2 434 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Er rekommendation på eldragning på vind önskas
Vid renovering av en stuga ska el dras med flexslang i väggarna och även på vinden. Fungerar det med vanlig flexslang på vinden eller gillar gnagarna att knapra plast?
Hur har ni löst liknande uppdrag?
Hur har ni löst liknande uppdrag?
Medlem
· Blekinge
· 12 298 inlägg
Det är omöjligt att täta mot gnagare.
Ett annat tips kanske:
I mitt hus ligger alla kopplingsdosor under tjock isolering och det är ett elände om man vill ändra något. Det vore mycket bättre om byggaarna hade dragit upp alla rörö och slangar över isoleringen så att man kan komma åt.
Ett annat tips kanske:
I mitt hus ligger alla kopplingsdosor under tjock isolering och det är ett elände om man vill ändra något. Det vore mycket bättre om byggaarna hade dragit upp alla rörö och slangar över isoleringen så att man kan komma åt.
Problemet med det är att det kan bildas kondens i rören och det är ett större problemT Thomas_Blekinge skrev:
Jag har inga angrepp alls av gnagare, fick jag det att låta så?E etompau skrev:
Med kort sagt så är ditt svaralltså : Inga problem med flexslang på vind.
Tack!
Jag har läst att om man petar in isolering i studsarna/slangarnas mynningar så kommer man förbi detta, har dock aldrig sett detta i verkligheten så jag vet inte om det är sant.U Uffe A skrev:
Du blir inte av med kondensen bara hindrer den från att droppa ner i dosorna.D Distordera skrev:Jag har inga angrepp alls av gnagare, fick jag det att låta så?
Med kort sagt så är ditt svaralltså : Inga problem med flexslang på vind.
Tack!
Jag har läst att om man petar in isolering i studsarna/slangarnas mynningar så kommer man förbi detta, har dock aldrig sett detta i verkligheten så jag vet inte om det är sant.
I alla fall tilll dess att isoleringen blir mättad med vatten
Ok men det borde vara lugnt ändå om man ser till "etompau"'s svar, 1000 km flexslang på svenska vindar kan ju knappast stå och droppa, Sverker Olofsson skulle kasta alla takdosor han såg i sin röda papperskorg.U Uffe A skrev:
Kan inte se var det står att den ligger ovanför isoleringen. Gnagare tar sig även in i och ner under isoleringen så isolering ger inget gnagarskydd.D Distordera skrev:
Nu är jag inte riktigt med på vad du svarar på egentligen. Vi skrev om kondens men nu verkar du vara inne på gnagarna igen vilket jag är tacksam för, det var ju det som var huvudspåret.U Uffe A skrev:
Så, jag bör alltså tänka till när jag nu ska dra el på kallvinden i stugan. Hur?
Jag svarade på ditt inlägg där du refererade till etompau Där står inget om att rören ligger ovanför isoleringen
Rör är inget problem med tanke på gnagare.
diskussionen om kondens kom efter Thomas_Blekinge:s inlägg
Rör är inget problem med tanke på gnagare.
diskussionen om kondens kom efter Thomas_Blekinge:s inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Lägg slang på antingen den kalla eller varma sidan. Dra inga slangar mellan kallt och varmt. Det är en god grundregel för att undvika kondens och vanligen lätt att uppnå.
Ok, så om jag kokar ihop era svar så bör jag klara mig bra om jag lägger rör istället för slang på vinden och förlägger dem enbart på varm eller kall-sidan.
Tusen tack för att ni tog er tid!
Tusen tack för att ni tog er tid!
Klicka här för att svara