15 411 läst ·
86 svar
15k läst
86 svar
Annans persons elmätare på fastigheten
Elfirman kan fixa omläggning, skarvning av din och grannens kablar utan inblandning av Telge. Det är bara matande kabel till skåpet som är deras jobb. Se ut en bra plats på väggen där du önskar låt sen firman anmäla till Telge och så samordnar ni avbrott mm i hop med grannen.
Förhoppningsvis slipper vi då en tråd här med aktörer som inte kan/vill/vågar.... ha en rimlig dialog med människorna i sin omgivning. Ja inte utan avtal, servitut lagboken som huvudkudde och tröst samt en hvetes massa inlägg utan större värde, nytta för en TS.
Förhoppningsvis slipper vi då en tråd här med aktörer som inte kan/vill/vågar.... ha en rimlig dialog med människorna i sin omgivning. Ja inte utan avtal, servitut lagboken som huvudkudde och tröst samt en hvetes massa inlägg utan större värde, nytta för en TS.
Nej, det är det som är problemet. Den grövre kabeln matar in i skåpet under, en går in under stallet och vidare till vårt hus, och en går ut på gården som syns på bilden, och upp till grannen. De strävar så att säga åt tre olika håll.Anna_H skrev:
Du har givit mig tröst, bra info och råd, vilket fler av er andra också har gjort. Nu grubblar jag lite över det där med att flytta på väggen och skarva... För oavsett åt vilket håll på stallväggen man vill flytta skåpet, så måste kablarna skarvas. Då kanske det hade varit lika bra att få bort det från väggen. Nu tänker jag att det kanske går att ställa ett markskåp bredvid det som (Telge Näts skåp) står där och sätta mätarna i det nya skåpet. Eller ännu bättre, kanske bygga en vinkelrätt "vägg" på ett par stadiga stolpar, bara lite större än skåpet, intill markskåpet och sätta det befintliga skåpet på det. Då kommer det bort från väggen, fönstret kan sättas in, men man kommer se skåpet genom fönstret på sin nya plats. Tänker jag galet, eller får man kanske inte riskera att blockera markskåpet som Telge Nät äger?GK100 skrev:
Elfirman kan fixa omläggning, skarvning av din och grannens kablar utan inblandning av Telge. Det är bara matande kabel till skåpet som är deras jobb. Se ut en bra plats på väggen där du önskar låt sen firman anmäla till Telge och så samordnar ni avbrott mm i hop med grannen.
Förhoppningsvis slipper vi då en tråd här med aktörer som inte kan/vill/vågar.... ha en rimlig dialog med människorna i sin omgivning. Ja inte utan avtal, servitut lagboken som huvudkudde och tröst samt en hvetes massa inlägg utan större värde, nytta för en TS.![]()
Markskåpet måste man kunna komma åt, ja. Skarva markkablar är rutinjobb för vilken elfirma som helst.
Det är 25 år sen jag var elmoj men då skarvade vi jordkabel med gjutharts, man skarvade ledarna med presshylsor, snäppte ihop ett plastskal som kom i två halvor över skarven, så ut som en liten u-båt i klar plast. Sedan blandade man gjutharts i en sluten plastpåse och hällde i, vad jag minns var det 3M som tillverkade dessa gjutskarvsatser. Fanns varianter med tejp också men chefen gillade inte dessa. Kan tänka mig att det finns med krympslang också numer. Vad dessa kostar, tja, vet inte, lite arbetstid blir det ju också, men inte så att det tog hela dagar.
Nåt liknade denna, fanns en drös hos Ahlsell:
Som sagt, man måste veta vad man gör och med vad, men sådär överdrivet krångligt är det inte.
Som sagt, man måste veta vad man gör och med vad, men sådär överdrivet krångligt är det inte.
Innehåller isocyanater. Bra, men inte för den som gör det, detta använder man idag bara i undantagsfall eller på grund av okunskap, kravet är ventilerat utrymme.Fotografen skrev:
Det är 25 år sen jag var elmoj men då skarvade vi jordkabel med gjutharts, man skarvade ledarna med presshylsor, snäppte ihop ett plastskal som kom i två halvor över skarven, så ut som en liten u-båt i klar plast. Sedan blandade man gjutharts i en sluten plastpåse och hällde i, vad jag minns var det 3M som tillverkade dessa gjutskarvsatser. Fanns varianter med tejp också men chefen gillade inte dessa. Kan tänka mig att det finns med krympslang också numer. Vad dessa kostar, tja, vet inte, lite arbetstid blir det ju också, men inte så att det tog hela dagar.
Idag är det värmekrymp som gäller men kallkrympen kommer sakta. Inget fel i att tejpa heller, men mer jobb.
De markkablar som är förberedda, nedgrävda runt paddocken och till Attefallshuset, är skarvade med krympslang och värme, förutom en, som har en skarv med någon gegga i som fanns redan vid köp. Det är en byggfirma som lagt ner kablarna, inte en elektriker. Inget är kopplat.S Slugge skrev:
De kablar som går i mark strävar åt tre olika håll, och Telge Näts stolpe sitter under den plats som jag måste ha fönstret på stallväggen. Vi måste längre åt höger isf, och då räcker inte kabeln som syns gå upp på högra sidan, och inte heller den som sträcker sig över till grannen. Den går rakt ut på gården och vidare till dem.Anna_H skrev:
Det som behövs för att skarva en kabel kostar ca 3-400:- sedan behövs lite kabel, kanske 100-200:- per skarv. det tar max en timme att göra en skarv. Sedan ska det kopplas lite i dit skåp kanske en timme. sedan tillkommer det resor och restid. Nätägarens skåp och kabel ska du inte bry dig om för det sköter nätägaren, men dom ska kontaktas och samordna med den (behöriga installatören) auktoriserade företaget.
Ps
Samt ev grävning.
Ps
Samt ev grävning.
Klicka här för att svara