Vad finns det för energi bovar hemma
allt är LED Eller minst aa+ kyl/frys disk tvätt allt .. undantag för torktumlare b och 10 år gammal luft/luft och vvb -71
Jag har haft denna fråga uppe i ett annat forum ... vill ha mer hjälp kring elen
allt är LED Eller minst aa+ kyl/frys disk tvätt allt .. undantag för torktumlare b och 10 år gammal luft/luft och vvb -71
Jag har haft denna fråga uppe i ett annat forum ... vill ha mer hjälp kring elen
Jag skulle idag definiera energibovar som läckande kranar, läckande tätning vid dörr/fönster, onormalt hög innetemperatur eller låg temp i kyl/frys, lång tid i en varm dusch och karbad samt köra ej fyllda tvätt- och diskmaskiner.
De grejor du räknar upp är i dag effektiva och drar energi när de används och kan ej ses som energibovar (om de används på rätt sätt).
De grejor du räknar upp är i dag effektiva och drar energi när de används och kan ej ses som energibovar (om de används på rätt sätt).
Har inga läckande kranar ..allt sådant är nytt ..ja vi duschar mycke ..men det är inte allt ..ja vi tvättar ofta . .men inget speciellt typ 4 maskiner på en kväll eller så . Jag har kyl frys på 4g samt 18-E etompau skrev:Jag skulle idag definiera energibovar som läckande kranar, läckande tätning vid dörr/fönster, onormalt hög innetemperatur eller låg temp i kyl/frys, lång tid i en varm dusch och karbad samt köra ej fyllda tvätt- och diskmaskiner.
Medlem
· Blekinge
· 12 298 inlägg
Gamla vanor kan också vara energibovar, t ex att skölja disk under rinnande varmt vatten, att ha blandarspaken alltid i mitten för att det skulla vara symmetriskt, ställa varm mat i kylen, mm
Köper ditt argument till viss del ...men jag är så himla högt över vad man kan kalla normalt eller lite lyxigareT Thomas_Blekinge skrev:
Vad är meningen med en ny trå i detta ämne. Den gamla tråden i samma ämne är nu 8 sidor lång.
Ström åtgår om du inte kan elda med pellets/vedklabbar eller ha solceller på taket that's the hard fact.
Tyvärr har våra politker valt att ha höga avgifter och skatt på el. Slår hårt i ett kallt klimat som Sverige har.
Ström åtgår om du inte kan elda med pellets/vedklabbar eller ha solceller på taket that's the hard fact.
Tyvärr har våra politker valt att ha höga avgifter och skatt på el. Slår hårt i ett kallt klimat som Sverige har.
Medlem
· Blekinge
· 12 298 inlägg
Då får du göra en mer systematisk felsökning med bortkoppling av grupper, effektmätning i olika grupper mm. vid olika tider på dygnet, helger .
Om du inte har det, så skaffa en energimätare som du hänger på din elmätare. Ofta kan du beställa en sådan till ett bra pris från ditt elbolag. De ger direkt en indikation på momentant energiåtgång och många har statistik och diagramfunktioner där du ser elanvändningen över tid.
Ikea har även sålt ut sin elmätare för en spottstyver, tror dock att de kan vara svåra att få tag på nu. Finns en del till försäljning på ex. Tradera. Modellen heter Sparsnäs.
Ikea har även sålt ut sin elmätare för en spottstyver, tror dock att de kan vara svåra att få tag på nu. Finns en del till försäljning på ex. Tradera. Modellen heter Sparsnäs.
Den förra tråden bena ut uppvärmningenE etompau skrev:Vad är meningen med en ny trå i detta ämne. Den gamla tråden i samma ämne är nu 8 sidor lång.
Tyvärr har våra politker valt att ha höga
avgifter och skatt på el. Slår hårt i ett kallt klimat som Sverige har.
Nu ville jag veta mer om allt hemma .. men jag ska ta bort tråden så blir du nöjd eftersom du måste läsa alla inkomna trådar
Det handlar mer om att man inte ska starta multipla trådar om samma ämne.
För att svara på din fråga här måste du först bena ut hur mycket du förbrukar i uppvärmning kontra hushållsel. Om du tittar på din förbrukning över tid så ser du hur mycket du använder under sommarmånaderna (juli/augusti). Det är en bra indikator på hur mycket du gör av med utan värme. Om nu alla ljuskällor är LED så ökar inte vintermörkret förbrukningen så värst mycket utan differensen är värmen..
För att svara på din fråga här måste du först bena ut hur mycket du förbrukar i uppvärmning kontra hushållsel. Om du tittar på din förbrukning över tid så ser du hur mycket du använder under sommarmånaderna (juli/augusti). Det är en bra indikator på hur mycket du gör av med utan värme. Om nu alla ljuskällor är LED så ökar inte vintermörkret förbrukningen så värst mycket utan differensen är värmen..
Jag frågade i din andra tråd om du provat att stänga av alla element och skruva upp luftvärmepumpen. Om du svarade så gick det mig förbi. Har du provat detta? Det är fullt möjligt att det är något annat eller något mer än värmen som drar mycket. Men om värmen har ett stort bidrag så är steg ett att se till att så stor del som möjligt av värmen kommer från luft luftvärmepumpen.
Sedan är förslaget som tommib ger om att titta på hur förbrukningen fördelar sig över året utmärkt.
Sedan är förslaget som tommib ger om att titta på hur förbrukningen fördelar sig över året utmärkt.
Har du möjlighet att sätta en separat elmätare som bara tar värmepumpens förbrukning så ser du hur mycket den tar varje månad och resten är hushålls elen. Då kan du lättare se om det är en högre förbrukning under någon månad.
Nej, TS har också direktverkande el så de kommer påverka. Jag utgår nu ifrån att TS inte kan stänga av dessa radiatorer.U Uffe A skrev:
Sammanfattningsvis tycker TS att hen betalar för mycket i elräkning (8kkr senaste månaden om jag minns rätt). Det är rätt dåligt med information även i den andra tråden men kort är det ett 70-talshus, oklar isolering, direktverkande el + LLVP (från 2007). Årsförbrukningen är 30000 kWh. Huset är 140+70 kvm.
Personligen tycker jag att den förbrukningen inte alls är orimlig för ett sådant hus med den uppvärmningslösningen men TS verkar vara av annan åsikt.
Personligen tycker jag att den förbrukningen inte alls är orimlig för ett sådant hus med den uppvärmningslösningen men TS verkar vara av annan åsikt.