14 146 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Kontinuitetsmäta skyddsjord
Eftersom man i alla fall måste öppna centalen för att utföra dom övriga mätningarna som ska göras efter arbetets avslut så är det knappast nått problem. Och tidsåtgången handlar om några minuter, både för att dra ut mättråden och öppna centralen. Dessutom är väl den största fördelen att det är ett mycket "enkelt" sätt att mäta som är enkelt att förstå. Ju enklare dess bättre.
Ju "enklare" mätningen är dess mindre misstag och enklare än en synlig tråd till centralens jordskena kan man knappast få. Dessutom ska man normalt ändå öppna centralen för att göra dom mätningar som ska utföras när man jobbat i anläggningen och känner man sig "obekväm" med det kanske man helt ska avstå. Tidsåtgången med en "FK" och öppna centralen handlar om några minuter så tidsaspekten tror jag vi kan lämna hädan.
Nu sysslar ju inte dom flesta yrkesmän med att kolla ett enstaka uttag, det är kanske mer ett undantag då nästan alla "jobb" är större än enstaka utag. Men har ja varit inne i en grupp och rotat tar det bara någon minut att megga och kontinuitetsmäta även om man måste lossa några skruvar på kåpan och en någon ledning.
Så ja, jag meggar nästan alltid det jag ändrat på lika som att jag mäter att jorden verkligen har kontakt med jordskenan. En annan fördel med "FK" ( som normalt inte är FK utan en mjuk mångtrådig ledare med "glatt" ytskikt upplindad på en "vinda") är att man på förhand kan mäta motståndet i trådringen och då lättare ser om det värde man får är "troligt".
Så ja, jag meggar nästan alltid det jag ändrat på lika som att jag mäter att jorden verkligen har kontakt med jordskenan. En annan fördel med "FK" ( som normalt inte är FK utan en mjuk mångtrådig ledare med "glatt" ytskikt upplindad på en "vinda") är att man på förhand kan mäta motståndet i trådringen och då lättare ser om det värde man får är "troligt".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
Man behöver ju mäta på något sätt att N och PE är särade. Lite tråkigt att slå på strömmen och finna att JFBn slår ifrån direkt.
Klicka här för att svara