Då är det ju inte så mycket att fundera över, grattis!

Nästa gång jag tittar på köksfläkt/kåpa, så ligger Franke bra till. Låter ju överhuvudtaget som du har fått väldigt bra support av dem.
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Japp, svensk kvalitet är det. Men lite bitter på att jag inte fick beskrivning hur det skulle kopplas in så som hon väldigt pedagogiskt skrev hur man kopplar loss allt.

Men men, det är inte över än, från och med nu vill jag inte göra nån koppling i detta projekt och slå på elen utan att ni här tittat på det. Jag återkommer senare idag! ;)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fasen, kommer inte ha möjlighet att åka dit idag. Det är ingen här på forumet som ska köra från Haninge till Täby idag? :D
 
Tyvärr är både Täby och Haninge fel håll för mig.
 
Kanske kan åka idag ändå. Öppnade sig en möjlighet. Fortsättning följer...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Sådär då

Elektronisk kretsplatta på bord med kaffekopp, förpackningsmaterial och andra objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste jag jobba lite med mitt vanliga jobb några timmar. Hoppas jag kan få hjälp med detta ikväll av er! :)
 
Kunde inte vänta. Har nu kopplat in allt, färdigt att sätta i strömsladden och testa. Först vill jag ha ett godkännande om allt ser rätt inkopplat ut:

Närbild på en hand som håller en LED-driver med inkopplade kablar redo för att anslutas till ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett Velleman LED-drivdon med korrekt inkopplade röda kablar i väntan på godkännande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av elektriska kablar kopplade till en kretskortsanslutning med en hand som håller en kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska anslutningar på ett kretskort med färgkodade kablar och terminalblock redo för strömanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk kretskort inkopplad med flertal kablar och terminalanslutningar i väntan på testning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar inkopplade till kretskort, redo för att ansluta till strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser inga tokigheter. ha bara koll på att inget kommer åt att kortsluta något på kortet, om du startar utan att skruva ihop allt först. Lätt hänt att ett kort som bara hänger i sina trådar kan råka "svinga" mot någon plåtkant.

När du skruvar ihop allt slutligt. Så sätt dit dragavlastningarna på transformatorn/drivern, jag antar att det följt med?

Och när du skruvar ihop det slutligt så kolla några extra gånger att inte kortet ligger mot någon plåt, eller annan metall. Det kan vara lätt att missa det korrekta läget för kortet. Typ att dte finns ett spår det skall sitta i, men man råkar få in det ovanför skenan.

Kolla också att alla kablar går på rät plats, så att inget blir sträckt eller kommer i kläm när du skruvar ihop det. Lätt hänt.
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Hemprojekt med öppet eluttag och verktyg på köksbänk, oordning under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand trycker på en knapp för köksfläkt, med synlig elanslutning och etikett på ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av köksbelysning med ledningar, skruvmejslar och köksredskap på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där "dragavlastningarna" vet jag inte vad du menar. Det följde inte med något alls med drivdonet. Men ja, jag har funderat på hur jag ska sätta fast den eftersom det inte är måttet som är anpassat för fästet i fläkten. Hade ju varit bra om man kunde använda samma hölje.
 
fattar jag rätt att allt fungerar nu?

man ser på närbilden av drivdonet att där siter två skruvhål på av var sin sida av trådarna. Det brukar sitta en liten platbygel som man skruvar fast där, den klämmer fast trådarna så att de inte bara sitter fast i skruvplinten. Brukar även vara ett par små lock som sitter över, som ibland även är dragavlastningen.

Om inget följde med så är det konstigt, men inget att oroa sig över.

vet inte vilka fastsättningsmöjligheter det finns där. Men försök fixera den någorlunda, ex. med ett buntband eller liknande. Tejp är inte så bra, limmet kommer att bli dåligt med tiden.
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Så här satt förra:

Eluttag monterat under ett skåp visar skruvhål som inte matchar fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här passar (inte) nya:

Hand håller en elektrisk komponent med skruvhål som inte matchar med hålen på ytan den ska monteras på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns två skruvhål:

Hand håller en vit elektronikenhet med två skruvhål utan synbara fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inget att fästa dom i.
 
Det gick att klämma fast den där mellan de gamla fästena.

Stort tack för all hjälp!!!!!


Kök med vit skåpinredning, svart kakel, fläkt, ugn och köksredskap på bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.