Jag har två stycken strömbrytare bredvid varandra. Den ena går till lampan i hallen (vad jag vet, ser ut som det är 2 tändkablar till den) och den andra går till utebelysning utanför dörren. Skulle vilja sy ihop det hela och ha en brytare med två knappar. (Vet inte om det är kronbrytare eller en 2-polig jag ska ha) är det genomförbart relativt enkelt tro?

• Två öppna eluttag med strömbrytare och synliga ledningar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den övre brytaren trappkopplad (tänd/släck från två platser)?
Det skulle nog gå att ersätta dina brytare med en dubbeltrapp-omkopplare.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
OM det är samma grupp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det här är direkt på insidan till vänster när man öppnar dörren. Finns ytterligare en lysknapp på andra sidan dörren där även trappen finns som går till trappbelysningen. Vet inte hur det är draget?

Förutsättningen är att det är samma grupp, är det olika grupper måste man hålla det separerat.

Det är samma grupp.

Inte öppnat speciellt många brytare i mina dagar, men första gången jag ser två ljuslila och en grön kabel

Här kan du nyttja den dubbeltrapp du hade i den andra tråden.
Leta upp kopplingsdosan som betjänar båda dessa strömbrytare.
Där får du också bekräftat att det verkligen är samma grupp.
Tändtråden/arna ska helt enkelt dras upp från ena dosan och dras ned i den andra.
Om det finns en fasledare till båda dosorna så räcker givetvis det med en gemensam.
Se upp med hur trappströmställaren är kopplad, den kan förutom de två mellantrådarna vara matad med antingen fas eller tändtråd.

I den dosan fanns mycket gott, kanske för den sitter bredvid centralen så länkas mycket vidare? Så är alltså bara lossa på kablarna i ena dosan och slussa ner dem i andra? Skickar en bild när alla kablar är i samma dosa så får ni säga hur jag ska använda alla hål i brytar’n

• Öppen eldosa med flera elektriska kablar och förgreningar, vissa skyddade med krympslang.
    Skapa konto
Ja bara slussa ner alla till den dosa du vill använda och sen kan du som Bo skrev dra nytta av din dubbeltrapp från andra tråden.

Jag tycker det ser ut som att det går ned två grå plus en brun, svart, och grön i ett o samma rör nedåt. Så vi ska kanske inte utesluta att det finns en tvärförbindelse mellan dosorna, eller att det finns en dosa till någonstans.

Nu när du säger det så så är det ju faktiskt i ett rör det går ner i. Finns det nåt praxis hur sånt dras eller är det upp till elektriker på plats att lösa?

Känns eventuellt som att den svarta och bruna blir för korta om dem ska gå igenom röret som går mellan dosorna här. Antar att reglerna säger att kablarna måste gå i rör och att man inte kan öppna upp och bara dra rakt över?! Och då får jag isåfall skarva kabeln i lådan och dra igenom så det räcker?

• Elinstallation med synliga elledningar som är på väg igenom ett rör mellan två dosor i en öppen väggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Eluttag med för korta svarta och bruna kablar som inte når genom röret mellan dosor i en vägg.
    Skapa konto
Ungefär såhär går vp-röret. Hade ju varit busenkelt att använda högra dosan eftersom det är dit kablarna kommer och sen slussas över till vänstra dosan. Dock så känns det som vänstra dosan är bättre plats för ett uttag

• Två eldosaöppningar i vägg med vp-rör och utstickande kablar, en dosa med kopplad eluttag.
    Skapa konto
Kablarna ska kortas och snyggas till! Bäst att säga innan jag får banner för det är slarvigt. Ska det byglas nånstans? Brun och svart var i en egen dosa till utebelysningen innan. Och två grå och en grön till en lampa i hallen som går att tända på ytterligare ett ställe. Hjälp tack‍♂️

• Oorganiserade elektriska kablar och en strömbrytare monterad på en vit vägg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.