S
Slugge: Var det du Nille-Nalle som utförde installationen hos Martin Lj? Var ju en bra lösning på problemet!
8 svar · 1,5k läst
·
GK100
GK100: [citat] De är oftast av samma utförande som de i gamla tråden dvs omsättning 300 eller 500. Och beloppet på strömmen stämmer rimligt däremot inte fasläget pga kärnans dimensionering. Det spelar ju heller ingen roll här där ingången på vakten ofta är ett motstånd 10-100 ohm och spänningsfallet topplikriktas och glättas före vidare användning.
29 svar · 9,4k läst
K
Keld: Sitter kompressorn långt från centralen, så kan spänningsfall vara problemet. Prova i så fall om det blir bättre med en närmare placering, alternativt grövre kabel. Jag hade liknande problem, grövre matning hjälpte!
19 svar · 9,1k läst
·
S
senegym: Okej bra att höra från en med ikea häll! Jag ringde ikea, de vill ha numret som sitter på baksidan in mot väggen på hällen så skickar de ut ett serviceteam
15 svar · 4,4k läst
S
Wand: Skruva inte isär och lägg ner massa jobb på en produkt med garanti. (Skulle jag iaf inte gjort)
7 svar · 1,2k läst
Ljus
Ljus: [citat] Naturligtvis väljer du själv hur och vem som gör installationen. Tidigare, dvs före 1/7 2017 gällde ett personligt ansvar för den behörige elinstallatören på företaget. Då kunde denne jobba extra momsfritt på ledig tid om denne önskade enligt regelverket. Bortsett från att skattemyndigheten hade synpunkter på detta. En vanlig elektriker utan egen behörighet kunde inte
21 svar · 4,3k läst
·
R
Ragnar_AT: [citat] Den var avsedd för att ha både uttag och lampknapp i enkel apparatdosa, brytaren är bara tillåtet för 10 A (i Tyskland är nästan alla grupper i bostäder 16 A). Detta uttag fanns och finns även med trappomkopplare.
6 svar · 3,0k läst
·
tommib
tommib: [citat] Senaste svaret är från 2015.... Jag tror att det är lite överspelat. Nu brukar visserligen jag också påpeka om arbeten är behörighetskrävande (t.ex. som i inlägg 3 ovan) men du tar i lite i onödan.
10 svar · 39,1k läst
G
galenpanna: [citat] Ingen bra placering finns i anslutning till uttaget tyvärr.
6 svar · 8,3k läst
K
KnäckeHäxan: Fler bra svar, underbart! Ska kika lite på plejd om det kan vara något.
13 svar · 5,4k läst
·
F
fixarpelle: [citat] Ser att det är en gammal tråd men clas ohlson har förhöjningsringar fast det kallas påbyggnadsring. https://www.clasohlson.com/se/Påbyggnadsring/Pr223977000 https://www.clasohlson.com/se/P%C3%A5byggnadsring-f%C3%B6r-apparatdosa-ABB/36-126 Om det är vanliga dosskruv som saknas så brukar det fungera med skruvarna från klofastsättningen som även ofta är några millimeter längre
22 svar · 46,7k läst
·
M
-MH-: Numera är väl inte grön kabel tillåten? Det kan man kanske förstå varför, när man ser bilderna!
11 svar · 5,2k läst
·
Bono_R
Bono_R: Godmorgon Så här får det bli, ringa elektriker som fixar En jordfelsbrytare på anläggningen därefter ut med en dubbelbrytare från ledig fas och därefter ett jordat vu. Tack för all hjälp
16 svar · 5,8k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Vet inte om det finns någon norm men så brukar jag också göra. Om något ligger utanför jordfelsbrytaren lägger jag de säkringarna direkt efter huvudbrytaren.
13 svar · 1,9k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Jag trodde det var nyinstallation, därav frågan. :) Har själv sett rör som avslutats inne i mellanvägg flera gånger men det är inte tillåtet idag (om det ens har varit det förut). Gör som GK100 skriver, ta upp ett hål i bakstycket på centralen bara.
7 svar · 2,4k läst
L
Liteavvarje: [citat] Då blir det bra och fungerar , en fråga till bara , har du jordfelsbrytare i huset , om inte men ett jordat vägguttag under diskbänken så kan du till att börja med sätta en mobil JFB i vägguttaget så kommer du igång snabbare tills du har tänkt hur du vill ha det
30 svar · 15,2k läst
R
rsa: Någon som vet vilken kapacitet man ska ha på en takfläkt (motor) som är kopplad till en spiskåpa ovanför en köksö. Köksön är placerad mellan köket på ca 13 m2 och matrummet på ca 12 m2, så totalt ca 25 m2. Det är 2,7 m i takhöjd och det ger då ca 67 m3 (kubikmeter) luft. Kåpan är tänkt att sitta 0,8m över spishällen. Hur många m3/h ska fläkten klara av?
3 svar · 1,1k läst
V
vectrex: Måste säga att jag håller med de övriga talarna. Skriver man att något ligger före eller efter så implicerar det att det är i serie. Bredvid eller parallellt är ord som är bättre i detta fallet.
64 svar · 23,8k läst
·
L
Liteavvarje: Det med dåligt nät tror jag inte en sekund på , nybygge Dålig kontakt någonstans eftersom det är vid större belastning som spis kaffabryggare e,t,c, Alla sådana fenomen är till 90% relaterat till inkommande ledning och vidare ut till säkringarna Utifrån sett , Som dom säger Huvudsäkringar dom som sitter vid mätaren brännsår på säkring och passkontakt Varmgång i in eller ut
12 svar · 2,2k läst
S
Slugge: En period körde man med blått som PEN så det behöver inte vara fel enligt standard, det var vid introduktionen av N1XV kablarna då PEN ersatte den tidigare koncentriska skärmen, antar den blev blå då man pratade om huvudnolla. Undrar hur många svenska spisar Bo Siltberg har räddat, snart går väl spistillverkarna samman och skickar en agent hem till honom på grund av minskad
14 svar · 6,1k läst
·
S
Slugge: Vad menas med att elektrikern vände i dörren, skämt eller? Om du nu sitter i styrelsen är det inte fel att börja planera byte av el i budgeten, detta kan långsiktigt finansieras av egenmätning. I samband med detta kan elbyte i lägenheterna erbjudas, ta in offerter. Vad menar du med att slippa dra om el i lägenheten, det är inte det som är flaskhalsen..?
11 svar · 8,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Någon tolkade "allpolig" som både fas och nolla. Det krävs inte, men kan vara befogat ibland tex för utomhusbruk för att kunna bryta bort jordfel. Men för en badrumsfläkt behövs det inte.
45 svar · 11,3k läst
·
L
Leif i Skåne: Om jag fattat det rätt, så har du redan en driver som fungerar men med återfjädrande brytare. Men du vill dimma med en vridratt och on/off med tryck på ratten? Sätt en Plejd dimmerratt + Plejd kontroller Plejd kan styra din gamla driver via 1-10V på köpet får du möjlighet att också styra din gamla drivdon med en App i mobilen.
3 svar · 2,1k läst
tommib
tommib: [citat] Det larmar för parametern du är intresserad av (temp i kylen). Ett kylskåp kan gå sönder på ett flertal sätt. Elavbrott är bara ett sätt som maten blir förstörd. [citat] Samma här, övervaka då temp enligt samma logik som ovan. [citat] och igen samma här. [citat] Detta menade jag att man ordnar med kopplingsreläer. Det man vill är att indikera närvaro eller frånvaro av
9 svar · 3,0k läst
Ljus
Ljus: Fick några sådana här som prov i höstas. [bild] http://www.rosi-it.com/power-shell.html Än så länge är den tät. Har låtit en ligga ute i trädgården under den regniga hösten. Lär hålla IP65 med bara snäppihopsättning. Väljer man att använda de medföljande skruvarna sas det bli IP67 med det har jag inte sett papper på.
6 svar · 1,7k läst
·
J
JohanKjellgren: [citat] tog bort den över natten och testade idag. FUNGERADE !!! hurra ! Tack så mycket för hjälpen!
13 svar · 3,2k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: Jamen såklart! Tusen tack. Ibland funkar inte huet som det skall :)
4 svar · 1,2k läst
GK100
GK100: Du har ju två gängade hål i kanten av dosan du kan använda både för att göra någon egen konstruktion. Tex med en plåt eller plattstång med krok i mitten och proppen lös som nu eller ta nya hål i ett nytt lock med krok och uttag. Det du ska se upp med däremot är den felaktiga användningen av jordat uttag utan ansluten skyddsjord som syns på bilden det är något som man aldrig ska
5 svar · 4,7k läst
·
P
Anonymiserad 154842: [citat] Hej tack för svaret, ska kika på liknande fläktar Exakt en sån PIR dimmer jag är ute efter, men i ett snyggare utförande och gärna allt i ett :), jag lägger till denna på listan utifall att jag inte hittar något kanonsnyggt (tänkte vräka på med lite lyxigt inre) typ men denna saknar PIR och reglering av termostat,
2 svar · 1,7k läst
T
tasman: Jodå strömmen är av :) Mycket riktigt så hittade jag ingen säkring i dosdimmern. Tänkte koppla bort den helt eftersom morsan inte bryr sig om man kan dimra eller inte, men känner mig inte helt hundra på det så det passar jag till en elektriker. Golvvärmen får hon byta - det får samma elektriker fixa för det har jag noll kunskap om. Så summa sumarum blev ett råd att ringa en
10 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.