norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Känns som att kylen kanske ska ligga på en egen grupp men diskmaskin, micro kanske inte är lika noga? De flesta pluggar bara in micron i närmast lediga uttag.
Visst gör dom och klagar sen på att det är fel på elsystemet eftersom om säkringen löser när de använder micron, vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt.
Men vet man om att det ligger på samma grupp får man använda prylarna med lite förstånd :D

U Uffe A skrev:
Visst gör dom och klagar sen på att det är fel på elsystemet eftersom om säkringen löser när de använder micron, vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt.
Men vet man om att det ligger på samma grupp får man använda prylarna med lite förstånd :D
Jag vet inte vem ”dom” är men jag är lite tveksam om ngn verkligen resonerar så. Snarare så skapar man snudd på vansinnigs frukostrutiner där varje förbrukare körs var för sig som på räls ;))

Men såklart har bo en poäng som vanligt ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Kyl/frys och tvättmaskin går inte på den gruppen som bänkarmaturen

• Handskrivet elschema med benämningar och säkringsinformation för hushållsapparater som spis och kyl/frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, vad mer finns på den gruppen, och vad har du tänkt använda uttaget till? Dagens kaffemaskiner kan lätt ensamma spräcka en 10 A-grupp.

Vad jag vet så täcker den ett eluttag under köksskåpet(som driver micro) ett utanpåliggande uttag(som används till en fönsterlampa och en mottagare till trådlös ringklocka) samt denna armatur på bilden som ska bort och ersättas med uttaget i hörnet(om det går) och ska driva kaffebryggare och eventuellt en mobilladdare och diverse hushållsmaskiner.

• Öppet eluttag under köksskåp bredvid en armatur och utanpåliggande uttag med en stickkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maximal effekt på bryggaren enligt produktens spec. Är 1080w.

Då kanske det finns plats effektmässigt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då kanske det finns plats effektmässigt.
Några andra spöken än det effektmässiga att ta hänsyn tänker du? Hur hade du gjort hos dig?

Det beror på förutsättningarna. Är väggarna öppna och det är lätt att dra fram ledningar så ska man givetvis inte snåla utan se till att ha 3-4 grupper till köket. Nu har du ett befintligt hus och vi vet ingenting om förutsättningarna för att dra fram nya gruppledningar. Här kan man få pussla lite utifrån en plan. Vilka effektslukande apparater har du i köket, när används de (vad vill man kunna köra samtidigt och hur länge), och hur skulle man kunna täcka upp den effekten med befintliga ledningar? De flesta köksapparater är strömslukande men under kort tid så sammanlagringsfaktorn är låg men man bör ändå försöka hålla sig i närheten säkringens märkström. Du har väl infällda rör som det går att dra i fler ledare i? En trefasgrupp kan vara aktuellt. Men börja som sagt med att stämma av ditt behov med nuvarande tillgänglig effekt. Man bör också beakta mätarsäkringen, dvs det hjälper inte alltid med fler grupper.

Jag har ju redan 2 eluttag i bänkarmaturen. Och dem försvinner och ersätts med 2 nya var tanken. Vad jag kan förstå så har jag 5 grupper till köket. Häll/ugn 3-fasgrupp, kyl/frys, diskmaskin, fläkt och en grupp med belysning/uttag. Ingen säkring har gått än sålänge och har det körts massa olika köksmaskiner. Har väl även kört micro och bryggt kaffe samtidigt.

Jag vill bara trycka på vad en tidigare skribent skrev, dra ur den befintliga kabeln, skarva på röret och dra FK hela vägen till det nya uttaget. Då slipper du en dosa där den är nu och kan dölja hela dragningen under listen.

Ytterligare ett tips: Dra ledningarna innan du sätter ihop skarven mellan rör och slang (jag antar att det blir flexslang) då räfflad slang ofta kärvar att dra i (därför skall man inte ha några tvära krökar på den alls, helst inga krökar alls, och den måste absolut vara ordentligt fäst så den inte flexar - trots dess namn).

Patfa85 Patfa85 skrev:
Jag har ju redan 2 eluttag i bänkarmaturen. Och dem försvinner och ersätts med 2 nya var tanken. Vad jag kan förstå så har jag 5 grupper till köket. Häll/ugn 3-fasgrupp, kyl/frys, diskmaskin, fläkt och en grupp med belysning/uttag. Ingen säkring har gått än sålänge och har det körts massa olika köksmaskiner. Har väl även kört micro och bryggt kaffe samtidigt.
Ja, det framgick ju inte av trådstarten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det framgick ju inte av trådstarten.
Beklagar det, hade säkert gjort det hela enklare:-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.