tag. Det skall inte stressas fram, det finns så mycket att tänka på. Det finns så många roliga tillbehör till normcentralerna... ;-)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Såsom? I min tråd om jordning i central, så ser du hur det ser ut idag. Min långsiktiga plan är att sätta in JFB, byta ut några gängsäkringar till en DIN-skena skulle ge plats.

Två roliga grejer som kommer i min central när jag bygger om är grovskydd mot blixtnedslag och astrour. Jag är även sugen på strömlogger på alla faser ifall man ska bygga ut med fler grupper för att kunna jobba med rätt fasfördelning :)

Jag vill ha lysdioder för alla faser, så att jag snabbt kan bedöma vart felet är utan att behöva mäta (en huvudsäkring har löst ett par gånger tidigare utan att det synts på den.

Strömmätning med s0-interface vill jag också ha såklart. Sedan vill jag kunna styra strömmatningen till några säkringar separat, så reläer skall in där också. Den blir rätt stor centralen.

Överspänningsskydd och två, kanske tre jordfelsbrytare skall in också.

Jag har dock inte tänkt färdigt ännu...

Man ska inte planera för mycket, då kommer ju centralen landa på 300k bara i material :p

Hehe, ni ligger på en annan nivå. Jag nöjer mig om allt är rätt kopplat, med rätt färger och det ser ganska ordentligt ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.