El
offlarjon: Case closed. Hade en elektriker här igår morse & problemet visade sig vara en trasig säkring i en Nexa-puck (dimmer) som ett av uttagen fick sin ström ifrån. Hade aldrig listat ut att dimmern i sig var problemet eftersom den har en liten röd diod som lyste hela tiden, men man lär så länge man lever... :)
Müssli: http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=413 http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=398
micke_79: [citat] köpte ny fläkt, men ska prova att reparera den gamla. Tack för tipset.
Liteavvarje: Varför infällt Utvändiga enligt din bild finns ett uppsjö av , men s,k servicsäkringslåda modell gammalt hyreshus blir nog svårt att hitta .
Bo.Siltberg: Där har du hittat en passande produkt som kan monteras i dosan istället för en av strömbrytarna. Den går ju även att manövrera manuellt. Det är viktigt för det kommer med säkerhet att vilja göra någon gång. Det behöver finnas en nolla i den dosa som den monteras i, men det är troligen lätt ordnat.
Jon7179: Tack för alla bra synpunkter. Det blir nog skyddsjord i hela rummet. Känns som den bästa lösningen.
GK100: Du får ju även se till om det är vettigt och lämpligt där den sitter att gå efter eller söka ev krav är inte allenarådande.
Leif i Skåne: [bild] Om det blir trångt i dosan kan du ersätta "tomtehattarna" med Wago 221-3 dom är bara 8 mm tjocka.
ceson: Samma med kakorna jag köpte där tog slut nästan med en gång;)
chrille-gäddan: Nexas on/off WMR-1000 är nog minst. Om du kopplar in en WBT-912 så kan du även styra alla utebelysning manuellt från en strömbrytare. Kan vara bra för att justera manuellt vid molnighet/skarp sol (du justerar in skymningsrelä mot ljusstyrka som du vill ha när belysningen slås på) om utebelysningen inte tänder så som du vill vid tex en väldigt molnig dag.
erik_m_a: [citat] Ja, precis! :)
Fredrik Sjödin: [citat] Den risken är minimal.
tommib: Du kan inte med en testpenna avgöra om du har en nolla. Du kan inte heller direkt ersätta den översta dimmern med en dosdimmer eftersom den ingår i en trappkoppling. Det är möjligt att byta ut den men du måste modifiera andra änden av kopplingen också. I övrigt är kopplingen enkel. Jag skulle rekommendera att du införskaffar några Wago 221-5 så att du kan göra överkopplingar
elmont: Jag vill bara understryka det som tommib skrev i förra inlägget om Biltemadosorna. För några år (10 - 15) sedan var dom kanske det bästa som fans. Dvs tiden innan VP2
tommib: Det finns en annan tråd där dessa bilder passar bättre ;)
Anna_H: Musbajs ser ut som linfrön ungefär, fast inte blanka. Asbest är fiber, i naturen heter det strålsten. Det där är inte asbest.
Jakob Berglund: [citat] Kaklade in ena änden av misstag nu är den för kort dvs den sticker inte ut alls utan ligger någonstans bakom skåpet.
tommib: [citat] På vilket sätt hjälper det då att förvilla genom att påstå att en koppling är ok och den elektriskt helt ekvivalenta spegelbilden inte är det?
Mikael_L: Kan vara jordfelsbrytare också. Men då slocknar troligen hela lägenheten.
Atom: Den ena kabel är borta. Resten målades trots "kylan". Vi har nelkan 0 och plus 10 geader... Sen flyttar jag det till vänster så att kabeln göms mellan brädorna.
Lilak: Lite svårt att se på bilden, men jag tycker mig se en skalad nolla vid torixen.
henke_benke: [citat] den går igenom. och använd större dosfräs om det ska gips på.
sforskarn: Då litar jag på er!(y) Kör på dosa utan plint o wago 221.
Fotografen: Det finns inga tvingande regler om hur många ledare som får dras i en slang, det handlar bla om värmeutveckling och att det finns plats i röret så installatören får göra en bedömning i varje enskilt fall. 5*6 RK/MK i en 20-slang är lite på gränsen men är det bara 1-2 meter så borde det gå. Alternativet 3*6+10 finns ju också, vet inte hur mycket tunnare det blir.
Tobbe_3: En spis kan ofta ha en effekt som är större än säkringens max märkström. Det kan vara värt att tänka på om man kör spisen på t.ex. 2 fas alternativt 2 fas + nolla. I dom lägerna kan även en normal spis " överbelasta " en 16 a säkring. I ett sådant läge bör man fundera på om en 1,5 mm2 anslutningskabel är ett lämpligt ihop med 16 a säkringar.
lordi: Det kanske var en färgblind elektriker som installerade :) Sen skulle en vän av tysk ordnung hävda att det stavas Was ist das.
GK100: De tillåtna 50 V för AC kan vi skruva upp en hel del när det nu gäller DC för LED men principen i resonemanget är riktig.