I huset jag har har tidigare ägare installerat en elradiator på ett ställe och där har han valt att gå ut med slang direkt ur väggen vilket jag förstår är ganska standard ... men det ser rätt trist ut (det är ju rätt sällan man tittar där iofs).

Varför kör man inte apparatdosa även här?

D Distordera skrev:
I huset jag har har tidigare ägare installerat en elradiator på ett ställe och där har han valt att gå ut med slang direkt ur väggen vilket jag förstår är ganska standard ... men det ser rätt trist ut (det är ju rätt sällan man tittar där iofs).

Varför kör man inte apparatdosa även här?
Tja, för att det är ett moment till. Nu är det oftast inte omöjligt att sätta in en dosa i efterhand. Kolla på ROT-dosor, som också kallas "senildosor". Så får du en dosa som kan avslutas med näslock för kabeln till radiatorn.

Och det är väl knappast standard att gå med slang rakt ut ur en vägg utan att avsluta den i en dosa. Element tex brukar levereras med en anslutningsdosa om dom inte är stickproppsanslutna och den dosan använder man även när man har infällda dosor.

Men hur är slangen ansluten till elementet? Vad går i slangen, lösa trådar (som syns?), eller en kabel?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, för att det är ett moment till. Nu är det oftast inte omöjligt att sätta in en dosa i efterhand. Kolla på ROT-dosor, som också kallas "senildosor". Så får du en dosa som kan avslutas med näslock för kabeln till radiatorn.
Ok, man gör så pga. lathet alltså. :D

E elmont skrev:
Och det är väl knappast standard att gå med slang rakt ut ur en vägg utan att avsluta den i en dosa. Element tex brukar levereras med en anslutningsdosa om dom inte är stickproppsanslutna och den dosan använder man även när man har infällda dosor.
Självklart sitter elradiatorns egen dosa monterad, men säg att jag tar bort radiatorn, då kommer det sticka ut en slang med kablar ur väggen. Skulle se litet snyggare ut om det var en apparatdosa man kunde sätta täcklock på.

Obs, min fråga i originalinlägget är endast hypotetisk, jag är bara nyfiken varför man väljer att göra så här.

H hempularen skrev:
Men hur är slangen ansluten till elementet? Vad går i slangen, lösa trådar (som syns?), eller en kabel?
Det är vanlig FK till radiatorns kopplingsdosa. Det är alltså inga fel gjorda, jag var bara nyfiken på varför man gör en installation så här.

D Distordera skrev:
Självklart sitter elradiatorns egen dosa monterad, men säg att jag tar bort radiatorn, då kommer det sticka ut en slang med kablar ur väggen. Skulle se litet snyggare ut om det var en apparatdosa man kunde sätta täcklock på.
Ja, då kan du antingen montera en ROT-dosa infälld, eller sätta en "kulo"-dosa eller dylikt utanpåliggande dosa för att göra det snyggare.

Kulodosa.jpg
Eller dra ur trådarna och plugga röret, samt återställa väggen på lämpligt sätt.

Som sagt, vid montage av elementet så kapa rören/slangen jäms med väggen och sätt dit ett doslock som du skruvar fast i väggen i stället för i dosan.

• Gilla
Distordera
  • Laddar…
Det där var ju kanonsmart! Tack!

D Distordera skrev:
Ok, man gör så pga. lathet alltså. :D
Tid=pengar, beställarens pengar.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.