Nu ska vi se om jag begripit hur elektriken gör vid en fackmannamässig inkoppling av ett 16A trefasuttag i min elcentral. Tre säkringar har passbitar för 16A eftersom de tidigare använts till pannan. Bilden är högupplöst och går att zooma på.
Till att börja med så skaffar elektrikern en 5G2,5 EKLK av lämplig längd och ett lämpligt trefasuttag, sätter upp uttag och klamrar upp kabeln och skalar bort höljet så man har ordentlig med längd på ledarna att koppla i elcentralen.
Skyddsjorden kopplar man till ett skyddsjordsbleck (gulgrön pil i skissen). Nollan kopplad man till nollblecket (blå pil) och de tre faserna kopplar man till fasblecken på säkringarna (röda pilar).
Huvudströmbrytaren är givetvis avstängd hela tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med så skaffar elektrikern en 5G2,5 EKLK av lämplig längd och ett lämpligt trefasuttag, sätter upp uttag och klamrar upp kabeln och skalar bort höljet så man har ordentlig med längd på ledarna att koppla i elcentralen.
Skyddsjorden kopplar man till ett skyddsjordsbleck (gulgrön pil i skissen). Nollan kopplad man till nollblecket (blå pil) och de tre faserna kopplar man till fasblecken på säkringarna (röda pilar).
Huvudströmbrytaren är givetvis avstängd hela tiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är svårt att se på bilden, men det ser ut som det är mer än en tråd i fleraq av kopplingarna på noll och jordskenan. Det tror jag inte att det får vara.
Sedan är det också väldigt viktigt att kontrollera att nollskenan verkligen "hör till" gruppen. Om det finns jordfelsbrytare så kan det bli väldigt farligt om ex. säkringarna visar sig ligga utanför jordfelsbrytaren, men nollskenan är inkopplad via JFB.
Det finns säkert betydligt fler saker att hålla koll på, som jag inte vet.
Sedan är det också väldigt viktigt att kontrollera att nollskenan verkligen "hör till" gruppen. Om det finns jordfelsbrytare så kan det bli väldigt farligt om ex. säkringarna visar sig ligga utanför jordfelsbrytaren, men nollskenan är inkopplad via JFB.
Det finns säkert betydligt fler saker att hålla koll på, som jag inte vet.
Hoppas elektriker tar med sig en Jokari. Underlättar jobbet fruktansvärt mycket. Han kommer nog välja en kabel som heter Ekua 4x2,5/n4/g2,5 (den som uppfyller SS1438245. Förstärkt Neutralledare för 3-fas uttag. Ska bli spännande att se vad just din elektriker väljer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag tror elektrikern bryter spänningen till denna central och antingen kopplar bort den helt eller kopplar om den från början, vilket innefattar delar av centralen till vänster.
Jag räknar till 5 st G/G-ledare på PE-skenan, plus 2 st blå! Det finns dessutom en blå till N-skenan, 2 st från centralen till vänster.
Jag räknar till 5 st G/G-ledare på PE-skenan, plus 2 st blå! Det finns dessutom en blå till N-skenan, 2 st från centralen till vänster.
Lite konstigt att man inte har använt flera överfallsklammor på N-skenan, der finns ju plats (orange pilar).
Lite offtopic, men ändå:
Lite offtopic, men ändå:
- ledarna genom plåtkåpan är inte skyddad (gula pilar). Till högre tycks kåpan ha klämt iaf. nollaren.
- sprättande kardelar (grön pil)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därför att om JFB'n bryter då tappar dom andra nollan?hempularen skrev:
Ska se om jag kan fixa några fler bilder. Jag har bara inte lust att skruva upp elcentralen när barnen är vakna.
Det låter som ett elektrikerna som jobbat i centralen tidigare har fuskat en del. Verkar det vara fusk som innebär något direkt elsäkerhetsproblem, eller är det mer indirekta problem som att man använt fel färg på ledare och liknande? Och hur borde det se ut när det är korrigerat? Eftersom det verkar ha fuskats tidigare så är det kanske bäst att själv kontrollera att det blir rätt gjort i framtiden.
Det låter som ett elektrikerna som jobbat i centralen tidigare har fuskat en del. Verkar det vara fusk som innebär något direkt elsäkerhetsproblem, eller är det mer indirekta problem som att man använt fel färg på ledare och liknande? Och hur borde det se ut när det är korrigerat? Eftersom det verkar ha fuskats tidigare så är det kanske bäst att själv kontrollera att det blir rätt gjort i framtiden.
Om jag förstod dig rätt så - Japp.solair skrev:
Om Nollan man kopplar in sig på bryts av en JFB som skyddar andra faser så kommer denna grupp ha kvar fasspänningarna men bli utan nolla. Och det är ett Mycket Allvarligt Fel, och leder till stora risker för ansluten utrustning att gå sönder och ev brand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det finns antagligen inga direkta farligheter där, men däremot brott mot god elsäkerhetsteknisk praxis som det heter. Det finns indirekta risker med felaktiga färger och att grupper i centralen till vänster nallar PE från centralen till höger etc. Dessutom har du ett praktiskt problem med att få plats med fler ledare på N- och PE-skenan. Så jag skulle göra lite mer jobb än att "bara" koppla in denna kabel.pelpet skrev:Verkar det vara fusk som innebär något direkt elsäkerhetsproblem, eller är det mer indirekta problem som att man använt fel färg på ledare och liknande? Och hur borde det se ut när det är korrigerat? Eftersom det verkar ha fuskats tidigare så är det kanske bäst att själv kontrollera att det blir rätt gjort i framtiden.
Finns det några indikationer på att faserna här inte är skyddade av JFB? Brukar man undanta oljepannor från jordfelsbrytare? Sen vet jag ju inte vad som är nyast - jordfelsbrytaren eller fjärrvärmen.Mikael_L skrev:
Hur som helst borde jag väl kunna verifierade att de är skyddade med en vanlig spänningstestare. Dvs fasblecken ska ha spänning normalt men inte när jordfelsbrytaren brutit strömmen.
Har du en JFB installerad där i centralens närhet?
Isåfall kan du testa att utlösa den med testknappen (tänk på att hela huset kanske blir strömlöst, dvs tänk på datorer, servrar värmepannor osv. Slå gärna av större effektförbrukare, för att spara på JFB'ns kontakter).
Blir även dessa fasskenor strömlösa är dom skyddade av JFB'n.
Sen blir det till att följa nollan också och kolla att den går till samma JFB. Man kan mäta också, men då måste du komma åt samt identifiera "inkommande" nolla, så det är lika bra att bara följa kabeln istället.
Isåfall kan du testa att utlösa den med testknappen (tänk på att hela huset kanske blir strömlöst, dvs tänk på datorer, servrar värmepannor osv. Slå gärna av större effektförbrukare, för att spara på JFB'ns kontakter).
Blir även dessa fasskenor strömlösa är dom skyddade av JFB'n.
Sen blir det till att följa nollan också och kolla att den går till samma JFB. Man kan mäta också, men då måste du komma åt samt identifiera "inkommande" nolla, så det är lika bra att bara följa kabeln istället.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Så där ser alla gamla elcentraler ut nästan. Att det ligger flera trådar under samma skruv är mer regel än undantag. Framförallt i mindre centraler. Det är svårt att fixa till, ser det riktigt jäkligt ut och inte går att få till det på ett någorlunda bra sätt när man kopplar in en ny gruppledning så är ett centralbyte rekommenderat.
I detta fallet hade jag kopplat in trefasuttaget på säkringarna, lagt till en klämma på nollskenan där det var ledig plats (har en gammal jord och nollskena i bilen från ett centralbyte där jag kan plocka klämmor från) och lagt jorden vid den gröna pilen. Två trådar brukar sitta bra under samma klämma så det är lite mer för god översyn och enkel service man inte vill göra så. Eftersom centraler, på denna punkten, redan brukar se "regelvidriga" ut så gör man inget stort fel när man gör likadant, anser jag.
Möjligtvis hade jag rekommenderat ett centralbyte beroende på hur det sett ut i övrigt. Om det saknas JFB m.m.
//Patrik
I detta fallet hade jag kopplat in trefasuttaget på säkringarna, lagt till en klämma på nollskenan där det var ledig plats (har en gammal jord och nollskena i bilen från ett centralbyte där jag kan plocka klämmor från) och lagt jorden vid den gröna pilen. Två trådar brukar sitta bra under samma klämma så det är lite mer för god översyn och enkel service man inte vill göra så. Eftersom centraler, på denna punkten, redan brukar se "regelvidriga" ut så gör man inget stort fel när man gör likadant, anser jag.
Möjligtvis hade jag rekommenderat ett centralbyte beroende på hur det sett ut i övrigt. Om det saknas JFB m.m.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
EXK 5G2,5 hade jag använt.
//Patrik
//Patrik