Går igenom alla el i huset och jag undrar vad ni säger om det här? Alltså jorden som kommer från vänster. Om ni ser så har de skalat kabeln precis där den kommer in i uttaget och sedan flätat den här extra jordflätan runt där. Det här rör sig om en utanpåliggande installation inomhus så det hade räckt med vanlig kulo kabel. Men de har väl tagit det de haft och gjort såhär med den extra jordflätan. Ska jag byta ut alla kabel eller ska jag låta den vara såhär?

Har öppnat upp kopplingsdosor i rummet jag kollar över just nu och där har de gjort likadant. Istället för att använt en plint till det....

• Eluttag med improviserad jordfläta på en skalad kabel, vid vit vägg och list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elinstallation med flätad extra jordtråd runt ett uttag i enlighet med forummedlemmens beskrivning.
    Skapa konto
Kabeln är en EKLK eller EKRK med biledare (den som är snurrad runt jordledaren).
Om den ska användas som skydd för kabeln mot mekanisk åverkan så räcker det att den är ansluten i matande ända. Då ska man sätta på en genomskinlig skyddslang och ansluta den tillsammans med jorden.Finns det gott om plats sätter man även den till sammans med jorden i den andra ändan. Också där med genomskinlig skyddslang.
Ser ut som om jordledaren är avskalad där biledaren är snurrad om den.
innebär nog ingen större risk men inte proffessionellt utfört.
Detta är en anledning att göra en större översyn av hela installationen.

• Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Ring elektrikern.

Mikael_L
Men jordledaren går alltså okapad (men mittuppskalad) "genom" och ansluten till jordplinten i uttaget?

Ja det var ju lite kreativt. Men om detta utförande hade råkat bli allt vanligare bland alltfler elektriker så skulle vi nog idag ansett som praxis och helt korrekt. :cool:
Kanske att man t.o.m lödde ihop lite snabbt där. :)

Nåväl, vad ska TS göra nu tro?
Jag antar att detta är i torra bostadsrum, där extra mekaniskt skydd knappast anses vara nödvändigt. Det skulle gått lika bra med EKK eller ny EKRK som saknar biledare?

Ärligt talat så kan du nog låta det vara om du vill, det är lite märkligt utförande, skvallrar om att det inte är någon helt vanlig elektriker som varit framme. Men det är inte farligt, dåligt eller sämre.
Man kan ju också tänka sig att klippa bort biledare helt, skjuta tillbaka den gulgröna kabelisoleringen och ev dra på lite extra gulgrön PVC-slang.

• Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Men då är jag inne på samma spår. Installationen fyller sin funktion men det ser för jävligt ut. Jag gör som så att jag byter ut skiten och gör det riktigt. Blir att jag köper kabel utan biledare. Irriterande att de inte kunde göra det korrekt. Borde till och med gått snabbare eftersom det måste varit lite bök med att skala jordkabeln mitt på och sedan tvinnat över biledaren där över. Jorden är helt korrekt ansluten i sina ändar.

Går över hela huset och jordar allt så det inte kommer finnas något utan jord i huset. Kanske är onödigt men det är också ett bra sätt att gå över alla anslutningspunkter. Den här kabeln och "slingan" den försörjer är rätt rolig. Från centralen går det en jordad kabel, sen kommer det här rummet som jag har fotat från och de tveksamma installationerna. Sen går "slingan" vidare till ett rum som är helt utan jord. Efter det går "slingan" till ett sista rum som är rätt stort. Här inne är alla uttag jordade. Problemet är ju bara att "slingan" går genom det ej jordade rummet och därmed är heller inte det sista rummet jordat. På toppen av det hela med så har de mellan det här rummet som ej är jordat och det sista rummet inte brytt sig om att byta kabeln. Så här mellan sitter en stump på 50 cm som är gammal tygkabel. För annars är kablarna rätt så fräscha och även kabeln i det rummet som inte har någon jord är kablarna inte så värst gamla.

Ja, nu kanske det blev lite rörigt förklarat här. Men kontentan är att jag ska gå över precis alla kopplingar och anslutningar och göra det korrekt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Med tanke på hur kreativ "elektrikern" varit i rummet därifrån bilderna kommer så gjorde jag också en kreativ bild. Här ser man hur elen är dragen idag.

• En schematisk ritning som visar en komplicerad och kreativ eldragning i ett rum, med markörer och beskrivande text.
    Skapa konto
  • Wow
kwasibengt
  • Laddar…
Blev ett paket på 3500:- på elbutik.se för att jorda resterande 5 rum + 2 kattvindar. Skapar nog en ny tråd när jag sätter igång det projektet.

F FRS05 skrev:
Om ni ser så har de skalat kabeln precis där den kommer in i uttaget och sedan flätat den här extra jordflätan runt där.
Ja så tamef...den varianten har jag aldrig sett. Troligen ingen fara, egentligen, men jag hade nog gjort som TS och fixat skiten. Vetskapen är irriterande.

• Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.