anders07
anders07: [citat] Villa... Man ser bara ett metallrör som kommer in rakt bakom centralen och kabeln i det är så tight så jag inte ser vart det svänger... Troligen uppåt eller åt sidorna eftersom matningen från skåpet på väggen ute går in i betongbjälklaget mellan våningarna. Jag har testat med spänningsprovare men den ger bara utslag på andra sidan väggen rakt bakom centralen (där då
11 svar · 2,0k läst
·
E
elmont: Du kan behålla den g:a matningen men den kanske behöver kopplas om, om den i nuläget saknar nolla. Du kan även behöva byta motorskydd till ett med rätt värde.
1 svar · 1,8k läst
M
Murdoc12: Hej tack! Jo fen går o koppla om. Till 1 eller 2 faser
4 svar · 2,2k läst
Ljus
Ljus: Tänkte väl snarare på exempelvis [bild] Eller om de ska sitta ihop kanske [bild] Men utnyttja elektrikern till att placera dem där ni vill ha armaturerna. Nu råkade exemplen bli i jordat utförande men finns även om ojordade utförande om det är ett äldre sk, torrt utrymme utan indragen skyddsjord. Personligen tycker jag att det är bättre med fast monterade beröringsskyddade uttag än
3 svar · 4,3k läst
·
Ljus
Ljus: De är till för att kunna användas vid trappkoppling och växlar när du trycker på dimmern.
6 svar · 785 läst
GK100
GK100: Problemet med kablar är att det inte går att få fler trådar än de här i efterhand det går med lösa trådar i rör. Eftersom du inte har nolla i dosorna på bilderna kan du isf dra dit en från närmsta ställe längre bort i samma rördragning. Ett bra och enkelt alternativ är också att du sätter pucken i dosan där den grå dyker upp tex vid lamputtaget dvs där finns redan nolla och
6 svar · 2,8k läst
·
P
pozz2: Tycker inte heller de. Han får väl komma igen efter helgerna.
12 svar · 1,5k läst
R
Rosti: [citat] Helt rätt, räkna och ta till 50-100%, se till att ha många moduler per rad! 18mod är i minsta laget hellre 25+, ABB AT centraler är rätt ok, mellanrummet mellan raderna(på samma rad) går att såga bort och DIN-skenan går hel bakom ! Jag har för mig att det finns "för stansade" hål i botten, annars går det att fixa med hålsåg och sticksåg! [bild]
10 svar · 9,2k läst
·
E
EyEr0n: Jag skulle inte rekommendera dig att försöka konvertera en konventionell installation till en "smart installation", dvs alla tändtrådar till centralen. Av den enkla anledningen att dina nuvarande elrör ej är draget på det sättet. Det låter sig inte göras utan att öppna alla väggar. Vill du ha en enkel konvertering som är "good enough" så skulle jag rekommendera ABB free@home. Där
8 svar · 3,0k läst
E
elmont: Hur har du det med luft i hudrofor/hydropress, är det lite luft kan pumpen starta och stanna så ofta att motorskyddet blir för varmt. Startströmmen är ju betydligt större än driftströmmen.
3 svar · 1,1k läst
L
Leif i Skåne: För att få fiberboxen där jag ville ha den, i apparatskåpet fixade jag själv dit DUCT-röret genom att krångla dit VP-rör som jag sen själv drog i Ducten, till fastigheten är den normalt 7/ 3,5 mm. Normalt slutar dom med röret synligt utanför huset, då det är olika gäng som är inblandade. Hos oss. 1. Gräva i gatan samt avdela en DUCT till varje fastighet. 2. Nästa gäng grävde
6 svar · 3,3k läst
·
Ljus
Ljus: Om inte annat finns det en onödig risk att kablarna transporterar nederbörd och ger ett ökat fukttryck med risk för vatteninträngning i murverket.
2 svar · 737 läst
·
Garningen
Garningen: [citat] Mellan jord och nolla är potentialen 0v JA
12 svar · 3,4k läst
H
Haddie: [citat] Jo det stämmer Mikael.. när jag mätte med en kvalitetsprovare fick jag mycket riktigt 230 när kronbrytaren var ställd ”på”. När hjärnan kokade måste jag missat knäppa av rätt brytare..
8 svar · 3,0k läst
·
E
Edvuld: Det ramlar in grejer, stort tack!
8 svar · 7,1k läst
·
L
Leif i Skåne: Exemplariskt och pedagogiskt som alltid från Bo i Värmland. (y) Gott Nytt År På er alla. Leif
6 svar · 11,0k läst
·
Ljus
Ljus: Tyvärr! Både ljuskälle respektive dimmertillverkaren produktutveckar och kostnadsoptimerar men samarbetar INTE. Tom vi som jobbar professionellt med belysning och tror oss veta vilken kombination som fungerar går på minor ibland. Då har någon bytt en komponent för att opimera och därmed förändrat kombinationen och resultatet är att det inte funkar längre...... En önskan vore att det
6 svar · 1,3k läst
E
elmont: Jag tror nog att TS ska bita i det sura äpplet och skaffa rätt grejer på en gång, det är högst troligt en engångskostnad så det svider inte allt för mycket tycker jag.
13 svar · 15,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej, du ska hitta uppgift om överspänningskategori även på denna, troligen samma eller minst CAT III 600 V för att få användas överallt i en bostad, inkl mätarskåpet.. Så du kan räkna med att den är lika säker. Och din fjärde punkt i mätproceduren gör det ju helt klart ännu säkrare.
17 svar · 12,2k läst
S
Simon Ny: [citat] Tack för snabbt svar! Svart kan jag lämna som den är? Det spelar ingen roll att det är två vita som går från brytaren och att jag bara hittar vit vid ena lampan? Jag vet inte riktigt vad wago är för något, efter googling förstår jag att det är något kopplingsdon. Tanken är att båda befintliga blåa ska få kontakt med kabeln som går till lampans nolla eller?
2 svar · 1,6k läst
·
K
kanonkula: Kors va tiden går!:crysmile: Jag snubblade in på denna nu, elko har delad beunn i rs serien för vanlig apparatdosa, du kan sen välja om du vill ha rs front eller plus,(dock får du inte lågt byggande uttag) hur gick det för dig?
30 svar · 7,4k läst
·
J
Wand: Jag gillar yrkesskadan;)(y)
5 svar · 672 läst
·
leby
leby: [citat] Nej den är för stor, den lilla hade bara 6mm hål vilket funkar men inte så mycket mer tyvärr. En av dem kanske kan vara större men inte alla. Varför är den för 22,5 mm bättre?
5 svar · 922 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Lite svårt att bemöta detta. Man ska inte "tvingas" utföra behörighetskrävande arbeten själv bara för att man inte får tag i en elektriker, det borde inte behöva bli så. Men om så blir fallet tror jag allt redan sagts. Det är inga problem med en trefasgrupp, men som lekman är det bättre med två separata enfasgrupper än en trefasgrupp i en gammal befintlig anläggning. Och till
17 svar · 7,8k läst
Ljus
Ljus: TS har Iofs inte berättat vilken höjd uttaget sitter på men jag tror vi kan förutsätta att det sitter på normal lamputtagshöjd. Lamputtag är inte beröringsskyddade som exempelvis vägguttag och får inte installeras på höjder under 'armlängds räckvidd". Baserar mitt antagande på att denne ville ta bort befintlig uttag. Men det är ett korrekt påpekande. Sitter utloppet lågt och
6 svar · 7,3k läst
·
M
Montyhill: Sådärja, då var det löst. Well, inte löst kanske men nu fungerar det som det ska... Jag kontrollerade alla ljuskällor och de vara av samma typ men en av dem var av annat märke. Jag gick då och tog ur tre stycken likadana från ett annat ställe i lägenheten och satte upp. Då försvann pulserandet. Det lustiga var att när jag satte i de tre som krånglade på det andra stället så
9 svar · 5,6k läst
·
H
huggan: [citat] Sitter lite längre ner men den är med.
20 svar · 3,4k läst
·
N
Wand: Eller om det är en utbyggd central dvs en gammal diazed å en nyare med JFB och dvärgar. Därav mitt tidigare inlägg ( verkar ju dock som det enbart sitter en enda central i lägenheten..)
11 svar · 6,0k läst
vlundh
vlundh: [citat] Tack Tommi för bra svar då känner jag mig trygg. Jag har ju förstått pordräns princip och tekniska beskrivning men alltid skönt att höra från andra att det faktiskt fungerar.
8 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.